ממשל ביידן לחץ בשבוע האחרון על בעלות בריתה במזרח התיכון להשמיע איומים קונקרטים כלפי חמאס, כחלק מהמאמצים להכריח את הארגון לקבל את עסקת החטופים ולהגיע להפסקת אש, כך דיווח הלילה (בין חמישי לשישי) ה-CNN.

הסעיף שבמחלוקת בעסקת החטופים: "הדיל" הסודי בין ארה"ב למצרים וקטאר | דיווח

על פי הדיווח, ארה"ב הפצירה בקטאר להכריז שהיא תגרש את מנהיגי חמאס מדוחא, אם לא יקבלו את העסקה שנמצאת על הפרק. לאחר חודשים שבהם אמרו לחמאס שהם עלולים להסתכן בגירוש, קטאר למעשה הגישה את האיום הזה, כך אמר גורם אמריקאי ל-CNN.

גורמים אמריקאים מוסיפים כי גם מצרים מפעילה יותר לחץ על חמאס מאשר בעבר, אך הפרטים של כמה רחוק בדיוק הלכו המצרים בדיאלוג הפרטי שלהם עם ארגון הטרור עדיין לא ברורים, כאשר הגורמים אומרים כי ארה"ב רוצה שקהיר תאיים לנתק את נקודות הגישה ממצרים לעזה.

הפגנה למען החטופים מחוץ לקריה (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען החטופים מחוץ לקריה (צילום: אבשלום ששוני)

העיתון אל-אח'באר דיווח כי נציגי חמאס הציגו בפני המתווכים במהלך שהותם בקהיר ובדוחא אמירות של שרים וחברי כנסת ישראלים שהצביעו על כוונה לחדש את המלחמה לאחר שחרור החטופים, מה שחיזק את עמדת ארגון הטרור לדרוש שבמסמך של הסכם העסקה יצויין סיום המלחמה - עם מנגנוני ביצוע וכי ערבויות "מילוליות" של ארה"ב אינן מספיקות.

העיתון הלבנוני אף פרסם את ההצעה הישראלית שהועברה לחמאס, לאחר נאום ביידן. ההצעה מורכבת משלושה שלבים, כל אחד מהם 42 יום. בשלב הראשון - עצירת הפעילויות הצבאיות ונסיגה הדרגתית לציר סאלח א-דין בצפון הרצועה (ביום השביעי) ולגבולות הרצועה במרכז הרצועה (ביום ה-22), בתמורה לשחרור 33 חטופים. בשלב השני תהיה "הודעה על חזרה לשקט ממושך", המשך שחרור חטופים ואסירים ביטחוניים ונסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה, ובשלב השלישי תתקיים החזרת גופות חטופים ותחילת שיקום עזה. הערבות בהסכם הן קטאר, מצרים וארה"ב.