מלחמת חרבות ברזל: נשיא המדינה יצחק הרצוג, נאם היום (רביעי) בכנס דגן במכללה האקדמית נתניה. "מלחמה בצפון זו אפשרות, אבל לא היחידה", אמר הרצוג בפתח דבריו.

שעון החול התהפך: חיזבאללה נערך לפלוש לעבר ישובי הצפון
"הנזק שייגרם לת"א יהיה גדול בהרבה": מצרים איימה על ישראל | דיווח

"עוד התייחס בדבריו בין היתר לחטופים, לחוסר המוכנות בהסברה, להחלטות האג וליחסים עם ארה״ב", המשיך. "לדברי הרצוג, יתכן ונגיע למלחמה בצפון אך ישנן חלופות אחרות. מדובר בהחלטה מדינית ביטחונית הקשורה גם במערכה בדרום. ההחלטה מתי לחזור למטולה קשורה להחלטה ביטחונית. אנחנו מכים קשות באויב אבל הוא גם מפגיז. כל צעד שעושים יש לו תוצרים ומחירים והוא מחייב מאמץ והכנה".

"לא לשכוח שבליבת כל המערכה הצורך להחזיר את החטופים הביתה במהרה ועל זה מאמץ קשה כי מולו אויב אכזר וציני שמשחק על הרגשות שלנו. שמעתי עכשיו את תושבת בת חפר על הירי היומיומי שהם סופגים מטול כרם. אנחנו מותקפים מכל עבר מצפון ממזרח מרחוק ומקרוב ואלו האתגרים שמולנו", הוסיף.

ההפגנה בקפלן להחזרת החטופים (צילום :אבשלום ששוני)

בנוגע לחטופים אמר הרצוג לאחר קריאת ביניים בקהל: ״אני הראשון שדיבר על מצוות פדיון שבויים ובקשר יומי עם המשפחות. המאמץ שנעשה להחזרתם הוא עצום ואיני חושב שנכון שאתבטא בעניין״.

״ברור שוועדת חקירה ממלכתית צריכה לקום וקראתי להקמתה בתחילת המערכה אבל כל דבר בעיתו . מדובר במערכה ענקית שברור שאנחנו צריכים ללמוד איך להגיע למערכה כזו מוכנים יותר כי לא היינו מוכנים למערכה הזו וכן למערכה הבינלאומית. כשאנחנו באים לנתח את כל היתרונות והחסרונות והחולשות והחוזקות שלנו צריך להבין עד כמה חשובה הברית עם ארה"ב ועד כמה אנחנו צריכים לפתח בריתות אזוריות משמעותיות ולפעול בשיתוף פעולה וזה מחייב ניתוח עומק משמעותי״.

״אני לא חושב שהברית עם ארה"ב מאוימת. ארה"ב קרובה אלינו וזה שיש ויכוחים זה תקין. אין ספק שיש קולות מאתגרים מאד מהימין ומהשמאל הקיצוני שאנחנו צריכים להתמודד איתם. האנטישמיות מרימה ראש וקהילות חשות מאוימות – אנחנו צריכים להראות לציבור יותר טוב מה אנחנו עושים בעזה. מעבר למערכה הצבאית יש מערכה הסברתית שבאנו אליה לא מוכנים. כשאני מדבר על אחדות אני לא מדבר על אחידות, אני מדבר על ניהול מחלוקת בצורה ראויה.

״אני מאמין ברוח הדמוקרטית של עם ישראל שידע תמיד לקבל החלטות. אנחנו נמצאים מול איום משמעותי וצריכים לטפל בו, לעסוק בבניין העם והחברה לשמור על מדינה יהודית ודמוקרטית. אבל כרגע 120 אלף איש לא בבתיהם ואנו נלחמים בעזה וצריכים לעבור את הפרק הזה ולצאת מחוזקים״.