לאחר תוצאות הבחירות בפרלמנט האירופי והמגמה הכמעט מוחלטת של התעלות מפלגות הימין הקיצוני, שאלת פניה של אירופה נותרה זרוקה בחלל האוויר. לאור הדעות החלוקות בנושא, התכנסנו לשיחה עם פרופ' שרון פרדו מהפקולטה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון בנגב וראש הקתדרה ללימודים אירופיים.

"זאת תמונת הניצחון": הלחימה בצפון ובדרום יכולה להיפתר באמצעות דבר אחד
האמת נחשפת: זה מי שאחראי לסרטון כדורי האש שהביך את צה"ל - ומתי הוא צולם?

מה למעשה ההשפעה של תוצאות הבחירות על הפרלמנט? מדובר על הישג גדול לימין הקיצוני.

"ראינו שאכן בחלק מהמקומות הם הפכו להיות המפלגה הראשונה או השנייה בגודלה. ראינו את זה במקרה הצרפתי או במקרה הגרמני, אבל ההשלכות בזירות הפרלמנט האירופי עדיין מצומצמות. כרגע כפי שזה נראה מפלגות הימין הקיצוני לא הצליחו ליצור גוש חוסם. הם לא יהיו בתפקידי המפתח, אך ללא כל ספק גם הם יכתיבו סדר יום אירופאי ואנחנו נשארים כרגע עם אותה קואליציה של מרכז ימין סוציאליסטים והליברלים, שהם פחות או יותר הגורם היחיד שיכול להקים קואליציה".

חירט וילדרס (צילום: רויטרס)
חירט וילדרס (צילום: רויטרס)

מה יהיו ההשלכות על סדר היום האירופי?

"אנחנו נראה שסדר היום הסביבתי, מה שנקרא הגרין דיל האירופי, ייפגע כי מפלגות הירוקים קיבלו מכה קשה. היו להם תוצאות ב-2019, וכעת המפלגה הירוקה הפכה למפלגה שדי התרסקה. אנחנו נראה השלכות על סדר היום הכלכלי האירופי .אלה דברים שבהחלט יושפעו".

איך זה ישפיע על ישראל?

"מבחינת ממשלת נתניהו יש כאן תהליך של היחלשות המרכז שמאל, של הירוקים, של הליברלים, מפלגות שהן הרבה יותר ביקורתיות כלפי ישראל. כך שמן הסתם בזירה הזו לממשלת נתניהו יותר קל ברמת הביקורת, אך הקואליציה למעשה נשארת אותה קואליציה. אז מהבחינה הזאת יתכן שלישראל של נתניהו יהיה קל יותר והביקורת תצטמצם, אבל עדיין זה לא משנה לגמרי את המפה".

ממשלת נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם)
ממשלת נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם)

אני חושב שהימין הקיצוני לא ניצח בבחירות, הוא כן גדל בחלק מהמקומות ברמה הלאומית, אך לא רק ברמה האלקטוראלית. תהיה לכך השפעה?

"כן, מפלגות מרכז ימין יאמצו אידיאולוגיות של הימין הקיצוני בשביל למשוך קולות מהן חזרה. זה תהליך שבדרך כלל קורה בין מערכת בחירות אחת לרעותה. ראינו את זה בהולנד".

האם המלחמה שלנו קשורה? האם החשש מאיסלאמיזציה אירופית גוברת השפיעה על ההצבעה בבחירות הללו?

"זה אחד מהדברים. העיקר היה יוקר המחייה, אנרגיה, הגירה, אבל הנושא הישראלי פלסטיני לא עמד במרכז מערכת הבחירות".

הפגנות פרו פלסטיניות במאלמו (צילום: News Agency/Johan Nilsson via REUTERS)
הפגנות פרו פלסטיניות במאלמו (צילום: News Agency/Johan Nilsson via REUTERS)

איך הולכת ההשפעה במערכת האיזונים בין הפרלמנט האירופי לעומת הפרלמנטיים הלאומיים ביבשת?

"הם משפיעים במידה רבה כמעט כמו הפרלמנטים הלאומיים. הם מחוקקים חוקים שמשפיעים על האזרח האירופי מלידתו ועד יום מותו. כך שזו טעות לומר למי שחושב שהם לא משפיעים".


מנגד, אריה רייך, משפטן ישראלי המומחה לדיני סחר בינלאומי ומשפט האיחוד האירופי, פרופסור מן המניין וסגן הרקטור של אוניברסיטת בר-אילן, רואה הישג גדול לימין הקיצוני בבחירות.

"ראינו הישגים בימין הפוליטי, כולל מפלגות ימין קיצוני. זה המשך מגמה שהחלה בכמה מדינות באיחוד האירופי, כמו שבדיה, בלגיה, הולנד. הדבר הזה הוא בעקבות שני דברים: יש כאן השפעה גדולה למדיניות ההגירה הליברלית של הרבה מהממשלות האוכלוסייה. מדינות אירופה מתחילות להבין שזה הרסני להן ולחברות שלהן, והן מביאות את התמיכה שלהן למי שמבקשות להגביל את ההגירה ממדינות מוסלמיות וגם שאינן מוסלמיות. אם ננסה לקשר למה שקורה בישראל, למרות הנטייה שלנו שכולם נגדנו, זה לא נכון. אמנם אכן יש הרבה כאלו שנגדנו, אבל יש גם דווקא בקרב העם הרבה כאלו שמסתכלים בעין ביקורתית על המדיניות של הממשלות שלהן ולא מבינים מדוע הן תומכות בארגוני טרור. לא מבינים שימים ספורים לאחר הטבח של חמאס נגד נשים וילדים בלי שום סיבה מוצדקת, התחילו לדבר על הקמת מדינה פלסטינית ומתן מדינה לארגון טרור, וזה סוג של ריאקציה, למעשה, למדיניות הזאת".

פרופ' אריה רייך, סגן הרקטור באוניברסיטת בר-אילן (צילום: באדיבות המצולם)
פרופ' אריה רייך, סגן הרקטור באוניברסיטת בר-אילן (צילום: באדיבות המצולם)

מי נחלש בתהליך ומדוע? האם הגל הזה ימשיך? האם זה ממחיש מה יהיה בארצות הברית בינואר?

"באופן כללי ניתן לראות שיש תופעה עולמית של הקצנה וקיטוב. הקצוות מתחזקים, וזה קשור במדיה החברתית. הרבה מאוד ידיעות והשקפות מגיעות משם, ובגלל האופן שבו היא בנויה והאלגוריתם שלה, זה מייצר תיבת תהודה ואנשים מקבלים לפיד דעות שהם מזדהים איתם. כך הם משתכנעים עוד יותר ויש הקצנה אפילו בהשקפות לימין קיצון ולשמאל קיצון. יש פערים שלא היו בעבר ברמה כזאת. למשל, ההסתערות של הימין על הקונגרס בשלהי כהונת טראמפ, לא ניתן היה לקלוט את זה אפילו לפני עשור. היו גם תופעות הפוכות, כמו בנושא ההפלות שהיו התארגנויות שמאל. יש פה קיטוב והקצנה בפוליטיקה העולמית שמשפיעה כמובן על אירופה, וזה לא דבר טוב ובריא יותר מדי".