השופט אהרן ברק התפטר מבית הדין בהאג מסיבות אישיות משפחתיות, כך הודיע היום (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו.  ברק כיהן כשופט אד הוק מטעמה של מדינת ישראל בבית הדין בדיון בו תבעה דרום אפריקה את ישראל בטענה של ביצוע רצח עם ברצועת עזה ואי מניעת.

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי "אני מבקש להודות לשופט אהרן ברק ששימש כשופט בבית הדין הבינלאומי בהאג במינוי של מדינת ישראל בתקופה כ״כ רגישה וחשובה לביטחוננו ועתידנו. תרומתו והשפעתו הסגולית על עולם המשפט בישראל ובעולם הייתה בעלת חשיבות רבה מאד במערכה המשפטית כנגד מבקשי רעתנו. נמשיך לעמוד איתנים נגד הרשע, הצביעות ועלילות השקר המוטלות נגד מדינת ישראל וצה״ל".

ברק סבר שאין בסיס לכאורי להאשמות של דרום אפריקה כאילו ישראל מבצעת מעשים של רצח עם כנגד הפלסטינים. בדעת מיעוט הבהיר ברק כי דרום אפריקה ״ביקשה לייחס להבל את פשעו של קין״. עוד ציין כי לא הובאה כל ראיה ממשית לכך שישראל פועלת בניגוד לאמנה למניעת השמדת עם. עוד ציין ברק כי "לגבי נתוני הרוגים, פצועים ונזק לתשתיות, משמיט בית המשפט את ציון העובדה כי נתונים אלה מגיעים ממשרד הבריאות של עזה, שבשליטת חמאס. הם לא נתונים של האו"ם. 

אהרן ברק בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: צילום מסך מתוך אתר האו''ם)
אהרן ברק בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: צילום מסך מתוך אתר האו''ם)

בנוסף תיאר ברק בחוות דעתו את חוויותיו של כילד בשואה, וכתב כי "רצח עם הוא צל על ההיסטוריה של העם היהודי, והוא שזור בחוויה האישית שלי. הרעיון שישראל מואשמת כעת בביצוע רצח עם קשה לי מאוד באופן אישי. כניצול של השואה, אני מודע עמוקות למחויבותה של ישראל לשלטון החוק כמדינה יהודית ודמוקרטית. לאורך חיי, פעלתי ללא לאות כדי להבטיח שהמטרה והתכלית של אמנת רצח העם יתממשו בפועל". 

ברק הצטרף לדעת הרוב בשני סעיפים מבין הצווים נגד ישראל - הקוראים להעמדה לדין על הסתה לרצח עם, ולצעדים להעברת סיוע הומניטרי.