שרת המדע גילה גמליאל התייחסה היום (שני) בריאיון לגדי נס ברדיו צפון 104.5FM למתווה הישראלי לעסקת שחרור החטופים, והבהירה כי "לא מדובר בסיום המלחמה, אבל בשלבים מסוימים תהיה הפסקת אש".

התקדמות במגעים? מצרים: "חמאס מאותת כי יאשר את המתווה הישראלי"
שיחת הטלפון הארוכה של נתניהו לבן גביר: "סיום המלחמה לא כלול במתווה"

השרה, שבשבעה באוקטובר כיהנה כשרת המודיעין, הוסיפה: "חובתנו להחזיר את כל החטופים והחטופות וזה מה שהממשלה עושה, מהבחינה הזו שהמדינה נכשלה להגן על האזרחים שלה בביתם".

לבסוף התייחסה גם לחשיפת מתווה העסקה על ידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בסוף השבוע, ואמרה: "אנחנו בתור מדינה שומרים על דיסקרטיות ולא מנהלים משא ומתן בתקשורת, אבל לביידן היה שיקולים משלו לבוא לפרסם ולהציף את הדברים.

גילה גמליאל (צילום: מרק ישראל סלם)
גילה גמליאל (צילום: מרק ישראל סלם)

"יש כמה נקודות שצריך לחדד אותם ובניהם זה שלא מדובר על סיום המלחמה אנחנו לא נתן יד שבסוף המלחמה לחמאס יהיה כוח צבאי או שלטוני בעזה, לא נתן לזה יד".

לאחר תקופה ממושכת של קיפאון, נראה כי חלה התקדמות בימים האחרונים, ומוקדם יותר היום הצהיר שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי: "מההצהרות הראשוניות מחמאס, נראה כי עמדתם נוטה לחיוב בעסקת החטופים, קורא גם לישראל להסכים למתווה".

הבוקר פורסם ב"מעריב" כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים עם צאת השבת שיחה עם יו"ר עוצמה יהודית והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בה ניסה למזער נזקים. למעשה, אנשי לשכת ראש הממשלה ניסו ליצור עם השר קשר עוד במהלך השבת, אך האחרון הניח כי לא מדובר בנושא של פיקוח נפש - ולא השיב לשיחות.

במהלך שיחתם הארוכה אמר נתניהו כי "קיימים פערים וניואנסים בין מה שנאמר בהכרזת ביידן לבין פרטי ההצעה המופיעים על הנייר. סיום המלחמה והשארות החמאס בעזה  לא מופיעים בהצעה הישראלית". בן גביר השיב כי ישמח לראות את המסמך במו עיניו ומיד הוזמן להגיע ללשכת ראש הממשלה. הפגישה בין השניים צפויה להתקיים היום.