מספר ימים לאחר שפרש מהממשלה, זאת כשהמלחמה שהחלה לאחר הטבח הרצחני בעוטף עדיין נמשכת, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התראיין היום (חמישי) בראיונות במהדורות החדשות לסוגיות השונות. בכאן 11, הוא סיפק התבטאות דרמטית ומפתיעה בנוגע למשפחת ביבס שנחטפה ביום הטבח: "ישראל יודעת מה עלה בגורלה של משפחת ביבס. 

כנשאל מתי הציבור בישראל התעדכן בנוגע לכך, השיב: "כשהדברים יבשילו, וכרגע צריך לעשות את כל המאמצים שהם כולם ישובו. אין ספק שזה אסון נוראי, אנושי, והוא גם במידה לא קטנה הסמל הכואב של המערכה". בתגובה לכך פרסמה קבוצה הנאבקת להחזרת בני המשפחה: "היינו עדים הערב לחוסר אחריות של פוליטיקאי ושל תקשורת שבחרו לפרסם ידיעה מבלי להתחשב במשפחה שיושבת בבית ונאלצת להתמודד עם זה, ללא כל הכנה מוקדמת ויכולת לעצור את זה. המשפחה בקשר רציף עם המודיעין ואנחנו עדיין מאמינים בלב שלם שעוד נשמע חדשות טובות".

בחדשות 12, התייחס להצטרפותו לממשלה, בתחילת המלחמה: "הצטרפתי ב-7 באוקטובר כמו חייל. הקמנו את קבינט המלחמה בשביל לנהל את המלחמה. הקבינט המצומצם עשה את עבודתו בצורה נאמנה".

עד כה חזינו רק בפתיח: השלכות האנטישמיות על יהודי העולם יגדלו
לצה"ל אין תשובה לכטב"מים של חיזבאללה: "אולי התעוררנו מאוחר מדי"

עם זאת, טען כי "לצערי, ממצב שבו בתחילת הלחימה, האתגרים האסטרטגיים והביטחוניים הם אלו שהובילו את קבלת ההחלטות, השכבה הפוליטית נכנסה יותר ויותר פנימה. זה קרה עם נושא החטופים, איך יכול להיות שמתקבלת החלטה בקבינט, ואז כתוצאה מלחץ אחר, נתניהו מבקש ממני לחזור לדיון חוזר". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בשלב זה, טען שר הביטחון לשעבר כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השפיע ישירות על קבלת ההחלטות:  "אני שמעתי מנתניהו שסמוטריץ' עושה לו את מה שעושה לו. אני ער לכך שהמערכה הזו היא קשה, וצריך לקבל בה החלטות כבדות, שיכול להיות שיש בהן מחיר פוליטי מסוים. נתניהו לכוד בלחץ הפוליטי שבו הוא נמצא, ולכן הוא לא מעז לעשות את הדבר שהוא עצמו יודע שצריך לעשות". 

בני גנץ מודיע על פרישה מהממשלה (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר מכן, חזר על קריאתו לקיום בחירות בקרוב: "צריך לחדש את האמון בין העם לנבחריו, שיא השבר שלו היו ב-7 באוקטובר. באנו למרות ובגלל שידענו שזאת ממשלה רעה, עכשיו נפעל לבחירות".

"ישראל צריכה לשאול את עצמה מי ההנהגה המוחלטת? ניצחון מוחלט על שלושה גדודים זה לא ניצחון אמיתי, זו לא הבעיה האמיתי של ישראל. אלא השבת היישובים, החזרת החטופים והאחדות. שלושה גדודים זו בעיה של אלוף פיקוד דרום, זה הכל", הוסיף.  

כשנשאל בנוגע להתנגדותו בתחילת המלחמה למתקפה נרחבת נגד ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון, השיב: "ההחלטה הייתה נכונה, במידה שהיינו מבצעים אותה, היינו בלי יכולת לטפל בבעיה הגדולה ביותר אי פעם של הציונות בעזה. קיבלנו החלטה אסטרטגית נכונה. המערכה היא מערכה דינמית, הבעיה הביטחונית בדרום כבר הגיעה להכרעה, אין מקום שבו צה"ל רוצה לפעול ולא פועל. יש לנו חובה מוסרית עליונה להשיב את החטופים. צריך לרכז את המאמצים צפונה, או דרך הסדרה או בדרך צבאית". 

עוד אמר בנושא כי "צריך להשתמש בכל הלחצים האפשריים, כל מדינות העולם לא רוצות לראות את לבנון נשרפת". לטענתו, ההחלטה הנרחבת על פינוי היישובים בצפון הארץ בתחילת המלחמה, היא מוטעה: "היה נרחב מידי. את יישובי צמודי הגדר היה צריך לפנות, אבל את אלו המרוחקים יותר לא". יחד עם זאת, הודה: "אנחנו היינו חלק מההחלטה הזו".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

על אף שלא אמר זאת בצורה ברורה, גנץ הביע תמיכה ברעיון של ביצוע עסקת חטופים שתוביל לסיום המלחמה: "אני רוצה להשיב את החטופים הבייתה. גם אם עכשיו נסיים את הלחימה, החטופים ישובו ונעשה את מה שצריך לעשות בעוד שנה או שנתיים, אין עם זה שוב בעיה. אנחנו צריכים לעמוד בחוב המוסרי כלפי אותם האנשים שהלכו לישון וקמו עם פיג'מות בעזה. אם נעצור עכשיו את המלחמה, ונהיה חזקים בהגנה ובהתקפה, נדע לעשות את מה שצריך לעשות. צריך להסתכל פה שנים קדימה, שהחטופים יהיו בבית". 

בני גנץ בהודעת הפרישה (צילום: אבשלום ששוני)
בני גנץ בהודעת הפרישה (צילום: אבשלום ששוני)

כנשאל בנוגע לכך, הודה כי שהוא מחזיק באחריות מסוימת לאירועים הקשים ביום הטבח, אך סירב להציג פעולות מוטעות שבוצעו על ידו כשר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר: "אני נמצא במקומות שמדינת ישראל מתמודדת עמם, אני גם נושא באחריות למה שקרה בדרום. עד ה-7 באוקטובר פעלנו נכון על מנת לחזק את ההרתעה שלנו. אני חושב שזה לא היה קורה אם אני הייתי ראש ממשלה. סינוואר זיהה את נקודת החולשה הישראלית, שהמדינה הגיעה אליה בעקבות הממשלה הרעה הזאת שנקראת 'ימין מלא מלא'". 

גנץ התייחס בריאיון לכאן 11 לשאלת גורלם של משפחת ביבס שנחטפה לרצועת עזה ב-7 באוקטובר. "אני חושב שישראל יודעת מה עלה בגורלם של בני משפחת ביבס. הציבור ידע כשאפשר יהיה לוודא את הדברים", אמר.