לאחר שפורסם כי חמאס הגיב בשלילה על עסקת החטופים, במתווה שהציע הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן בשמה של ישראל, נחשף הערב (רביעי) פירוט תשובתו של ארגון הטרור לגבי כל אחד משלבי העסקה.

מתחת לרדאר: הרמטכ''ל הלוי נפגש עם קצינים ערבים בבחריין | דיווח
חיזבאללה יתקשה להתאושש: ישראל חדרה לקודש הקודשים של נסראללה

על פי ההערכות מדובר בתשובה הקיצונית ביותר שידעה ישראל מחמאס לגבי סעיפי העסקה, על פיה גם אין שום בסיס למו"מ והסיכויים לעסקה נמדדים כקלושים מתמיד. ראשית, חמאס דרש להקדים את שיקום הרפואה משלב 3 לשלב 1, דהיינו שתכנית השיקום הרב שנתית הגדולה המתכוננת בעזה והחזרת שרידי כל בני הערובה המתים שעדיין בעזה למשפחותיהם תחול קודם לכן. 

דגל חמאס בהפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
דגל חמאס בהפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)

שנית, חמאס סירב לקבוע תאריך לחידוש האש אם לא יושג שלב ב' בעסקה, כלומר אם לא יושג סיכום קבוע לפעולות האיבה בתמורה לשחרור כל בני הערובה האחרים שעדיין נמצאים בעזה ונסיגה מלאה של כוחות ישראליים מעזה. סירוב זה, נתפס בעיני לא מעטים, כסלע המחלוקת וכפער המרכזי שבין ישראל לחמאס. 

שלישית, חמאס סירב לזכות וטו ישראלית כלשהי על זהות האסירים שיושחררו והוסיף כי הוא מעוניין בהחזרת המחבלים שיושחררו למקום מגוריהם, ולא רק לעזה. המזכיר האמריקאי אנתוני בליניקן הגיב מוקדם יותר היום כי חמאס לא יקבע מי ישלוט ברצועת עזה, וכי חלק מההערות שהעביר על מתווה העסקה לא ניתנות לביצוע.

בתוך כך, המגזין "אל-מג'אלה" פירסם את מסמך התיקונים בן חמשת העמודים בערבית של חמאס לתכנית ביידן. בין התיקונים דרשו לשחרר את כל האסירים מעסקת שליט, להעביר לפחות 50 חיילים פצועים דרך מעבר רפיח לקבלת טיפול רפואי ולצרף את סין, טורקיה, רוסיה והאו"ם כערבים להסכם, לצד ארה"ב, קטאר ומצרים. כמו כן, הוסיפו לדרוש את הפסקת המצור המוחלט על עזה ופתיחת כל המעברים, במיוחד רפיח. 

חמאס לא פסחו על תיקונים סמנטיים. כך למשל, בשלב הראשון שיימשך 42 יום וכולל הפסקה זמנית של הפעולות הצבאיות מצד שני הצדדים ונסיגת כוחות ישראליים מזרחה הרחק מאזורים עם צפיפות אוכלוסין לאורך הגבול בכל אזורי רצועת עזה, נוספו הביטוי "כולל ציר פילדלפי" ואדי עזה, פרוזדור נצרים וכיכר כוווית. בשלב זה הועלה רצון לצמצם את מספר החטופים שיושחררו, כולל אזרחים וחיילות, מ-33 ל-32. בנוסף להפסקת הטיסות הצבאיות והסיור (מודיעין) מדי יום במשך 10 ו-12 שעות במהלך השחרור וחזרת העקורים לאזורי מגוריהם, נוסף הביטוי "נסיגה מציר פילדלפי".

‏בפסקה אחרת חמאס דרש "להחיל את המפתחות של חילופי השבויים על א-סייד ומנגיסטו", וש"תנאי האסירים והעצורים בבתי הכלא ובמחנות המעצר הישראליים יחזרו להיות כפי שהיו לפני 7 באוקטובר, כולל אלו שנעצרו לאחר מועד זה". בנוסף, הועלתה דרישה לנסיגה ישראלית מוחלטת והפסקת אש מוחלטת בצירוף ערבויות אמריקאיות כתובות לכך, שיקום עזה בתוך שלוש עד חמש שנים ו"אספקת חשמל מסביב לשעון בכל אזורי רצועת עזה". מחמאס מוסרים כי התיקונים הנ''ל תואמים ובאים בהלימה עם תפקידה של אונר"א, והם נאמרים בשם הג'יהאד והפלגים הפלסטיניים. 

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בביקורו בישראל (צילום: פלאש 90,תומר אפלבאום)
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בביקורו בישראל (צילום: פלאש 90,תומר אפלבאום)

ארגון הטרור חמאס מסר: "התנהלנו בגישה החיובית הנחוצה להגעה להסכם. הדרישות שלנו הן הפסקת התוקפנות ונסיגה מכל רצועת עזה וחזרת העקורים ושיקום ועסקת ראויה לחילופי אסירים. התנהלנו בצורה חיובית ואחראית בכל הנוגע להצעה האחרונה ולגבי כל ההצעות שקיבלנו. אנחנו השבנו בחיוב להצעה שקיבלנו מהמתווכות ב-5 במאי אבל אז נתניהו הגיב במתקפה על רפיח. הגבנו בצורה חיובית על נאום ביידן ובאותו זמן לא שומעים מנתניהו שום דבר חוץ מכוונה להמשיך במלחמה".

עוד נכתב כי, "העולם לא שמע אף גורם בישראל מברך או מקבל את החלטת מועצת הביטחון של האו״ם בנוגע לעסקה. ממשלת נתניהו המשיכה בסירובה לכל הפסקת אש קבועה וזאת בניגוד להחלטת מועצת הביטחון. בלינקן אמר שישראל הסכימה להצעה האחרונה אבל לא שמענו הסכמה כזו מאף בכיר ישראלי. עמדתו של בלינקן היא המשך המדיניות האמריקנית של תמיכה במלחמה הברברית. אנו קוראים לבלינקן ולממשל ביידן ללחוץ על ממשלת ישראל".