צה"ל התיר לפרסום אתמול כי ארבעת החטופים חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול, נהרגו בשבי חמאס ברצועת עזה. בצל ההודעה הקשה, המגעים לכינון עסקת חטופים והירי הכבד לצפון שגרם לשריפות ענק, שוחח הבוקר (שלישי) ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד, עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM ומתח ביקורת חריפה על הממשלה.

להציל אותו מעצמו: אלוף העולם במשיכות זמן עלול להמיט אסון על כולנו | בן כספית
בזמן שניסתה לבצע פיגוע: צה"ל חיסל חוליה שביצעה את הירי לבת-חפר

השתכנעת מדבריו של נתניהו? אם ההצעה היא ישראלית כמו שאומר ביידן, נתניהו עשה דרך משמעותית בניסיון להגיע למהלך לשחרור חטופים.
"זה לא מוכחש, זו הצעה ישראלית, הצעה של נתניהו שאושרה בקבינט המלחמה. לפיכך, צריך רק לייצר מצב שבו זה קורה. כל התאוריה שהלחץ הצבאי יחזיר את החטופים, פעם אחת במבצע צבאי הוחזרה חטופה אחת ואנחנו שמחים עליו מאוד".

ועוד שני חטופים.
"בסך הכל הם מתים שם, הם מתים שם כל יום. כל פעם אנחנו מקבלים עוד הודעה ועוד הודעה. הזמן שעובר גורם לזה שהם מתים, אנחנו צריכים לעשות עסקה ולהחזיר אותם הביתה - זה הדבר החשוב ביותר, הדחוף ביותר, זו המטרה הראשונה".

הפגנה למען חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

הטענה של אנשים כמו סמוטריץ' ובן גביר אומרת שעצם העובדה שכל הזמן אנחנו מוכנים לעסקה, יש הפגנות ואתם כאופוזיציה אומרים שצריך עסקה, זה אולי מה שמחליש את המו"מ.
"אין לה שום קשר למציאות, כמו כל טענה אחרת שלהם, והם גם משקרים. הם משקרים, זו לא הדרך שלהם לנהל את המו"מ, הם רוצים שלטון צבאי מעזה, לא מעניין אותם מה יקרה עם החטופים, הם מראים את זה באלף דרכים. הם נותנים טיעון כאילו אם לא נעשה שום עסקת חטופים אז יחזרו החטופים. הדבר היחיד שבאמת החזיר חטופים עד עכשיו זו העסקה שעשו בנובמבר, והדבר היחידי שיחזיר את החטופים עכשיו זה אם יעשו עכשיו עסקה. הם ישבו בממשלה שבה, צריך לזכור את זה, והם נושאים באחריות לזה שהחטופים שלנו נמצאים שם - זה על ראשם. הם צריכים להחזיר אותם כי במשמרת שלהם הילדות האלה והקשישים האלו נפלו בשבי החמאס, בגלל המחדל הנורא של הממשלה האיומה והמופקרת הזו, ולפיכך אחריותם לעשות את העסקה ולהחזיר אותם הביתה. אנחנו נתמוך ונעזור להם גם מהאופוזיציה".

לעצור את המלחמה עכשיו?
"המסגרת של ההסכם אומרת שעוצרים עכשיו לשישה שבועות, ומנהלים תוך כדי השלב הראשון של העסקה את הדיון על השלב השני. אבל אם את שואלת אותי בין עסקת חטופים לעצירת המלחמה - צריך ללכת על עסקת החטופים. צריך יהיה להרוג את סינוואר ואת מוחמד דף, לחסל את היכולות הצבאיות של חמאס ובעיקר צריך תוכנית של 'היום שאחרי', כי אם לא נביא אלטרנטיבה לחמאס החמאס תמיד יחזור. אנחנו נצטרך לוודא שחמאס לא יישאר בשלטון בעזה, אבל קודם בואו נעשה עסקת חטופים. זה יותר חשוב".

המהלך לשחרור חטופים והפסקת האש הארוכה, בעיניך זה סוף המלחמה? הליכה לבחירות? זה הדבר הנכון לישראל?
"כן, מפני שכל פעם עד עכשיו שהממשלה הזו הייתה צריכה לעשות הכרעות דרמטיות הם עשו הכרעות רעות מאוד ממניעים פוליטיים מהסוג הגרוע ביותר, הם לא מצליחים לנהל כלום. אם הממשלה הזו הרסה כל דבר טוב במדינה תפקידנו להשאיר אותה כדי שהיא תמשיך להרוס כל דבר טוב? אתם הזכרתם את בן גביר בפתיחה, הוא השר הממונה על כיבוי האש. כל הצפון נשרף, והאיש, שלא הייתה זירת פיגוע שבממשלה שלנו לא מיהר אליה, אתמול הלך לפטריוטים ומשם להופעה בבריכת הסולטן".

"זו הפקרות גמורה ומוחלטת, הם לא יכולים להמשיך מפני שהם נכשלו גם בשבעה באוקטובר וגם בכל יום ויום מאז. מתישהו אזרחי ישראל צריכים להגיד 'אנחנו לא יכולים שההפקרות תמשיך להשתולל - צריכים ממשלה שפויה, טובה והגונה'. שרי הליכוד וחברי הכנסת של הליכוד שמסתכלים היום על הצפון, מה הם אומרים לעצמם? אין להם שום אחריות על זה? אם זה כל מה שהממשלה הזו יודעת לעשות, לא צריכים להחליף אותה? ברור שכן".

זירת נפילת רקטה בקצרין (צילום: מועצה מקומית קצרין)
זירת נפילת רקטה בקצרין (צילום: מועצה מקומית קצרין)

מה היית עושה אחרת מול חיזבאללה?
"לפני שמונה חודשים מנהל מאמץ מדיני. הם שלחו לחו"ל את המאמץ המדיני, לא ערבו את הצרפתיים, האירופאיים, לא יצרו מנועי לחץ. כבר לפני שמונה חודשים הייתי מנהל בעצמי את המאמץ המדיני, ככה עשינו את ההסכם עם לבנון שהיה הצלחה גדולה. בסוף, ממשלה שאין לה שום עניין לעשות מאמץ מדיני מגיעה לזה. אתמול היה דיון שניסינו להבין איך הגענו למצב שאחרי שבעה באוקטובר, הטבח הנורא ביהודים מאז השואה, אנחנו במפולת הסברתית שלא היה כמוה - כל מסקנה וכל דרג מקצועי עלה ואמר את אותו דבר, כי אין ממשלה במדינת ישראל".

ההסכם הימי עם לבנון - בקואליציה טוענים שזה כישלון גדול.
"אז למה לא ביטלו אותו? הם כבר שנה וחצי ממשלה. עשינו הסכם על הראש של חיזבאללה ובסוף מדובר במים מלוחים כי אפילו הלבנונים לא מצאו שם גז. הישג מדיני גדול, ממשלה שחתמה הסכם עם ממשלת לבנון על ראש חיזבאללה. מי שאיבד את ההרתעה מול חיזבאללה זו הממשלה הנוכחית - אצלי אף אחד לא היה מעז להפגיז ככה את יישובי הצפון. ההסכם הזה לא קשור למלחמה, זה הסכם שעוסק במים מלוחים".

שריפה בקרית שמונה (צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז צפון)
שריפה בקרית שמונה (צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז צפון)

אחרי כל שמונת החודשים האחרונים, אפשר לסמוך עליהם בהסכם מדיני? בלי מהלך צבאי שמרחיק פיזית מהגבול?
"ברור מאליו שהמצב הסופי צריך להיות שחיזבאללה יורחק מהגבול. לא יקבלו תושבי הצפון, שלא יכולים לחזור הביתה, לא יקבלו מצב שבו הם נמצאים באיום נוסח שבעה באוקטובר כל חייהם. צריך יהיה להרחיק את חיזבאללה פחות או יותר 10 ק"מ כדי לוודא שאין איום של פלישה מיידית וכמובן צריך יהיה היערכות שונה של צה"ל מבעבר על גבול הצפון ולוודא שהם לא מסתננים לאט לאט חזרה. צריך לעשות מאמץ מדיני כדי להגיע לזה בדרך מדינית, מה שלא נעשה".

לפעולה צבאית בלבנון יש מחיר כבד, צה"ל יכול להילחם בשתי החזיתות?
"זה שתי מערכות עם אופי מאוד שונה. צה"ל יכול. אם יש מחיר גבוה? יש מחיר גבוה. אבל אנחנו לא יכולים להסכים שחבל הארץ היפה הזה, נטוש. זה נכון שזו תהיה מלחמה קשה, אבל אם לא יגיעו להסדר מדיני - צריך יהיה לעשות את זה בכוח צבאי. מדינת ישראל לא תהיה בת ערובה של חיזבאללה. מספיק היינו כאן בני ערובה ונתניהו שלח מזוודות כסף לחמאס".

תיעוד מהתקיפות בשטח לבנון (צילום :דובר צה"ל)

על נאומו של נתניהו בפני שני בתי הקונגרס - צריך לנסוע?
"שיסע לנאום בקריית שמונה, לא בקונגרס. אם הם נתנו לו את ה-13 ביוני הם עשו את זה בכוונה כי הם ידעו שביידן באיטליה. אם הוא יסע לקונגרס ולא תהיה לו פגישה עם הנשיא - זה נזק מדיני הרבה יותר מתועלת. מעבר לזה, מה אתה נוסע עכשיו בשביל שימחאו לך כפיים? המדינה נשרפת ואתה משחק במשחקים שלך. אין בזה שום צורך, זה לא מסייע לנו מדינית. זה יגרום לנו בסוף רק יותר נזק מאשר תועלת".

בנימין נתניהו  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

הוא מתחזק בסקרים.
"זה עולה ויורד. בסך הכל, באופן יציב, משבעה באוקטובר אזרחי ישראל אומרים 'הטירוף הזה לא יכול להימשך, אנחנו רוצים ממשלה אחרת', ותהיה להם. כשיש ממשלה מופקרת ולא מתפקדת, בסוף היא מתפרקת".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm