במערכת הפוליטית ממתינים בדריכות למחר בערב, אז אמור השר בני גנץ לממש את האולטימטום שנתן לראש הממשלה בנימין נתניהו ולפרוש מהממשלה. למרות זאת, בימים האחרונים מופעלים על גנץ לחצים כבדים לדחות את מועד פרישתו.

נסראללה צוחק בבונקר: הטעות הענקית שעשתה ישראל מול חיזבאללה
מבנימין לבני: המסר שהועבר לגנץ עם ביטול ישיבת קבינט המלחמה

בשיחה עם "מעריב" סיפר אתמול שר בממשלה כי אף ששאל באופן מפורש בכיר במפלגתו של גנץ אם הוא יפרוש מחר בערב, "לא ניתנה תשובה קונקרטית".

כך או כך, בימים האחרונים שוררת אי־ודאות בקרב הקרובים לגנץ לגבי השאלה אם לדחות את הדד־ליין לפרישה מהממשלה או להיצמד אליו. הסיבה העיקרית לאי־הוודאות היא העובדה שטרם ניתנה תשובה רשמית מחמאס בנוגע לעסקה שהועלתה על השולחן בנוגע להחזרת החטופים.

גורמים המעורים בסביבתו של השר אמרו כי "ההתייעצויות מתקיימות כל הזמן, אבל נכון לעכשיו ההחלטה לא השתנתה. אנחנו נפרוש, אלא אם כן תתרחש דרמה".

למרות זאת, חלק מהגורמים הסבירו כי אם לאחר מוצ"ש חמאס ייענה בחיוב לעסקה, נוכחותם של גנץ והשר גדי איזנקוט בקבינט תהיה חיונית, ולכן "נשקלת האפשרות להמתין מעט עד אשר התמונה תתבהר", כפי שאמרו.

בתוך כך, גורמים בקואליציה העריכו אתמול כי ההחלטה לדחות ליום ראשון את ישיבת הקבינט המדיני־ביטחוני, שהייתה אמורה להתקיים אמש, הינה בבחינת מסר של נתניהו לגנץ: אם הדד־ליין נותר על כנו, אזי הדיון הקרוב של הקבינט יתקיים כבר ללא שרי המחנה הממלכתי.

זאת ועוד, אם גנץ ומפלגתו יעזבו את הממשלה, ההערכה היא כי השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' ידרשו לקבל חברות בקבינט המלחמה במקום שני השרים הפורשים, אולם בסביבתו של נתניהו הבהירו כי הוא לא מעוניין בכך.

ענת צנגאוקר בשיחה עם בני גנץ (צילום: אור-לי ברלב)
ענת צנגאוקר בשיחה עם בני גנץ (צילום: אור-לי ברלב)


עוד טענו כי במקרה של פרישת המחנה הממלכתי, יודיע ראש הממשלה על פירוקו של קבינט המלחמה. אתמול בבוקר, במהלך ביקור ניחומים של גנץ בביתו של יורם מצגר, שגופתו מוחזקת בידי חמאס, קלטה המצלמה שיחה טעונה של השר עם עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, שאמרה לו: "ראש הממשלה החליט לוותר עליהם (החטופים), ממשלת ישראל החליטה לוותר עליהם, איפה האחריות שלך? אתה מפקיר את מתן למוות? אז תגיד לי פה ועכשיו. אתה לא יכול לצאת מהממשלה דקה לפני שמתן שלי בבית".

בתגובה אמר השר: "אני מוכן להיות החטוף ה־124, אני אכנס פנימה. אני מחויב למאבק הזה, לא משנה מאיזה מקום אני נמצא. מתוך הממשלה ומחוץ לממשלה".