מלחמת חרבות ברזל: לפי מקורות צבאיים מצרים לעיתון הלבנוני 'אל-אח'באר', מצרים שלחה מסרים רבים לצד הישראלי לפיהם "דחיפתה למעורבות במלחמה אינה מתקבלת על הדעת, והנזק לתל אביב יהיה הרבה יותר גדול".

"נתניהו ישלם על מילותיו": ההצעה של הבכיר לשעבר לראש הממשלה
נורמליזציה? סעודיה במתקפה חסרת תקדים על ישראל

לדברי גורם צבאי במעגל מקבלי ההחלטות במצרים, "קהיר ניסתה להפחיד את תל אביב באומרה כי הסלמה צבאית מהצד המצרי תהיה בגדר 'רעידת אדמה בתוך ישראל, בהתחשב בכך שהיא לא תוגבל לחזית המצרית, ותשמש הזדמנות לתקוף את תל אביב גם מחזיתות אחרות'".

מקור צבאי מצרי מסר ל'אל-אח'באר' כי ההסדרים הביטחוניים הנדונים כעת עם הצד הישראלי "מתמקדים במציאת מנגנון למניעת חילופי אש בין הכוחות הישראליים לבין מקביליהם המצריים בגבול, בצל ההתחמשות הנמשכת של הכוחות המצריים המוצבים ברצועה". הוא הוסיף כי "קהיר דחתה הצעה שהחיילים המצריים והישראלים בתוך המעבר יהיו לא חמושים, דבר חסר היגיון שגם ישראל דחתה אותו".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
הפצצה באזור רפיח (צילום :רשתות ערביות)

לדבריו, "קיימות הנחיות צבאיות שהוצאו על ידי הפיקוד הצבאי במצרים, לחיילים, לתקוף כשיש סכנה, תוך דגש על אי ירי הירייה הראשונה". לדברי המקור, תוצאות "החקירות" המתנהלות בין קהיר לתל אביב בנוגע לעימות שהתרחש בסביבות מעבר רפיח, שלשום, ואשר הוביל להירצחו של אחד מאנשי הביטחון המצריים הנוכחים במעבר מהצד המצרי, "לא יפורסמו לדעת הקהל, ויהיו חסויות. הן ישמשו למניעת חיכוכים ביטחוניים דומים שיגבירו את סיבוכי המצב בגבול".

שלושה חיילים מצרים אמרו ל"אל-אח'באר", כי "קהיר מקפידה לא להיגרר להסלמה ממספר סיבות, שהחשובה שבהן היא שמירה על יציבות המדינה המצרית". הם הוסיפו כי "מצרים שלחה מסרים רבים לצד הישראלי בהם נאמר כי דחיפתה למעורבות במלחמה אינה מקובלת והנזק שייגרם לתל אביב יהיה גדול בהרבה".

עוד דיווחו המקורות כי "המסרים המצריים שנשלחו באמצעות מתווכים אמריקנים כללו את הטענה כי התמיכה האירופית-אמריקנית בישראל לא תבטיח מלחמה בכל החזיתות בבת אחת, בצל מוכנות הלחימה המצרית הברורה וכוחות ההתגייסות העממית לקרב זה, בציינם כי בימים הקרובים, המשטר יאפשר מחאות נגד ישראל ברחוב".