גורמים בקואליציה מגיבים הערב (שבת) לנאומו הדרמטי של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמש. כזכור, ביידן הציג אתמול את המתווה שאישרה ישראל לעסקה שתכלול שחרור חטופים וסיום הדרגתי של הלחימה: "זה הזמן שהמלחמה תסתיים והיום שאחרי יתחיל", אמר הנשיא.

גורם מדיני: "מקבלים את רוב הפרטים שהציג ביידן לעסקה"

גורם פוליטי בכיר בקואליציה: "גם אם נתניהו רוצה להתקדם בכיוון שסרטט הנשיא ביידן, הוא לא יכול להסכים למשהו שמשאיר את חמאס בעזה, שלטונית וצבאית. אם זה יקרה - הוא גמור בליכוד ובימין".

גורם בכיר בליכוד בתגובה לנאום ביידן: "אם חמאס יקבל את העסקה, בלי 'אבל' ובלי 'חבל', ויובהר שמדובר בפירוז הרצועה ובסגירה לצמיתות של מנהרות ההברחה בציר פילדלפי , בערבויות של ארה"ב שיהיו מקובלות על ישראל וכל הפרה או ניסיון של חמאס לשקם את יכולותיו הצבאיות בעזה או לחפור מנהרות חדשות - יבטלו את כל ההתחייבויות של ישראל ויאפשרו לה לחזור לפעילות צבאית מלאה - במקרה כזה לא צריך לדחות את ההצעה ".

אם חמאס יסכים לעסקה, ההסכם חייב אישור מצד ממשלת ישראל. גורמים בחוגים הקרובים לראש הממשלה מעריכים כי בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר צפויים להתנגד ויתכן שלא רק יצביעו נגד, אלא גם יפרשו מהממשלה.

כזכור, פרטי המתווה שהציג ביידן בנאומו מחולקים לשלושה שלבים. בשלב הראשון, הפסקת אש בת שלושה שבועות, במסגרתה ייסוג צה"ל ממרכזי האוכלוסייה ברצועה ויתחיל שחרור של חטופים – נשים, קשישים, ומקרים הומניטאריים. בשלב זה גם יורשו תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם, לחזור לצפון הרצועה, ותוגבר הזרמת הסיוע ההומניטארי. במקביל, יחלו דיונים לסיום המלחמה – והאש לא תחודש כל עוד מתקיים משא ומתן.

בשלב השני של המתווה ישוחררו יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. בשלב השלישי יחל שיקום הנזקים שנגרמו לרצועת עזה, ויוחזרו גופות חטופים שמוחזקות בידי חמאס.

בנאומו ביקר ביידן את מקבלי ההחלטות בישראל וטען כי חלקם "רוצים לכבוש את עזה לתמיד, והחטופים לא נמצאים בעדיפות שלהם". ביידן קרא למנהיגי ישראל ולראשי חמאס לקבל את העסקה ולסיים את המלחמה והסבל הרב שנגרם.