הבית הלבן פרסם היום (חמישי) הודעה חריגה, המשותפת לארה"ב ולברזיל, ארגנטינה, אוסטריה, בולגריה וקנדה: על ישראל וחמאס לעשות צעדים אחרונים למען עסקת חטופים. בהודעה נמסר כי המדינות החתומות תומכות בהפסקת אש, שחרור החטופים ואימוץ מתווה ביידן. בתוך כך, מקור מצרי אמר ל"אל ערבייה": "קהיר קיבלה איתותים חיוביים מחמאס המצביעים על שאיפתו להפסקת אש".

שבוע להצהרת ביידן: חמאס בדרך לרשום את ההישג הגדול שאליו כיוון?
נמצאים בתוך בועה: נתניהו, גלנט והלוי עלולים להמר על גורל ישראל ולהביא לקריסתה

"כמנהיגי מדינות המודאגות עמוקות לבני הערובה המוחזקים על ידי חמאס בעזה, כולל רבים מאזרחינו שלנו, אנו תומכים באופן מלא בתזוזה לקראת הפסקת אש ושחרור בני ערובה שכעת על השולחן, וכפי שהתווה הנשיא ביידן ב-31 במאי 2024. אין זמן להפסיד.  אנו קוראים לחמאס לסגור את ההסכם הזה שישראל מוכנה להתקדם איתו ולהתחיל בתהליך שחרור אזרחינו", כתבו המנהיגים. 

"אנו מציינים כי הסכם זה יוביל להפסקת אש מיידית ושיקום עזה יחד עם הבטחות ביטחוניות לישראלים ולפלסטינים, והזדמנויות לשלום ארוך טווח מתמשך יותר, ופתרון שתי מדינות.  ברגע מכריע זה, אנו קוראים למנהיגי ישראל כמו גם לחמאס לעשות את כל הפשרות הסופיות הנדרשות כדי לסגור את העסקה ולהביא הקלה למשפחות החטופים שלנו, כמו גם לאלה משני הצדדים של הסכסוך הנורא הזה, כולל האוכלוסיות האזרחיות. הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים והעסקה הזו היא נקודת ההתחלה ההכרחית", הוסיפו.

הבוקר דווח כי ארגון הטרור חמאס דוחה את הצעת ישראל לעסקת חטופים, כך דווח בעיתון הסעודי "א-שרק". בתזכיר שהפיץ החמאס, טוען ארגון הטרור כי ההצעה הישראלית שונה מהותית מזה שהוצג בסוף השבוע הקודם ע"י הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן. אחד מבכירי ארגון הטרור סאמי אבו זהרי, חזר לפני זמן קצר על הטענה שהוזכרה בתזכיר, לפיה ישראל מעוניינת בהחזרת החטופים, ומיד לאחר מכן להוביל להמשך המלחמה.  

לטענתו, ההסכם כולל הפסקת אש זמנית ולא קבועה. "ישראל תחזיר לעצמה את החטופים, ואז תמשיך במלחמה", נטען ע"י חמאס שביצע את הטבח הרצחני בדרום הארץ בחודש אוקטובר האחרון. בחמאס חזרו על האופטימיות מבחינתם להצהרת ביידן, אך חזרו על הטענה כי היא שונה מהותית מההצעה שהוגשה ע"י ישראל.

פעילות צה"ל בציר פילדלפי (צילום :דובר צה"ל)

כאמור, בערב שישי האחרון הציג ביידן בהצהרה דרמטית את המתווה שישראל הציגה לדבריו לעסקה שתכלול שחרור חטופים ואת סיומה של המלחמה. "זה הזמן שהמלחמה תסתיים והיום שאחרי יתחיל", אמר. בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו אישרו כי ניתן לצוות המשא ומתן מנדט לדון במתווה הנוכחי.

על פי המתווה שהציג ביידן, השלב הראשון יכלול הפסקת אש בת שלושה שבועות, במסגרתה ייסוג צה"ל ממרכזי האוכלוסייה ברצועה ויתחיל שחרור של חטופים – נשים, קשישים, ומקרים הומניטאריים.  בשלב זה גם יורשו תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם עם תחילת המלחמה, לחזור לצפון הרצועה, ותוגבר הזרמת הסיוע ההומניטארי. במקביל, יחלו דיונים לסיום המלחמה – והאש לא תחודש כל עוד מתקיים משא ומתן.

השלב השני יכלול את שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. כמו כן במסגרת השלב השלישי, כך על פי המתווה שהוצג, התחלת שיקום הנזקים האדירים שנגרמו בלחימה לרצועת עזה, והחזרת גופות חטופים שמוחזקות בידי חמאס.