נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הציג אמש (שישי) בהצהרה דרמטית את המתווה שאישרה ישראל לעסקה שתכלול שחרור חטופים ואת סיומה של המלחמה: "זה הזמן שהמלחמה תסתיים והיום שאחרי יתחיל", אמר. בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו אישרו כי ניתן לצוות המשא ומתן מנדט לדון במתווה הנוכחי.

פרטי המתווה המלאים

שלב ראשון: יכלול הפסקת אש בת שלושה שבועות, במסגרתה ייסוג צה"ל ממרכזי האוכלוסייה ברצועה ויתחיל שחרור של חטופים – נשים, קשישים, ומקרים הומניטאריים. 

בשלב זה גם יורשו תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם עם תחילת המלחמה, לחזור לצפון הרצועה, ותוגבר הזרמת הסיוע ההומניטארי. במקביל, יחלו דיונים לסיום המלחמה – והאש לא תחודש כל עוד מתקיים משא ומתן.

שלב שני: יכלול את שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה.

שלב שלישי: התחלת שיקום הנזקים האדירים שנגרמו בלחימה לרצועת עזה, והחזרת גופות חטופים שמוחזקות בידי חמאס.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו  (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

בנאומו מתח ביידן ביקורת על מדיניות ישראל ומקבלי ההחלטות, ואמר: "אני יודע שבישראל יש מי שלא יסכים להצעה הזו ורוצים שהמלחמה תימשך לנצח, חלקם גם בממשלה. הם רוצים לכבוש את עזה לתמיד, והחטופים לא נמצאים בעדיפות שלהם. אני קורא למנהיגי ישראל לקבל את העסקה הזו", הוא המשיך: "המשך המלחמה ומחשבה על ניצחון מוחלט רק תיתקע את ישראל בעזה, תבודד אותה בעולם ולא תחזיר את החטופים הביתה. אבל העסקה הזו תביא את החטופים הביתה ותבטיח ביטחון לישראל ועשויה להוביל לרגיעה בגבול הצפון".

"חמאס אומר שהוא רוצה הפסקת אש - הוא צריך לקחת את העסקה. עכשיו הזמן לקרוא לחמאס לקחת את העסקה ולסיים את המלחמה", אמר והוסיף כי בצד הישראלי "צריך להרחיב את המנדט של צוות המשא ומתן", אמר. "הגיע הזמן למלחמה הזו להסתיים וליום שאחרי להתחיל".

הפגנת משפחות חטופים בקפלן  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות חטופים בקפלן (צילום: אבשלום ששוני)

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס".

תגובת חמאס לנאום: "בוחנים בחיוביות את המתווה שהוצג, ומברכים על דבריו של הנשיא ביידן בנוגע לצורך בהפסקת אש קבועה, חילופי אסירים ונסיגת כוחות ישראל מעזה".

יו"ר "העבודה" יאיר גולן הגיב לדברי ביידן, ואמר: "הנשיא ביידן, ידיד אמת של ישראל, אומר בקולו את מה שכל אחד בישראל הבין כבר בשלבים הראשונים של המלחמה. התנאי להחזרת כל החטופים, הוא הפסקת הלחימה. נתניהו שחק את הישגי צה״ל ואת הסיכוי של החטופים. כעת יש להפסיק את הלחימה ולהחזיר את כולם הביתה".