"שימוע לא חוקי שעולה ממנו חשד לשיקולים זרים" כך ציינה הבוקר (שלישי) היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, במכתב ששיגרה אל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, המתייחס להודעת השימוע ששיגר אל מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, בצל הסערה שנחשפה בין השניים. 

התקרית ברפיח תעצור את המלחמה? עמוס גלעד: "יש אירוע גדול מזה"
הילדים וההורים בקו התפר בפאניקה: "מחבלים פשוט החליטו לירות צרורות"

זוהי סטירת לחי נוספת לשר לביטחון לאומי מבהרב-מיארה, שטוענת כי השימוע עליו הודיע למפכ"ל אינו כדין ואין לקיימו. 

כיוון שהשימוש זומן על ידי בן גביר, כבר למחר, החליטה היועצת המשפטית לממשלה להגיב לנושא בבהילות ובקצרה. "נוכח קוצר הזמן, אפרט להלן את תמצית הטעמים העיקריים לכך. השבוע הודיע המפכ"ל, כי פנה אליי ודיווח כי אתה שב וחורג מסמכותך כלפי משטרת ישראל. סמוך לאחר מכן הודעת למפכ"ל, כי אתה מזמנו לשימוע", כתבה.

"סמיכות הזמנים מעוררת חשש כבד, כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג״ץ. כן מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו". 

איתמר בן גביר, יעקב שבתאי (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

היועצת המשפטית לממשלה ציינה עוד כי הליך שימוע הינו הליך מנהלתי כבד משקל, ובטרם מזמנים לשימוע צריך שתהיה תשתית עובדתית מספקת המצדיקה את הצעד החריג. 

"זאת, ביתר שאת שעה שכהונת המפכ״ל, שאתה יזמת את הארכתה אך לפני חודשים ספורים, צפויה להסתיים בתוך פחות מחודשיים, ושעה שמדינת ישראל נמצאת במלחמה".

בהרב-מיארה מתחה ביקורת על ההחלטה של השר וסיכמה: "מכתבך שבסמך אינו מציג תשתית כאמור. זהו פגם משמעותי בפני עצמו והוא מעצים את החשש לפיו שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך".

משכך השימוע אינו כדין ואין לקיימו, קבעה.

כזכור, האירוע מגיע בשיא המחלוקת בין השר לביטחון לאומי למפכ"ל ולאחר שאתמול הודיע בן גביר כי יזמן את רנ"צ שבתאי  לשימוע ביום רביעי הקרוב, בטרם ימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו. גורמים בסביבת השר בן גביר טענו כי "בחודשיים האחרונים הוא נמצא בתת-תפקוד, הדברים באים לידי ביטוי בשורת אירועים".

מנגד, מקורבים למפכ"ל השיבו אש ואמרו כי "משלוח מכתב מעין זה לתא הכתבים ולא בדרכים המקובלות הינה עדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. קרדיט: משרד השר (צילום :דוברות השר )

בחודשים האחרונים המפכ״ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בניסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון. באשר לטענות המופרכות אשר בהן אין כל בסיס ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למליציה פרטית. המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".

מפקד מחוז תל אביב וראש אגף המבצעים לשעבר של המשטרה, ניצב בדימוס אהרון אקסול, התייחס בריאיון לפודקאסט של "מעריב" למצבה של המשטרה תחת שבתאי ובן גביר וטען כי היא  אינה פוליטית ו"מי שטוען אחרת הוא בעל אינטרס".