יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הודיע (ראשון) על פרישתו מממשלת החירום יחד עם מפלגתו, זאת לאחר שאתמול תם האולטימטום שהציב לבנימין נתניהו

גנץ הסביר את החלטתו להצטרף לממשלה בתחילת המלחמה: "הקמנו ממשלת חירום מתוך שותפות גורל, לא מתוך שותפות פוליטית. חודשים אחרי אסון אוקטובר, המצב במדינה ובחדר קבלת ההחלטות השתנה. נתניהו ושותפיו, הפכו את האחדות לקריאה נרגשת – ללא כיסוי במציאות. החלטות אסטרטגיות גורליות נתקלות בהססנות ודחיינות משיקולים פוליטיים.
 
"בכנות, להיכנס לממשלה, הייתה החלטה פשוטה. לצאת, כשחטופינו במנהרות החמאס, כשתושבי הצפון הרחק מבתיהם, ואלפי לוחמים בחזית - זו החלטה מורכבת ומייסרת. לשתי ההחלטות מכנה משותף אחד: טובת מדינת ישראל. ניסינו להשפיע על כיוון הספינה בחדרים הסגורים. האמת היא: שהמציאות לא פשוטה, המערכה תארך שנים. לא אבטיח לכם ניצחון קל ומהיר. מגיע לכם יותר מהבטחות ריקות".
 
גנץ אמר עוד: "מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע לניצחון אמיתי. ניצחון אמיתי – שם את החזרת החטופים הביתה מעל להישרדות בשלטון. ניצחון אמיתי – הוא ניצחון שמשלב בין הצלחה צבאית, ליוזמה מדינית ואזרחית. ניצחון אמיתי – יביא למיטוט החמאס, והחלפתו. ניצחון אמיתי – זה להחזיר את תושבי הצפון הביתה בביטחון. ניצחון אמיתי זה לבסס ברית אזורית מול איראן בהובלת ארה"ב וביחד עם כל העולם המערבי. ניצחון אמיתי – זה לשנות את סדרי העדיפויות הלאומיים, להרחיב את מעגל השירות והמשרתים, ולוודא שישראל תוכל לאתגרים העומדים בפנייה - ולא להביא מחר למליאה, חוק שפוגע בביטחון המדינה בזמן מלחמה, בגלל חוב פוליטי".

בהמשך דבריו תקף גנץ בחריפות את ראש הממשלה, וקרא להקדמת הבחירות: "לצערי, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי, שהוא ההצדקה למחיר הכואב והמתמשך. לכן, אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום, בלב כבד, אך בלב שלם. אנחנו מתייצבים היום, למערכה על גורלה של מדינת ישראל לדורות קדימה. כדי להבטיח ניצחון אמיתי, ראוי שבסתיו, שנה לאסון, נצא לבחירות שבסופן תוקם ממשלה שתזכה לאמון העם ותוכל לאתגרים. אני קורא לנתניהו: קבע תאריך בחירות מוסכם. אל תיתן לעם שלנו להיקרע".

גנץ קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית, שלדבריו, "תבחן את הכשלים מבית, ותגן עלינו מול המתקפות הצבועות מחוץ". הוא הוסיף: "אני קורא לכל מנהיגי המפלגות ולכל הכוחות בזירה הציבורית, מימין ומשמאל, דתיים וחילונים להתאחד מאחוריי במסע הזה. כולנו צריכים לפעול כאיש אחד למען בחירות שבסיומן נקים ממשלת אחדות - ציונית, לאומית וממלכתית - ממשלת אחדות אמיתית".

בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)
בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)

יו"ר המחנה הממלכתי פנה לשר הביטחון גלנט: "יואב, אנחנו מכירים שנים ארוכות. גם כשהיו בינינו מתחים, תמיד כיבדתי אותך והערכתי אותך. במלחמה הזו – למדתי להעריך אותך אף יותר. אתה מנהיג אמיץ ונחוש ומעל לכל – פטריוט. בעת הזו, המנהיגות והאומץ הם לא רק להגיד את מה שנכון – אלא לעשות את מה שנכון".

במכתב ההתפטרות של גדי אייזנקוט כתב השר כי ״על אף מאמציי המרובים, לצידם של עמיתיי, הקבינט בראשותך נמנע מזה זמן רב לקבל החלטות קובעות, הנדרשות לטובת מימוש מטרות המלחמה ושיפור מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל. הימנעות זו פוגעת הלכה למעשה, במצבה האסטרטגי ובביטחון הלאומי של מדינת ישראל״.

גנץ תכנן לשאת את דבריו בנושא במוצאי שבת, אולם בשל המבצע לחילוץ ארבעת החטופים ממחנה הפליטים נוסייראת הוא דחה את מסיבת העיתונאים ביממה. המבצע ההרואי לא שינה את ההחלטה העקרונית של גנץ וחברו למפלגה השר גדי איזנקוט שחשים מיצוי מחברותם בממשלה ותסכול מחוסר יכולתם להשפיע.  כזכור, גנץ קרא לנתניהו לעמוד בשישה יעדים שהציב באשר להמשיך המלחמה, כשאחד מהם קשור לחוק הגיוס, וכן הציב דד-ליין: ה-8 ביוני. אם לא יעמוד בו - גנץ הודיע כי יפרוש.