מלחמת חרבות ברזל: הערב (מוצאי שבת) כמדי מוצאי שבת מתקיימת מחאה של משפחות החטופים ותומכים המבקשים לקדם עסקת חטופים בכיכר החטופים ולאחריה מחאה פוליטית כנגד מדיניות הממשלה. במהלך המחאה חמישה מפגינים חסמו לזמן קצר את איילון ונקנסו.

תזמון מושלם: הסקר הפלסטיני האחרון - הזדמנות להפלת חמאס | דעה
הותר לפרסום: שמונה לוחמים נהרגו מפיצוץ נמר"ה ברפיח

סרטון של אנדריי קוזלוב שחולץ משבי החמאס הוקרן בהפגנה. "כמעט כל שבת, הם הראו לנו את ההפגנות שהתרחשו בתל אביב וירושלים. ואני לא ספרתי כמה אנשים יש שם, אבל אני ראיתי שיש הרבה. אני זוכר איך אלמוג ראה את התמונה שלו בפעם הראשונה. הוא התחיל ואמר: 'זה אני. זה אני. זה אני בפוסטר'. ובשבילו זה היה, לנשום בחופשיות".

"השקעתם כל כך הרבה זמן וכוח להחזיר אותנו הביתה, וזה אחד הדברים שנתנו לי תקווה, אתם גיבורים, אתם גיבורים", המשיך. "יותר מ120 חטופים עדיין שם, ואני לא יכול להיות מאושר ולשאת בזה כל עוד הם שם, שאותי הצילו ואותם לא. הם עדיין שם בעזה. בשביל החטופים שעוד עדיין שם, יש החלטה אחת שצריך לקיים, עסקה. אני מבקש מכם, תחזירו אותם הביתה, בהקדם. תעשו עסקה בהקדם האפשרי״.

אנדריי קוזלוב. קרדיט: מטה משפחות החטופים (צילום :מטה משפחות החטופים)

כבר בדרך לשם אנשים מאוד מבואסים בגלל היוודע מות 8 החיילים. "חייבים להמשיך להפגין להביא לעסקת חטופים כי המחירים שאנחנו משלמים פשוט כבדים מדי", אומר משה תושב תל אביב הצועד בדרכו לכיכר.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בנאום בקפלן: "אני שולח מכאן, בלב שבור, בשם כולנו, תנחומים וחיבוק חזק למשפחות שמונת הלוחמים שנהרגו הלילה ברפיח. תדעו גם שאנחנו אתכם, בכל ליבנו. כל שבוע והשבר שלו. כשנהרגו ארבעת חיילי גבעתי. היינו בכנסת, בהצבעה על חוק הגיוס. כל הכנסת כבר ידעה. כולנו היינו במצב רוח קשה, מדוכדך, ואז הרמנו את הראש וראינו שיש אדם אחד שלא מרגיש ככה. ראינו את החיוך.
 
על מה הוא חייך? על זה שבזמן שחיילים נהרגים הוא העביר חוק שמפלה בין דם לדם. הוא חייך כי כל מה שמעניין אותו, זה להרוויח עוד קצת זמן. עוד כמה שבועות על הכסא המתנדנד. החיוך הזה יקבור את הקריירה הפוליטית שלו. החיוך הזה יסלק אותו מחיינו. לא יישאר אחריו כלום", הוסיף.

בנימין נתניהו צוחק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו צוחק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הצהרת משפחות חטופים בשער בגין: "אנחנו משפחות שכולות שאיבדנו את ילדינו שנפלו בשבעה באוקטובר, מתייצבים היום לצד משפחות החטופים, ודורשים ביחד: התחייבו לסיום המלחמה כחלק מעסקה שתחזיר את כולם. אל תחמיצו את העסקה שיש על השולחן. אנחנו דורשים מממשלת ישראל שהפקירה את אהובינו, לקחת יוזמה ולהוביל לסגירת הפערים ולסגירת עסקה מיד".

"הנחו את צוות המו״מ להגיש הצעה מעודכנת לתשובת חמאס, הכוללת התחייבות ברורה לסיום המלחמה כחלק מעסקה שתחזיר את כולם. המשך המלחמה מביא לאבדן חיים, בקרב החטופים והחיילים. הילדים שלנו כבר נרצחו והופקרו על ידי ממשלה חסרת אחריות ומצפן מוסרי, אבל יש חטופים בחיים שאותם עדיין אפשר להציל".

לטענת המפגינים נגד הממשלה, הגיעו הערב כ-160 אלף לכיכר קפלן, וזאת בנוסף לכ-60 מוקדי הפגנות ברחבי הארץ. אור שנייברג , ממובילי "דורשינוי", קצין במילואים שנפצע קשה בלחימה בחאן יונס: ״השבוע הזה, לא היה רק שבוע שבו יותר מדי חיילים, שמונה מהם רק היום, שמונה נפלו בקרבות שאפשר היה למנוע, הצפון עלה באש, ואזרחים ישראלים הופקרו לגורלם. שבוע שבו ממשלת ישראל והקואליציה הרקובה והמושחתת - אישרו אפליה בין דם לדם. תקעו לנו סכין בגב".

״בשבעה באוקטובר קמנו ויצאנו בלי לשאול שאלות, ואתם שם למעלה? הוספתם לנו ימי מילואים, הוספתם גם שנות מילואים, והוספתם חטא על פשע כשמשיקולים פוליטיים צרים שיחררתם עשרות אלפי ישראלים מהגנה על המולדת. אנחנו נחזור בארונות והם יקבלו שכר בזמן שיאמרו קדיש על קברינו הפתוח. בורחים מהחטופים שאתם מפקירים, בורחים מהצפון הבוער, בורחים מהעקורים, מהמילואימניקים, בורחים מהעם שמאס בכם. אתם בורחים מהדבר היחיד שעוד ניתן לכם לעשות, וזה לקבוע - בחירות עכשיו", אמר.

גל פיחוביץ', אמא למילואמניק בעזה, תושבת עוטף עזה וממייסדי תנועת' קומו': "הממשלה הזו חושבת שתושבי הצפון יסכימו להתעלמות, לזלזול והפקרה! אבל הם לא יודעים ממה אנשי הצפון והדרום עשויים. אלה אנשים שמכבים שריפות עם צינורות השקיה, אנשים שאבותיהם גאלו אדמות. אנשים שהם ברזל יצוק. זה אנשים שלא מוותרים על הבית, ולוקחים אחריות. ועכשיו - כולנו ביחד קמים ואומרים די! צפוניים, דרומיים, אימהות, מילואימניקים ומילואימניקיות, צעירים, סבים וסבתות, ילדים, זה הזמן של כולנו לעשות לזה סוף".

מיצג הבלונים בהפגנה בהרצליה (צילום: זאב ינאי)
מיצג הבלונים בהפגנה בהרצליה (צילום: זאב ינאי)

בתוך כך,  בהפגנה בהרצליה נופחו עשרות בלונים אותם השוו המוחים לחברי הממשלה כמה שהם טענו כ"עדר כבשים ללא רועה". את המיצג יזם גיא מנור, פעיל מטה המאבק הדמוקרטי הרצליה, והקים עם צוות המטה. "מדינת ישראל מתנהלת כעשר כבשים, חסרי כיוון, נעים ונדים ללא מצפן מוסרי וערכי ומובילים בחדלונם את ישראל לפי אסון", אמר מנור.

מיצג הבלונים בהפגנה בהרצליה (צילום :זאב ינאי)