בית המשפט המחוזי בצרפת הורה היום (שבת) על איסור כניסת אזרחים ישראלים כלל לתערוכת הנשק הגדולה "יורוסטורי". עם זאת, בצרפת מבהירים כי על החברות הישראליות ועובדיהן תיאסר כניסה לתערוכה, בעוד שישראלי שעובד עבור חברה שאינה ישראלית יורשה להשתתף בתערוכה. מארגני התערוכה יגישו עתירה בצרפת על החלטת המחוזי. 

כזכור, משרד ההגנה הצרפתי הורה בחודש שעבר למארגנים לאסור על התעשייה הביטחונית הישראלית להקים דוכן באירוע, ואמר כי "התנאים אינם נכונים יותר לארח חברות ישראליות בתערוכת פריז לאור העובדה שהנשיא הצרפתי קורא הפסקת פעילות צה"ל ברפיח".

שבעים וארבע חברות ישראליות היו אמורות להיות מיוצגות בדוכן, אולם המארגנים הודיעו אז כי אזרחים ישראלים יוכלו לבקר ביריד. בשל כך, ארגון פרו-פלסטיני הגיש עתירה לבית המשפט בטענה שביטול הדוכן לא מבטיח היעדר נוכחות של ישראלים. בית המשפט קיבל את הטענה כאמור, והורה  לחברה המארגנת למנוע גם כניסה של אזרחים ישראלים מחשש שהם "עלולים להיות מתווכים".

זה מה שעומד מאחורי המתקפה חסרת התקדים של גלנט נגד צרפת | דיווח
איתנו או נגדנו? צרפת בצעד חריג נגד תעשיית הנשק הישראלית

בית המשפט נימק את החלטתו בכך שאמר כי "המארגנים למעשה השאירו פתח להשתתפות של יצרני נשק ישראלים" והורה לחברה המארגנת לתלות את ההחלטה על שערי הכניסה. 

הדוכן הישראלי בתערוכת נשק בצרפת (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
הדוכן הישראלי בתערוכת נשק בצרפת (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)

הפסיקה המקוממת מגיעה בצל המשבר המתגלגל בין פריז לירושלים ולאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע על הקמת פורום משולש ישראלי-צרפתי-אמריקאי כדי להביא להרגעת המתיחות בצפון ובתגובה תקף שר הביטחון יואב גלנט את צרפת.

"בשעה שמדינת ישראל נלחמת במלחמה הצודקת ביותר בתולדותיה" כתב, "צרפת הוכיחה עוינות ואיבה כנגדנו, תוך התעלמות בוטה ממעשי הזוועה שביצעו מחבלי החמאס נגד ילדים ונשים - רק בשל היותם יהודים", תקף והוסיף: לא נהיה שותפים לוועדה להסדרת המצב הביטחוני בגבול הצפון אם צרפת תקח בה חלק".

 גורם בכיר בצרפת הגיב לדבריו: "הופתענו לקרוא הצהרות שונות של הרשויות הישראליות על מאמציה של צרפת להורדת הסלמה בצפון. אנו מוכנים לעבוד עם כל הגורמים הרלוונטיים, כולל ישראל וארה"ב, לשם כך"