ברקע נאום ביידן ועסקת החטופים שנמצאת על הפרק, שוחחנו עם אביב בושינסקי, יועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתייחס לדילמה של נתניהו שצריך לבחור בין מימוש העסקה לשלמות הממשלה.

בזמן שישנתם: בלינקן שוחח עם גנץ וגלנט על חשיבות עסקת החטופים
היה היורש הראוי ביותר למנחם בגין: פרידה מהשר לשעבר דוד לוי

כאשר אנחנו עומדים בפני השאלה עסקה או ממשלה, מה השיקולים בקבלת ההחלטה של ראש הממשלה ובכלל והאם אנחנו שוב לא מפתחים רצונות והחמאס כלל לא שם?
"חשוב להגיד שעוד טרם קבלת ההחלטה צריך לראות אם ספק יכול 'לספק את הסחורה'. ככל שאנחנו מגיעים לרגע האמת המנהיגות צריכה להגיד את האמת, מקבלי ההחלטות צריכים להגיד את האמת. סינוואר יהיה חייב לחשוף את המספרים האמיתיים של החיים והמתים למימוש העסקה, שיתכן ובצער שהוא בכלל לא יכול. אם חלילה יש כאלו שלא יכולים לשחרר אותם או ייחשף שהמחירים כבדים ברמה בלתי נסבלת.

יש תקווה בטח עם משפחת ביבס שאנחנו רוצים לראות אותם חוזרים או כפי ששמענו על הפגיעות הקשות כולל המיניות ויש טענה כי חמאס לא ירצה לשחרר את אותן נשים. הנאום של בידן דוחק את הצדדים, להגיד את האמת שלהם. מצד אחד חמאס יהיה חייב להגיד מה באמת הם יכולים לתת מה יש לנו ומה אין לנו, לאור העובדה שאפילו הצלב האדום לא ביקר את החטופים ולא יודעים כמה חיים יש וכמה מתים".

ולגבי הצד הישראלי?
"גם בצד שלנו הנאום של ביידן בעצם דוחף את הפוליטיקאים בישראל להגיד את הצד שלהם. בתחילת המלחמה הוא אמר קודם כל מנצחים את החמאס ורק המשפט השישי שלו אולי היה החטופים ולאחר מכן הוא תיקן. לעומת זאת בני גנץ, בנאום האולטימטום אמר שצריך לשים את החטופים בראש סדר העדיפויות או יאיר לפיד שאומר חטופים עכשיו גם במחיר של הפסקת מלחמה".

"האירוע של ביידן למעשה דוחף את הפוליטיקאים להגיד באמת האם שני הקווים האלה: ניצחון מוחלט והחזרת החטופים הם קווים נפגשים או לא יכולים להיפגש לעולם. ביבי בסוף יגיד 'בואו נהיה כנים אני רוצה לנצח קודם כל לנצח ואם אצליח אביא את החטופים' בני גנץ אמר שבראש סדר העדיפויות נמצאים החטופים אך עדיין לו היה לו את האומץ להגיד מה כן".

"בשאלה בינארית של 0 או 1 אפילו יוסי כהן ראש המוסד לשעבר אמר 'להביא את החטופים גם במחיר של הפסקת המלחמה'. אני הייתי מצפה שאחרי נאום ביידן העמדות והגישות של מקבלי ההחלטות במיוחד של נתניהו ושל גנץ. גנץ יכול לפרוש מחר ולהגיד אני רוצה חטופים או ביבי צודק אבל אני פורש. לכן נוצר פה מצב מי ימצמץ ראשון. מבחינת נתניהו, בן גביר וסמוטריץ היו הראשונים אך ברור לגמרי גם מבחינת נתניהו שהם יצאו ראשונים כי זה היה באינטרס שלהם".

סמוטריץ' ובן גביר (צילום: פלאש 90)
סמוטריץ' ובן גביר (צילום: פלאש 90)

לגבי גנץ?
"הוא צריך להחליט פורש או לא פורש בינתיים גנץ אמר 'בואו נכנס את הקבינט' ונקבל החלטות התחושה הייתה שהוא פוחד הוא לא אמר מה עמדתו".

נתניהו?
"ביבי כמו ביבי לא יגיד שום דבר ינסה להרוויח זמן, מייד אחרי נאום ביידן הוא אמר זה לא בדיוק ההצעה שהצענו. בנאום ביידן לא דובר על המחירים של כמה תמורת כמה חטוף תמורת 40, 50, 200. אף אחד לא דיבר".

בקצרה מניסיונך, מה היה קו המחשבה של ביידן? דיברת על לחשוף את האמת של המנהיגים, מה עוד?
"אני חושב שהוא רצה 'לנער את העץ' ולהגיד למנהיגים הישראלים בואו תחשפו את הקלפים לטלטל את המערכת ולאלץ את הצדדים לצאת מאזור הנוחות שלהם. בזה הוא קצת הצליח. בן גביר, סמוטריץ', ביבי וגנץ ששותקים ובזה הוא די הצליח".

אז לאן פנינו?
"נתניהו ימתין לראות מה יעשה בני גנץ עד סוף השבוע ודבר נוסף שאני אומר בכאב שיחכה לראות את הסקרים. המשמעות היא לפי סקרים שפורסמו כבר אתמול שיש תנועה בציבור בתחילה הייתה התנגדות להפוגה של 45 יום זה היה בחודש ינואר. לא דיברו על עצירת המלחמה דיברו על הפוגה".

"ככל שתהיה והרוח תלך לכיוון הפוגה וסיום מלחמה זה ישים את נתניהו במצב יותר קשה. הוא יחכה קודם כל שמישהו אחר ימצמץ, גנץ כי יש לו עוד חמישה ימים נטו והדבר השני זה לייצר קמפיין או לתדרך אנשים להשפיע על דעת הקהל שיסבירו למה סיום המלחמה עכשיו לדידו של נתניהו זה לא טוב, בכדי לעצור סחף שמתחיל להיווצר".

בני גנץ (צילום: Miriam Alster/Flash90)
בני גנץ (צילום: Miriam Alster/Flash90)

לא בכדי אתה נוגע בסוגיית הסקרים.
"ראינו זאת במפגש של ראש המל"ל צחי הנגבי עם משפחות החטופים אמר זאת נציג מהמשפחות, גיל דיקמן, שצחי הנגבי אמר לו 'אנחנו נראה מה הסקרים יגידו' זאת אומרת שיש לכך היסטוריה. ארבע אמהות בנושא הלבנוני עם האמירה שהגיע הזמן לצאת מלבנון אחרי 8 שנים דעת הקהל השתנתה וברק הוציא את צה"ל מלבנון. אז בהחלט יתכן שאנחנו מגיעים לרגע כזה של תפנית".

בסוף זה יהיה קמפיין פרסונלי?
"אם גנץ יגיד שהוא בעד הפסקת המלחמה והחזרת כל החטופים, ביבי 'יכנס בו' ויגיד לו אתה אתמול אמרת שלא מסיימים עם רפיח עשינו רק שמונים אחוז מהעבודה ואתה חלש ומתקפל. בשביל לבנות את הקמפיין שלו הוא יחכה לראות את האחרים ממצמצים".