מירב לשם גונן, אמה של רומי גונן החטופה בעזה, שוחחה הבוקר (ראשון) עם ברק סרי ויהודה שלזינגר ב-103FM והתייחסה להתנהלות הדרג המדיני בעניין עסקת החטופים.

רעידת אדמה? ליברמן טען: "נתניהו הציע לי בסוף השבוע את תיק הביטחון"
סערת צווי המעצר: "ההשלכות הרבה יותר מרחיקות לכת ממה שאמרו הפרשנים"

בפתח דבריה הגיבה לנאומו של הנשיא ביידן: "לא ידעתי את הפרטים קודם. נראה לי שהוא עשה את המוטל עליו, זו חובתם של מנהיגים ונבחרי ציבור לעשות את המוטל עליהם. חשבתי שזה היה מאוד עוצמתי, כך מנהיג צריך להתנהג. אני יודעת מה צריכה להיות העמדה של עם ישראל, איכשהו פספסנו את זה והפכנו את זה לחטופים, שזה פתאום הפך להיות עניין של שמאל וימין. אין שום קשר". 

היא הדגישה: "יש פה את מהות העתיד של המדינה. זו נקודה היסטורית בזמן. מנהיגים נבחרים על ידי העם, ואני מדברת כמעט עם כל האוכלוסיות בעם. מצביעי ימין, שמאל, חרדים, חילונים, כולם רוצים את הביטחון חזרה, וזה מתבטא בהחזרת החטופים. הממשלה הזו צריכה לתפוס אומץ וללכת על מה שהיא עצמה הגדירה". 

"הרגשנו שמדברים איתנו אמת, שמים דברים על הושלחן, מוציאים דברים החוצה, ואומרים לאנשים לעמוד מאחורי החלטה", ציינה לשם גונן, "זה הרגיש לי מאוד אמיץ, נתן המון כוח ודרייב להבין שגם הנשיא ביידן מחזק את ההצעה, אנחנו בכיוון הנכון. בסופו של דבר אנחנו רוצים את הכוח של ארה"ב ושל מדינות אירופה. יש את זה עכשיו". 

עוד הוסיפה, "המקום בו המנהיגים שלנו נמצאים, אם איש כמו ראש המל"ל מאבד את יכולת הכבוד שלו כלפי אנשים שנמצאים במצוקה, אני חושבת שזה מעיד על המקום של התסכול שלו עצמו. כנ"ל לגבי כל מופע של התנהגות כזו של נבחר ציבור. יש עסקה שאושרה, גם על ידי קבינט המלחמה וגם על ידי רה"מ, זה ייתן הרבה מרווח נשימה לכולנו כי זה הדבר הנכון לעשות לא רק בשביל החטופים, אלא בשביל כל המדינה". 

ישיבת קבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ישיבת קבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

על עמדת בן גביר וסמוטריץ' אמרה, "המילים מיטוט חמאס לא היו ברורות לאף אחד, גם הניצחון המוחלט זה לא היה מובן לאף אחד. הדברים הללו היו מאוד מעורפלים. זה היה סלוגן אולי כדי להוביל לתחושת הצלחה בעם, אך באיזשהי רמה הפסדנו ב-7 באוקטובר. כולנו חווים את 7 באוקטובר יום יום מתוך המחשבה על מה שקורה להם שם".

"ההישגים שהצבא השיג הם גדולים מאוד, יש שם הרבה מאוד כוח צבאי ששמנו", הוסיפה ואמרה, "עשינו דברים משמעותיים בעזה כדי לאפשר את החזרת החטופים והחטופות, עכשיו רק צריך להחזיר אותם. חמאס לא ימוגר על ידי מלחמה, מבפנים. מי שצריך להגיד את האמת, וזו לא האמת שלי, אני אמא, לא אשת מקצוע, אך זו האמת שאנשי המקצוע אומרים". 

לשם גונן הבהירה, "המחיר היה ידוע מראש מהיום הראשון, הוא לא באמת השתנה. אבל כל פעם שאנו מתקדמים עוד קצת, אנחנו כאילו קונים לעצמנו יותר דברים בתוך עזה, אבל נצטרך לוותר עליהם. המחיר נשאר כשהיה. אם לא היינו יוצאים לרחובות מהיום הראשון, גם לא היו בארץ מי שהגיעו לכאן. הם לא היו חוזרים. ביום השלישי היו 5 מטרות למלחמה, אף אחת מהן לא דיברה על החטופים. אם לא היינו נלחמים על הנחיים האמיתיים, על ערך חיי האדם, לא היה אף אחד. המדינה תקרוס אם הם לא יחזרו".

עוד ציינה, "אם אשים את האצבע על דבר אחד מהותי, זה החובה שלי כאזרחית לקחת את החיים שלנו כאן גם לידיים שלי. להיות נוכחת יותר, להבין מה קורה. בחיים לא הבנתי בפוליטיקה. היום אני מבינה שכולנו שגינו, שמטנו את החובה האזרחית מהידיים שלנו וההנהגה פשוט מנותקת מאיתנו". 

לשם גונן פנתה לסמוטריץ': "עם סמוטריץ' נפגשתי, יצא לי לשבת לדבר איתו. מה שאמרת לי בחדר, כשישבנו עם העוזרת שלך ובן הזוג שלי, תגיד את זה בחוץ. יש לך אחריות לאומית על כל אזרחי המדינה. יש לו אחריות להיות מנהיג של כל העם הזה. הוא מבין את גודל האחריות כלפי כל העם".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM