מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, העביר הערב (חמישי) מכתב דרמטי ליועצת המשפטית לממשלה בה טען כי ישנה התערבות פסולה ונרחבת של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.  על פי המכתב, בשיחה עם השר בנוגע לאבטחת שיירות הסיוע ההומניטרי לעזה, "השר מחה בפניי והבהיר כי יהיו לכך השלכות". עוד טען המפכ"ל כי השר "ניגש לשוטרים ולקצינים בשטח והבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו".

המפכ"ל טען גם כי בהערכת מצב שבועית "מחה בפניי השר לביטחון לאומי על השקעת כוחות המשטרה הרבים בפעילות ליווי השיירות, שכזכור נעשית על פי החלטה של הקבינט והנחיות מפורשות של רוה"מ". לגבי אירועי הר מירון כתב המפכ"ל: "מאמצעי התקשורת התברר לי כי השר שוחח עם ממ"ז צפון ועם מפקד מג"ב וסיכם עם מפקד מג"ב על 'השעיית' חלק מהשוטרים המעורבים. ישירות מול המפקדים וללא תיאום איתי וללא ידיעתי".

בן גביר מחפש "פודל" חדש: הסיבה למינוי אבשלום פלד למפכ"ל | משה נסטלבאום
שיטות של מאפיה סיציליאנית: כך הפך בן גביר למפכ"ל בפועל | בן כספית

איתמר בן גביר, יעקב שבתאי (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

בתגובה, השיב בן גביר: "״היום יותר מתמיד, חשוב לעקר את תרבות השקר במשטרה. כשהמפכ"ל כותב שקיימתי שיחה עם סגן המפכ"ל הוא מסתיר שהשיחה התקיימה בעת שהוא היה בניתוח וסגן המפכ"ל מילא את מקומו...גם שאר הציטוטים והאירועים מסולפים וכוללים חצאי אמיתות ורק תמוה שקובי שבתאי (שבוועדת מירון טען שהזיכרון שלו פגום) נזכר 'לדווח' על האירועים כל כך הרבה זמן אחרי שהוא טוען שהם קרו וחודש לפני שהוא הולך הביתה. אגיב לבג״ץ על המכתב ועל שיטות העבודה של היועמ"שית שמדליפה, מתדרכת ומנסה להשפיע על שופטי בג״צ״.

מתנועת עומדים ביחד, שמובילה את המשמר ההומניטרי שמאבטח בהצלחה כחודש את שיירות הסיוע, נמסר: "מפכ"ל המשטרה הוכיח הערב את מה שטענו במשך חודשים - הפקרת משאיות הסיוע לפורעי חוק מההתנחלויות היתה מדיניות מכוון של השר בן גביר. ממשלה שביד אחת מאשרת את מעבר הסיוע וביד אחרת תוקפת אותו ושורפת אותו היא ממשלה סכיזופרנית ומסוכנת. הזוי שאנחנו, מאות אזרחים הפעילים בתנועת עומדים ביחד, היינו צריכים לעשות את העבודה של המשטרה ולעצור את תוקפים המשאיות. כמו שניצחנו אותם, ננצח גם את בן גביר".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי "את התיקון לפקודת המשטרה שהרחיב את סמכויות השר צריך לבטל. החוק הזה הוא המפתח להשתלטות פוליטית על החלטות שיטור רגישות בתחום חופש המחאה. אנו מקווים שהרכב מורחב של בגץ שידון ביום שלישי בעתירה שלנו לביטול התיקון יקבל את העתירה ובמהירות. "אנחנו כבר בזמן פציעות למנוע פוליטיזציה מלאה של המשטרה".

נזכיר כי לפני שבועיים זימן בן גביר את מפכ"ל המשטרה לשימוע בטרם ימליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו. השר בן גביר ציין במכתבו למפכ"ל את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי שבעה באוקטובר, "ואולם, בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט".

גורמים בסביבת השר בן גביר טענו כי "בחודשיים האחרונים הוא נמצא בתת-תפקוד, הדברים באים לידי ביטוי בשורת אירועים".

מנגד, מקורבים למפכ"ל השיבו אש ואמרו כי "משלוח מכתב מעין זה לתא הכתבים ולא בדרכים המקובלות הינה עדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם. בחודשים האחרונים המפכ״ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בניסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון. באשר לטענות המופרכות אשר בהן אין כל בסיס ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למליציה פרטית. המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".