על רקע הצהרת נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, במהלכה מתח ביקורת חריפה על ישראל וקרא לסיום המלחמה, יו"ר הקונגרס האמריקאי, מייק ג'ונסון, שלח היום (שישי) הזמנה רשמית לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנאום בפני שני בתי הנבחרים, כך דווח באתר The Hill האמריקאי.

אח החטוף נגד הסיוע ההומניטרי: "לעצור את ההזייה שמטיילת בכבישי ישראל"
רגע לפני סיום כהונתו: המפכ"ל פועל להקים יחידת אבטחה לנתניהו

עוד פורסם כי על המכתב חתומים גם מנהיג הסנאט הדמוקרטי צ'אק שומר, מנהיג המיעוט בסנאט מיטש מקונל ומנהיג המיעוט הדמוקרטי בקונגרס האקים ג'פריס. כזכור, לפני כחודשיים דחה שומר הצעה להזמנת נתניהו לנאום בפני בתי הנבחרים, ואף קרא לראש הממשלה להתפטר מתפקידו.

הפעם האחרונה שבה נאם נתניהו בפני שני בתי המחוקקים בגבעת הקפיטול הייתה לנקודת שפל משמעותית בינו לבין הנשיא לשעבר ברק אובמה. בינואר 2015 הוזמן נתניהו לנאום בפני הנבחרים האמריקאים, והשתמש בבמה שניתנה לו כדי לתקוף את הסכם הגרעין שנרקם באותם ימים והיה בשלביו הסופיים. הנשיא אובמה בחר להחרים את הנאום, וכך גם עשרות נבחרים נוספים שהותירו את כיסאותיהם ריקים.

נתניהו נואם בקונגרס (צילום: רויטרס)
נתניהו נואם בקונגרס (צילום: רויטרס)

הנשיא ביידן מסר בהצהרה מוקדם יותר: "חמאס אומר שהוא רוצה הפסקת אש - הוא צריך לקחת את העסקה. עכשיו הזמן לקרוא לחמאס לקחת את העסקה ולסיים את המלחמה", והוסיף כי בצד הישראלי "צריך להרחיב את המנדט של צוות המשא ומתן. הגיע הזמן למלחמה הזו להסתיים וליום שאחרי להתחיל".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס".