חשיפת ההצעה הישראלית לעסקת חטופים נחשפה לפני מספר ימים בנאומו של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן והספיקה מאז לעורר תגובות מגוונות ושנויות במחלוקת על ידי אישיים וגורמים פוליטיים שונים. נריה קראוס, שליחת חדשות 13 לארצות הברית, התראיינה הבוקר (ראשון) בתכנית "שבע-תשע" בהנחיית אודי סגל וענת דוידוב והתייחסה לאופי ההצעה: "ביידן מנסה כאן יותר מעימות ישיר, לייצר מצב בו הוא שם הכל על השולחן".

לאחר המתקפה המשולבת על הצפון: צה"ל תקף ברחבי לבנון
זו הסיבה שחיזבאללה אמור לעניין אותנו דווקא עכשיו: הצעדים שישראל חייבת לבצע

"ואז באים בישראל ומתדרכים נגד. הם אומרים שאם כך הדברים מתנהלים, אנחנו צריכים לשחק לפי הכללים שלנו. אם יש הצעה ישראלית אנו הולכים לפרסם אותה כפי שהיא, ואז היא לא תוכל להתנער", היא מוסיפה. 

"הם מבינים שנתניהו תלוי בבן גביר וסמוטריץ'", ממשיכה קראוס, "וביידן מדבר גם על הגורמים בקואליציה שרוצים מלמה לעד. כך הוא תופס את הדברים, ייתכן שבצדק. ביידן באמת רוצה עסקה, והוא גם נמצא בקמפיין בחירות. גם הוא צריך שהמלחמה תסתיים בזמן הקרוב, כי גם הוא מדמם בוחרים, גם בגלל ישראל. הנשיא נמצא במצב בו הוא חושב שזו הדרך היחידה להתמודד עם נתניהו. לשחק בקלפים שלו במגרש של נתניהו. הוא חשב שהוא חייב לדבר אל הציבור הישראלי מעל ראשו של נתניהו. הממשל רוצה עסקה, והוא מרגיש שהממשלה מטרפדת אותה".

נתניהו עם ביידן אשתקד (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
נתניהו עם ביידן אשתקד (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

הזמן של החטופים בשבי כידוע הולך ואוזל, ולא ניתן להתעלם מרכיב הזמנים. על כך קראוס משיבה בנפרד: "מבחינת לוחות הזמנים, המתווכות העבירו לחמאס את ההצעה ביום חמישי בעבר, ואז השעון החל לתקתק לאחור לגבי מה יודלף. הצוות של ביידן החליטו שהם רוצים לעשות נאום, הם מודיעים על זה מהרגע להרגע. לביידן היה לו"ז מסודר, ותמיד יש לו זמן פנוי בשעות הצהריים. כשניסיתי להבין באותו יום מתי הנאום, לא קיבלנו תשובות. אפשר היה לראות שהם כותבים את הנאום עד הרגע האחרון".

דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: רויטרס)

לגבי הבחירות הקרובות באמריקה והשפעת הרשעתו של טראמפ עליהן קראוס מגיבה: "מקשרים את זה לחוק הבחירות, את דמי השתיקה. על פניו זו לא אמורה להיות עבירה פלילית, ארך מהרגע בו ניתנה ההרשעה אמריקה מפולגת סביב הדבר הזה. זה יכול לטרוף את הקלפים לקראת הבחירות. יהיה מאוד מעניין לראות איך זה משפיע על הבחירות ועל הסקרים, כרגע הוא מוביל. מועמד שלראשונה מורשע בפלילים".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm