סקר מקיף שנעשה במכון "מדגם" של הסוקר מנו גבע, בקרב 1,200 נשאלים מהחברה היהודית הבוגרת בישראל, חושף תמונה מדאיגה עבור הקואליציה: רוב גדול ומוצק של הציבור הישראלי, כולל מצביעי מפלגות הליכוד והציונות הדתית, מתנגדים נחרצות להצעת החוק שתעניק פטור גורף מגיוס לצה"ל לצעירים החרדים.

בת דודו של צחי הנגבי תוקפת: "גם אמא גאולה הייתה מתביישת בך"   
פרשן פוקס ניוז חושש: "כל הסימנים מראים - ארה"ב בדרך למלחמת אזרחים"

על פי הסקר, השבעה באוקטובר החריף את ההתנגדות לפטור מגיוס: 74% מהציבור סבורים כי אחרי השבעה באוקטובר, אסור לקבל יותר מצב שבו אוכלוסיות שלמות לא משרתות בצבא. 77% ממצביעי הליכוד ו-62% ממצביעי מפלגת הציונות הדתית מחזיקים בדעה זו. בנוסף, 68% מהציבור מעידים כי אחרי השבעה לאוקטובר, הם השתכנעו עוד יותר כי גיוס חרדים הוא הכרחי לביטחון המדינה, ובכלל זה 68% ממצביעי הליכוד ו-57% ממצביעי הציונות הדתית. 

מחאה על חוק הגיוס: עימותים בין ''אחים לנשק'' לחרדים במאה שערים (צילום:  יונתן זינדל פלאש 90)
מחאה על חוק הגיוס: עימותים בין ''אחים לנשק'' לחרדים במאה שערים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

העול הרב שמוטל על חיילי הסדיר והמילואים גם הוא גורם להחרפת ההתנגדות לחוק: 65% מהציבור, כולל 60% ממצביעי הליכוד, רואים בחוק המוצע עלבון לחיילים ולמילואימניקים שנלחמים מאז השבעה לאוקטובר.

ההתנגדות הזו שמה את הרצונות של הרוב המכריע של מצביעי מפלגות הקואליציה הלא-חרדיות בהתנגשות ישירה עם התוכניות ליעדי גיוס נמוכים או מכסות גיוס חלקיות: 71% ממצביעי הליכוד ו- 63% ממצביעי הציונות הדתית מאמינים כי יש לקבוע יעדי גיוס במסגרתם יתגייסו הרוב המוחלט של הצעירים החרדים.

בנימין נתניהו ומשה גפני (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו ומשה גפני (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

נתוני הסקר מוכיחים כי בקרב מצביעי הקואליציה הלא-חרדיים, ובמיוחד בקרב מצביעי הליכוד, זו אינה רק ציפייה בעלמא אלא התנגדות קונקרטית למהלכים הנוכחיים של הממשלה: 65% ממצביעי הליכוד אומרים כי הם מתנגדים למהלך של נתניהו, ביחד עם המפלגות החרדיות, לקדם הצעת חוק שתפטור את הצעירים החרדים מגיוס. 60% ממצביעי הליכוד מצפים מחברי הכנסת של המפלגה להצביע נגד החוק, ו-54% ממצביעי סבורים כי על חברי הכנסת של הליכוד להצביע נגד החוק, גם אם זה יגרום לפרישת המפלגות החרדיות מהממשלה.

הנתון הבא מדאיג מבחינת מפלגת הליכוד, בהתחשב בשיח הציבורי סביב מערכת בחירות קרבה: כמחצית ממצביעי הליכוד (50%), אומרים כי אם המפלגה תתמוך בחוק פטור מגיוס לחרדים, הם יישקלו אם להצביע לה.

גם עמדת מערכת הביטחון ושר הביטחון משחקות תפקיד משמעותי: 65% מכלל הנשאלים, ובכלל זה 58% ממצביעי הליכוד, מסכימים כי הגשת הצעת חוק שתפטור את רוב הצעירים החרדים מגיוס, ללא תמיכת שר הביטחון ומערכת הביטחון, מהווה כניעה למפלגות החרדיות ופגיעה בעוצמה של צה"ל.

הדרישה להצעת חוק שמגובה שעל ידי שר הביטחון ומערכת הביטחון, קשורה כנראה לדאגה מההשלכות הביטחוניות של החוק: רוב מצביעי הליכוד (58%) מודאגים כי חוק, שיפטור את רוב הצעירים החרדים משירות צבאי, יפגע בגודלו של צה"ל ובביטחון המדינה.

הפגנת חרדים נגד גיוס (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד גיוס (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

מצביעי הליכוד מביעים התנגדות ישירה לשיתוף הפעולה הזה בין ראש הממשלה נתניהו לחרדים: 65% ממצביעי הליכוד מתנגדים למהלך של נתניהו, בשיתוף המפלגות החרדיות, לפטור את רוב הצעירים החרדים מגיוס.

ההתקדמות עם חוק הפטור מגיוס, למרות ההתנגדות הנחרצת של המצביעים, ככל הנראה גם גרמה לכך שהם מרגישים שגורמים אחרים מקבלים עדיפות על פניהם: רוב מצביעי הליכוד, 55%, חושבים שבנושא חוק הגיוס, ראש הממשלה נתניהו וחברי הכנסת של הליכוד קשובים יותר לרבנים החרדים מאשר לדעות של מצביעי הליכוד.

52% ממצביעי הליכוד חושבים שיש פשוט להפסיק עם המשא ומתן המתמשך בנושא החוק, ולגייס חרדים כמו שמגייסים את שאר האוכלוסייה. התחושה של הכניעה לחרדים משתקפת גם בקרב כלל הציבור, וגם בקרב מצביעי הליכוד: 65% מהציבור היהודי, ו-58% ממצביעי הליכוד, מאמינים כי אם הממשלה תגיש חוק שיעניק לרוב הצעירים החרדים פטור מגיוס, זה סימן שהיא נכנעה לרבנים החרדים.

בני גנץ מאיים בפרישה מהממשלה ברקע חוק הגיוס (צילום :דוברות בני גנץ)

פסיקת בג"ץ הולכת להכריע בנושא המעמד החוקי של גיוס בני ישיבות, עד לחקיקת החוק, וגם שם הציבור הכללי והליכודניקים בהכרעה ברורה: על מערכת הביטחון לעשות ככל שבידה על מנת להביא את הצעירים החרדים לשערי הבקו"ם. כך, 61% מהציבור היהודי, ובכלל זה 57% ממצביעי הליכוד, מאמינים כי במידה ויווצר מצב משפטי שבו הצעירים החרדים יהיו חייבים בגיוס כמו כל צעיר ישראלי, על שר הביטחון ומערכת הביטחון לנקוט צעדים משמעתיים ופליליים על מנת לגייס חרדים בפועל.

כל אלו הם נתונים דרמטיים לכל הדעות בקרב הציבור הכללי וציבור מצביעי הליכוד, אבל הם לא פוסחים גם על הציבור הדתי לאומי: 60% מהדתיים הלאומיים מתנגדים למהלך של בצלאל סמוטריץ', בשיתוף המפלגות החרדיות, לקדם חוק שיפטור את רוב הצעירים החרדים מגיוס. 73% מהדתיים הלאומיים מאמינים כי מורשת רבני הציונות הדתית היא שהשירות בצבא הוא גם זכות וגם מצווה, ואי-אפשר לפטור מגזר שלם מהחובה הזו. בהתאם, 65% מהדתיים הלאומיים מאמינים מלחמת השבעה באוקטובר היא מלחמת מצווה, והעובדה שהצעירים החרדים לא מתגייסים לצבא היא פגיעה בציווי יהודי בסיסי של השתתפות במלחמת מצווה.