גורמים ישראלים המעורים בפרטים אמרו היום (שלישי) ל"מעריב" כי הסכמת חמאס לעסקת חטופים תביא למימושה הוודאי - ככל שתהיה לממשלה רשת ביטחון אחרי פרישת השותפים הקואליציוניים המתנגדים לעסקה. לדברי הגורמים, ישראל הסכימה למתווה ואין דרך חזרה - אך רק אם הוא יאושר על ידי חמאס.

באשר לשאלת הרוב הדרוש בממשלה בעד המתווה, הגורמים מעריכים כי  שרי הליכוד יגבו את ראש הממשלה, והחרדים כבר הביעו את תמיכתם. באשר להערכה לגבי לוחות הזמנים במקרה של פריצת דרך, במידה ותקרה - אמרו הגורמים כי מדובר בכמה שבועות להגיע להסכמה על כל הפרטים, וזה כאמור רק בתנאי שחמאס יאשר את המתווה. עוד אמרו הגורמים כי מרגע החלטת הממשלה, מימוש העסקה יהיה מידי.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפגנת משפחות החטופים בדרך בגין  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות החטופים בדרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר שלושה ימים: נועה ארגמני השתחררה מבית החולים

נזכיר כי חמאס טרם אישר את המתווה לעסקה, אך כן פרסם מיד לאחר אישורה הצהרה ובה כתב כי הוא מברך על הדגשים שניתנו בהחלטת מועצת הביטחון בנוגע להפסקת אש קבועה בעזה, נסיגה מוחלטת מהרצועה, חילופיי שבויים, שיקום, החזרת העקורים העזתים למקום מגוריהם, ודחייה של כל שינוי גיאוגרפי ברצועה, לרבות צמצום שטחה. עוד בירכו על הסעיף שעוסק ב"הכנסת הסיוע הדרוש לאנשינו ברצועה". ארגון הטרור המשיך וכתב: "אנו מאשרים את המשך המאמצים והמאבק שלנו עם כל עמנו להשיג את זכויותיהם הלאומיות, ובראשן הבסת הכיבוש והקמת המדינה הפלסטינית העצמאית, הריבונית במלואה, עם ירושלים כבירתה, וזכות השיבה והעצמאות".

מוקדם יותר היום, גורם מדיני אמר על ההחלטה באו"ם: "ישראל לא תסיים את המלחמה לפני השגת כל יעדיה: חיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, השבת כל חטופינו ווידוא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. המתווה שהוצג מאפשר לישראל לעמוד על תנאים אלה והיא אכן תעשה זאת".

מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צה"ל)

הטיוטה של ההצעה לעסקה נשלחה על ידי ארה"ב על מועצת הביטחון, ופורסמה אצל ברק רביד בוואלה!. הטיוטה כוללת גם הכרה במדינה פלסטינית ושתי מדינות, זו לצד זו.  

יישום הצעה זו יאפשר את התוצאות הבאות המתפרסות על פני שלושה שלבים:

שלב 1: הפסקת אש מיידית, מלאה ומוחלטת עם שחרור בני ערובה כולל נשים, קשישים ופצועים, החזרת שרידי כמה בני ערובה שנהרגו, חילופי שבויים פלסטינים, נסיגת כוחות ישראלים מהאזורים המאוכלסים בעזה, החזרת אזרחים פלסטינים לבתיהם ולשכונותיהם בכל אזורי עזה, לרבות בצפון, וכן חלוקה בטוחה ויעילה של סיוע הומניטרי בקנה מידה ברחבי רצועת עזה לכל האזרחים הפלסטינים אשר זקוקים לו, כולל יחידות דיור שנמסרו על ידי הקהילה הבינלאומית.

שלב 2: בהסכמת הצדדים, סיום קבוע לפעולות האיבה, בתמורה לשחרור כל בני הערובה האחרים שעדיין נמצאים בעזה, ונסיגה מלאה של כוחות ישראליים מעזה.

שלב 3: תחילתה של תוכנית שיקום רב-שנתית גדולה לעזה והחזרת שרידי כל בני הערובה המתים שעדיין בעזה למשפחותיהם.