היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הזהירה אמש (חמישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יש להקים בהקדם ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אירועי מלחמת חרבות ברזל, בין השאר כדי להיאבק בהליכים נגד ישראל בבתי הדין הבינלאומיים בהאג ובאיום צווי המעצר על ראש הממשלה ושר הביטחון. היום, מזכיר הממשלה יוסי פיקס השיב למכתבה.

דיכטר כמו שעוד לא שמעתם אותו: "7 באוקטובר היה כישלון קטסטרופלי"

כך הוא כתב: "נושא הקמת ועדת חקירה ממלכתית מצוי בסמכותה הבלעדית של ממשלת ישראל בהתאם לסעיף 1 לחוק ועדות חקירה. הישיבה מיום 2.6.2024 אליה התייחסת בפתח מכתבך, לא עסקה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר כלל אירועי המלחמה ומה שקדם לה. בישיבה נדונה האפשרות להקמת ועדת חקירה, אך ורק לבחינת הטענות נגד ישראל בערכאות הבינלאומיות ביחס למדיניותה ההומניטרית של ישראל ברצועה לאחר פרוץ המלחמה".

עוד נכתב: "במסגרת זו, המליץ הצוות המשפטי לבחון הקמת ועדת חקירה ממלכתית למטרה זו בלבד, אך המלצה זו טרם הובאה בפני שרי הממשלה. ישראל מצויה בעיצומה של מלחמה עצימה וטרם בשלה השעה לחקור את כלל אירועי המלחמה ומה שקדם לה".

כזכור, היועמ"שת כתבה במכתבה אמש: "עמדתנו המקצועית היא שוועדת חקירה ממלכתית היא המנגנון החוקי המתאים לבחינת סוגיות בהיקף ובמידת החשיבות הלאומית של אירועי מלחמת חרבות ברזל. ועדת חקירה ממלכתית היא האמצעי המיטבי להתמודדות עם הסיכונים הנוכחיים במישור המשפטי הבינלאומי, אשר אם יתגשמו עלולים להביא לפגיעה משמעותית באינטרסים של המדינה - וכמובן בראש הממשלה ובשר הביטחון באופן אישי".

עוד אמרה בהרב מיארה כי "נוכח הדחיפות שבהתמודדות עם הסיכונים במישור הבינלאומי, עמדתנו המקצועית היא שאין לעכב את ההחלטה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר אירועי המלחמה, ויש להקימה בהקדם. ניתן יהיה לכלול בכתב המינוי של ועדת החקירה הממלכתית הוראה שלפיה תינתן עדיפות לפרסום מוקדם של מסקנות הנוגעות להיבטים הנבחנים כעת על-ידי ערכאות בינלאומיות. כן ניתן לבקש מוועדת החקירה לאפשר לכלול בדיונים שיתקיימו בהקשר זה מומחי משפטי בינלאומי זרים אשר יסייעו לה".