מונעים הסתבכות דיפלומטית? לשכת ראש הממשלה הוציאה היום (שישי) הודעה לפיה "ישראל בהנהגת ראש הממשלה בנימין נתניהו הכירה רשמית בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית בשנת 2023, והכרה זו באה לידי ביטוי בין היתר בתיקון המפה הגיאוגרפית שתלויה במשרד ראש הממשלה".

"לצערנו, תיקון זה לא נעשה במפה ישנה שהוגשה לראש הממשלה רגעים לפני תחילת שידור ריאיון בטלוויזיה הצרפתית. מדיניות ישראל היא חד משמעית ולא השתנתה - ישראל מכירה בריבונות מרוקו בסהרה המערבית", כתבו. זאת לאחר שבריאיון, נראה שטח מרוקו ללא סהרה המערבית. את ההודעה הוציאה לשכת ראש הממשלה בתגובה לכך.

מה הסיפור?

ב-17 ביולי 2023 הודיע ארמון המלוכה ברבאט כי ישראל הכירה רשמית בריבונות מרוקו בסהרה המערבית. ההכרה לא נעשה בחלל ריק, אלא במסגרת הסכמי אברהם אותם מקדמים האמריקאים. ההכרה בשטח נעשה כשנתיים וחצי לאחר חתימת ההסכם עם מרוקו בדצמבר 2020.

חשיבות הסוגייה למרוקו ניכרת בין היתר בדברים שנשא מלך מרוקו מוחמד השישי באוגוסט 2022, אז הסביר כי מרוקו מסתכלת על העולם דרך שאלת הסהרה וזוהי אמת המידה שכנגדה היא בוחנת את יחסיה עם מדינות אחרות.

על סהרה המערבית היה סכסוך מתמשך בין מרוקו ומאוריטניה, אל מול חזית הפוליסריו - תנועה התובעת הכרה בריבונות ועצמאות מדינית של תושבי חבל סהרה המערבית, לאחר שספרד ויתרה על בעלותה באזור, בשנת 1975.

מסתבר, כי זו אינה הפעם הראשונה שבה נתניהו מצטלם עם מפה לא נכונה, וברשתות במרוקו כעסו וטענו כי מדובר בפרובוקציה. עם זאת, היו כאלו שהעדיפו להביע תמיכה בישראל.