ישראל תישאר לשלוט בעזה גם לאחר הפסקת האש? שר החקלאות אבי דיכטר מצהיר בראיון נרחב למוסף מעריב: "אנחנו צריכים להגיע לדיונים מעמדה של כוח. כן, יכול להיות שזה יהיה משטר צבאי זמני". הראיון יפורסם במלואו מחר.

טראמפ תוקף את היהודי, חבר המפלגה הדמוקרטית: "הפך לפלסטיני"
דרמה מדינית: ספרד תצטרף לתביעה נגד ישראל בהאג, האיחוד האירופי יטיל סנקציות?

"אנחנו צריכים לשלוט בעזה", אמר השר מהליכוד, שמכהן כחבר הקבינט המורחב ושימש בעבר בתפקיד ראש השב"כ, "כדי להשיג את היעדים שלנו וכדי להגיע לדיונים על היום שאחרי מעמדה של כוח, אנחנו צריכים לשלוט שם".

-אתה מדבר על משטר צבאי?

"יכול להיות שזה יהיה משטר צבאי זמני אם הוא יוביל לדיונים על היום שאחרי מעמדה של כוח".

אפילו שר הביטחון ממשלתך מתנגד לזה.

"בסדר, זה בדיוק החלק בדיוני הקבינט או בפורומים אחרים שאתה יכול להיות חלוק על דעתו המקצועית של מישהו. ואני תמיד אומר שמותר לו לטעות".

בראיון מתייחס דיכטר גם לשאלת האחריות למחדל שהוביל לטבח בדרום ב-7.10, ובנוגע למאמצים להשיב את כל החטופים אפשרית הוא מודה: "עשינו הרבה, אבל לא עשינו הכל". "התחלנו מים המלח, מהמקום הנמוך ביותר עם כ-1,200 הרוגים על היום הראשון", טוען דיכטר, "מי שהיה במלחמות ויודע שאם נגזרה עליו מלחמה, לפחות הוא יודע באיזה תנאים היה רוצה לפתוח אותה, והפעם התנאים היו איומים". 
- מה שמביא אותנו לשאלת האחריות. "הממשלה, הצבא, השב"כ. אלו גופים שנוגעים ישירות בכישלון, כל אחד מהזווית שלו", הוא מציין.

פעילות צה"ל בציר פילדלפי (צילום :דובר צה"ל)

הרמטכ"ל לקח אחריות, ראש השב"כ רונן בר, שהיה פקוד שלך, לקח אחריות, גם ראש אמ"ן. ומי לא לקח אחריות? הממשלה והעומד בראשה.

"עם כל הכבוד לדרג המדיני, בשש וחצי בבוקר הדרג המדיני לא היה הגוף שיכל לתת מודיעין והוא לא יודע לעמוד בשער ובפרצות שנוצרות בגדר כשהמתקפה מתחילה. יש גוף עיקרי שהוא הצבא, על כל כוחותיו, ויש את החלק המודיעיני של השב"כ ושל אמ"ן".

אני שואלת על הדרג המדיני שאתה חלק ממנו, רק השבוע נחשף שנתניהו הוזהר ארבע פעמים בתקופת הרפורמה המשפטית שמהלכיו מובילים לשסע ופילוג המסכנים את בטחון ישראל, והוא לא שעה לאזהרות.

"אני באופן אישי זוכר פגישה ביוזמת הצבא שנקראתי אליה כדי לתדרך את שרי הקבינט. נסעתי לירושלים לדיון בוועדת החוץ והביטחון ושמענו תדרוך על המתחולל סביב המחאה הציבורית גם מבחינה מודיעינית וגם סביב תופעת הסרבנות ואני אומר לך שלא הייתה שום אמירה על כך שהאויב הולך לנצל את המציאות הזאת לתקיפה על ישראל".

אבי דיכטר (צילום: יוסי אלוני)
אבי דיכטר (צילום: יוסי אלוני)

האם ניתן להסיק על כך מפגישה אחת שבה השתתפת? כל צמרת הביטחון, המודיעין, האקדמיה, אפילו שר הביטחון, הזהירו באופן פומבי מהשלכות הרפורמה המשפטית והמחאה שהבעירה את המדינה על בטחון ישראל. אפילו ב"ארץ נהדרת" הציגו במערכון את נסראללה וסינוואר מנשנשים פופקורן מול החורבן שהמטנו על עצמנו בתקופה ההיא.

"אני מקווה שאף אחד לא בונה את האסטרטגיה הביטחונית שלו לפי 'ארץ נהדרת'. במלחמת יום כיפור הדרג המדיני לפחות קיבל מידע שעומדת לפרוץ מלחמה. היה ויכוח שנמשך עד היום האם העובדה שהדרג המדיני החליט לא לצאת למתקפת מנע הייתה נכונה או שגויה. בשבעה באוקטובר לדרג המדיני לא הייתה הזדמנות אפילו לשקול דבר כזה כי אף אחד לא הניח לפניהם דילמה שצריך לקבל בה החלטה. לא היה להם שום מידע".

אבל התפיסה שראש הממשלה הוביל שחמאס מורתע הובילה לעובדה שלא הייתה דילמה
"ראש הממשלה ושר הביטחון לא יכולים לגבש תמונה מודיעינית בלי להתבסס על חומרים שקיבלו ממערכות הביטחון. הדרג המדיני הוא צרכן אובססיבי של חומר גולמי, לא מעובד, לפעמים הייתי משתגע עד לאיזה רמה הם דורשים את החומר הזה, אפילו מעבר לדרוש".