מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הבהיר למדינות המתווכות כי "הארגון לא יתפרק מנשקו ויחתום על הסכם שמבקש זאת", כך דווח היום (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, סינוואר הדגיש כי חמאס יסכים לעסקה - רק אם ישראל תתחייב להפסקת אש קבועה.

במידה ותהיה עסקה: הפרס העצום שישראל תקבל נחשף
בכירה במחלקת המדינה בארה"ב: "ישראל נכונה ליישם את העסקה, מחכים לחמאס"

כמו כן, ארגון הטרור הפיץ אתמול בתזכיר לפלגים הפלסטינים לאחר העיון בהסכם של ביידן, כי "מתברר שההסכם של ביידן לא מניח את היסודות הנכונים להסכם הנדרש" - כך דווח בסוכנות הידיעות הערבית העולמית. הם סוברים כי המסמך לא מבטיח הפסקת אש לצמיתות, ואין בו קשר הדוק לשלושת השלבים שנקבעו.

זאת, לטענתם, כיוון ש"המטרה היא לשבש את ההסכם, להפוך את הפסקת המלחמה לזמנית ולאפשר לכוחות ישראלים להמשיך להישאר ברצועת עזה. ישנן נקודות חיוביות, ובהחלט ישנן נקודות שליליות רבות שאנחנו עוד בוחנים. נראה שחלק ממה שנאמר בנאומו של ביידן עשוי להיות פרשנות מצידו והיא בוודאי לא באה באישור ישראל", אמר עבד אלרחמן שדיד, ממשוחררי עסקת שליט ואחד מבכירי ומדבררי החמאס.

חייל במרכז ההרס שנגרם על ידי לוחמי חמאס בקיבוץ כפר עזה (צילום:  חיים גולדברג, פלאש 90)
חייל במרכז ההרס שנגרם על ידי לוחמי חמאס בקיבוץ כפר עזה (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

עוד אמר כי ההסכם מאפשר גם לצד הישראלי "להשיג את החטופים שמעניינים אותו", ולאחר מכן לחדש את המלחמה. כך הוא אמר לסוכנות הידיעות הערבית, והוסיף: "עד לרגע זה, חמאס לא נתן את אישורו או את דחייתו בדבר ההצעה. אנחנו עדיין בהליך התייעצות, ונציג את נקודת מבטנו או הצעתנו בימים הקרובים".

הדיווחים מגיע ברקע ההודעה החריגה של הבית הלבן המשותפת לארה"ב ולברזיל, ארגנטינה, אוסטריה, בולגריה וקנדה ובה קראו לישראל ולחמאס  לעשות צעדים אחרונים למען עסקת חטופים. בהודעה נמסר כי המדינות החתומות תומכות בהפסקת אש, שחרור החטופים ואימוץ מתווה ביידן. בתוך כך, מקור מצרי אמר ל"אל ערבייה": "קהיר קיבלה איתותים חיוביים מחמאס המצביעים על שאיפתו להפסקת אש".

"כמנהיגי מדינות המודאגות עמוקות לבני הערובה המוחזקים על ידי חמאס בעזה, כולל רבים מאזרחינו שלנו, אנו תומכים באופן מלא בתזוזה לקראת הפסקת אש ושחרור בני ערובה שכעת על השולחן, וכפי שהתווה הנשיא ביידן ב-31 במאי 2024. אין זמן להפסיד.  אנו קוראים לחמאס לסגור את ההסכם הזה שישראל מוכנה להתקדם איתו ולהתחיל בתהליך שחרור אזרחינו", כתבו המנהיגים. 

ג'ו ביידן בנאום על העסקה המוצעת (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בנאום על העסקה המוצעת (צילום: רויטרס)

הבוקר דווח כי ארגון הטרור חמאס דוחה את הצעת ישראל לעסקת חטופים, כך דווח בעיתון הסעודי "א-שרק". בתזכיר שהפיץ החמאס, טוען ארגון הטרור כי ההצעה הישראלית שונה מהותית מזה שהוצג בסוף השבוע הקודם ע"י הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן. אחד מבכירי ארגון הטרור סאמי אבו זהרי, חזר לפני זמן קצר על הטענה שהוזכרה בתזכיר, לפיה ישראל מעוניינת בהחזרת החטופים, ומיד לאחר מכן להוביל להמשך המלחמה.  

לטענתו, ההסכם כולל הפסקת אש זמנית ולא קבועה. "ישראל תחזיר לעצמה את החטופים, ואז תמשיך במלחמה", נטען ע"י חמאס שביצע את הטבח הרצחני בדרום הארץ בחודש אוקטובר האחרון. בחמאס חזרו על האופטימיות מבחינתם להצהרת ביידן, אך חזרו על הטענה כי היא שונה מהותית מההצעה שהוגשה ע"י ישראל.