מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ייחל היום (שני) את מסעו במזרח התיכון בניסיון להגיע לפריצת דרך במשא ומתן לעסקת חטופים והפסקת אש. 

ניסיון אחרון לעסקה? "ארה"ב מכינה את הקרקע עבור קטאר ומצרים ללחוץ על חמאס"
המכשול הגדול ביותר: התנהלות ארה"ב במו"מ מסכלת את הסיכוי לעסקה | אלון בן דוד

לקראת תחילת המסע, קרא בלינקן למנהיגי האזור ואמר כי ״אם אתם רוצים הפסקת אש, תלחצו על חמאס להסכים לה. המכשול היחיד לעסקה הזו הוא חמאס. אם אתם רוצים להקל על סבלם של הפלסטינים הסובלים בעזה  - תלחצו על חמאס להגיד כן, אם אתם רוצים לשחרר את כל החטופים ולהחזיר אותם לביתם - תלחצו על חמאס להגיד כן".

"אם אתם רוצים למנוע מהסכסוך הזה מלהתפרס לשאר האזור - תלחצו על חמאס להגיד כן. אם נשיג את ההסכם זה פותח פתח לשלום, ביטחון בר קיימא וזה קריטי שנמשיך לעבוד על התוכניות ליום שאחרי", הוסיף ואמר כי אלו יהיו הנקודות בהן יתמקד בסיור שלו בישראל, ירדן וקטאר. 

יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)

עוד אמר מזכיר המדינה כי ״תנו לי להיות ברור - ישראל קיבלה את ההצעה. זו עמדתו של ראש הממשלה. הצד היחידי שעדיין לא הסכים הוא חמאס - זה מי שעזתים מחכים לו, החטופים ומשפחות החטופים מחכים לו והאזור כולו - זה ברור שכל העולם התכנס יחדיו בעד העסקה והשאלה היחידה היא האם חמאס יגיד כן. הדרך האפקטיבית ביותר להחזיר את כולם הביתה, גם אזרחים אמריקאים, הוא דרך העסקה הזה, בוא נראה אם נקבל תשובה מחמאס״.

בהמשך, אמר בלינקן במסיבת עיתונאים במצרים כי "זה רגע קריטי, אנחנו רואים את האפשרות, אנחנו רואים את הסיכוי להפסקת אש מיידית, להחזיר את כל החטופים הביתה, לעלות על הדרך לפתרון בר-קיימא של הסכסוך בעזה. אני יודע שיש כאלה שפסימיים לגבי הסיכויים. זה מובן. חמאס ממשיך לגלות ציניות יוצאת דופן במעשיו, חוסר עניין לא רק ברווחתם ובביטחונם של הישראלים אלא גם של הפלסטינים. ויש כאלה באזור שפועלים גם נגד המאמצים להביא להפסקת אש ולשלום בר קיימא, שאינם מכירים אפילו – אכן דוחים – בקיומם של ישראלים או פלסטינים, על אחת כמה וכמה ביכולתם לחיות זה לצד זה- לצד בשלום".

"אבל אני מאמין מאוד - זה הביקור השמיני שלי באזור מאז 7 באוקטובר - שהרוב המכריע של האנשים - בין אם הם בישראל, ביהודה ושומרון, בעזה, בכל האזור, ברחבי העולם - באמת רוצים ומאמינים בעתיד שבו ישראלים ופלסטינים כאחד יכולים לחיות בשלום, בביטחון. ולמען ארצות הברית, נמשיך במאמצים שלנו בכל יום, תחילה להשיג את הפסקת האש הזו, להביא בני ערובה הביתה; אבל שנית, לנסות לשים את כולם באזור על הדרך הרבה יותר טובה", הוסיף.

קודם לכן, דווח ברשת NBC כי ארצות הברית מכינה תוכנית גיבוי במידה וגם המשא ומתן הזה לא יצלח. על פי הדיווח, בבית הלבן שוקלים לכונן עסקה חד-צדדית מול חמאס במטרה לשחרר חמישה חטופים בעלי אזרחות אמריקאית. הגורמים הרשמיים לא נקבו במה  ארה"ב עשויה לתת לחמאס בתמורה, אבל לחמאס יכול להיות תמריץ לחתור לסכם חד-צדדי מאחר ופעולה זו עשויה להגביר את המתח עוד יותר בין ארה"ב לישראל ולהפעיל לחץ פוליטי פנימי נוסף על בנימין נתניהו.