במהלך הדיון בוועדת חוץ וביטחון שהיה היום (שני) התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למתווה עסקת החטופים שחשף נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וטען יש ישנם פערים.

"לשחק בקלפים של ביידן במגרש של נתניהו": האינטרס הסמוי של אמריקה בקידום העסקה
לאחר ההצהרה הדרמטית של ביידן: זה המהלך הבא של ארה"ב

נתניהו השיב לשאלת ח״כ זאב אלקין מה יקרה לאחר סיום השלב הראשון של העסקה והשיב: ״שמורה לנו הזכות לשוב למלחמה. השארנו את הפתח בשלב השני שמקיים את המשא ומתן אם הם ימרחו״.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נתניהו אמר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי הוא מתנגד להפסקת המלחמה במסגרת העסקה לשחרור חטופים. נתניהו אמר לחברי הכנסת כי קיימים ״פערים״ בין מה שהציג נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן להצעה הישראלית וחלק מהפרטים שהוצגו ״אינם מדויקים״. נתניהו נשאל על הקמת ועדת חקירה ממלכתית ואמר כי הוא מתנגד לחקיקה בזמן מלחמה אך סרב לבקשת חלק מחברי הכנסת לומר את דעתו העקרונית על הקמת ועדת חקירה ממלכתית.

מאחר יותר פרסם ראש הממשלה הצהרה: "אנחנו פועלים באינספור דרכים כדי להחזיר את החטופים שלנו. אני חושב עליהם כל הזמן, אני חושב עליהן כל הזמן. על המשפחות שלהם, על הסבל שלהם. לכן הלכנו כברת דרך ארוכה כדי להחזיר אותם, אבל תוך כדי הפעולה הזאת שמרנו על מטרות המלחמה, בראשן חיסול החמאס. אנחנו מתעקשים שאנחנו נשלים גם את זה וגם את זה. זה חלק מהמתווה, זה לא משהו שאני מוסיף עכשיו, זה לא משהו שאני מוסיף כי לחצו עליי בקואליציה, זה משהו שסיכמנו עליו בקבינט המלחמה פה אחד".

נתניהו חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
נתניהו חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ח"כ אלקין שאל את נתניהו בוועדת חוץ וביטחון: "מה יקרה אחרי 42 יום של השלב הראשון, אם וכאשר נעבור למשא ומתן לקראת שלב ב'? האם נחזור להילחם או נמשיך בהפסקת אש כל עוד נמשך המו"מ? נתניהו השיב כי לפי ההצעה, כל עוד נמשכים המגעים, ישראל לא חוזרת להילחם. ואם חמאס ימרח אותנו ללא הגבלת זמן, כדי שהפסקת האש הזאת תהפוך לבלתי מוגבלת, בלי שיוכרז רשמית על סיום המלחמה? התשובה, להבנתי, נועדה יותר לאוזניי בן גביר וסמוטריץ ולא לחברי הוועדה: "בעיקרון, נוכל לקבל החלטה לחזור ללחימה" - אמר נתניהו. 

כאמור, נשיא ארה"ב חשף את המתווה שאישרה ישראל לעסקה שתכלול שחרור חטופים ואת סיומה של המלחמה: "זה הזמן שהמלחמה תסתיים והיום שאחרי יתחיל", אמר. בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו אישרו כי ניתן לצוות המשא ומתן מנדט לדון במתווה הנוכחי.

ג'ו ביידן, יחיא סינוואר  (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)
ג'ו ביידן, יחיא סינוואר (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)

פרטי המתווה המלאים
שלב ראשון: יכלול הפסקת אש בת שלושה שבועות, במסגרתה ייסוג צה"ל ממרכזי האוכלוסייה ברצועה ויתחיל שחרור של חטופים – נשים, קשישים, ומקרים הומניטאריים. בשלב זה גם יורשו תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם עם תחילת המלחמה, לחזור לצפון הרצועה, ותוגבר הזרמת הסיוע ההומניטארי. במקביל, יחלו דיונים לסיום המלחמה – והאש לא תחודש כל עוד מתקיים משא ומתן.

שלב שני: יכלול את שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה.

שלב שלישי: התחלת שיקום הנזקים האדירים שנגרמו בלחימה לרצועת עזה, והחזרת גופות חטופים שמוחזקות בידי חמאס.