דובר צה"ל פרסם הבוקר (ראשון) הודעה לתקשורת הזרה, בה נטען כי צה"ל החליט על ההפוגה ההומניטרית בלחימה בעזה. לאחר מכן פורסמה הבהרה לפיה אין הפסקת לחימה בדרום הרצועה. המערכת הפוליטית, שלא הייתה מיודעת בפרטי ההודעה הראשונה, געשה.

חיזבאללה מניף דגל לבן? המסר של נסראללה לחמאס    
הגיים צ'יינגר: זה הגורם היחיד שיכול לרסן את חיזבאללה

הסיוע ההומניטרי לעזה (צילום: מתאם פעולות הממשלה בשטחים)

על פי ההודעה הראשונה שפרסם דובר צה"ל הבוקר, "כחלק מהמאמץ המתמשך של צה"ל ומתפ״ש להגדלת היקף הסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועת עזה, ולאחר דיונים נוספים בנושא יחד עם האו"ם והארגונים הבינלאומיים, החל מאתמול בין השעות 8:00 עד 19:00, תתקיים הפוגה טקטית מקומית של הפעילות הצבאית, לצרכים הומניטריים בכביש המוביל מכרם שלום לכביש צאלח א-דין וצפונה. צה"ל ימשיך לתמוך במאמץ ההומניטרי בשטח. צעד זה מתווסף לצעדים הומניטריים שננקטים מתחילת המלחמה". 

מתברר כי ההודעה הצליחה להפתיע את בכירי הדרג המדיני, כולל ראש הממשלה ושר הביטחון, שלא היו שותפים להחלטה בפורמט שתואר בהודעה.

גורמים בלשכת שר הביטחון יואב גלנט פנו לגורמים הרלוונטיים בצה"ל ודרשו הבהרות. זאת בשל העובדה כי החלטה מסוג שתואר בהודעה דובר צה"ל הנה החלטה אסטרטגית, שלא יכולה להתקבל ללא הדרג המדיני.

תיעוד מפעילות יחידת לוט"ר אילת הפועלת תחת צק״ח נח״ל במרחב רפיח (צילום :דובר צה"ל)

בעקבות הפניות והבירור שנעשה דובר צה"ל נאלץ להסביר את עצמו ופרסם הבהרה ששינתה את תמונת המצב.

כל פי ההודעה הנוספת: "אין הפסקת לחימה בדרום הרצועה, והלחימה ברפיח נמשכת. כמו כן, אין שינוי בהכנסת הסחורות לרצועה. הציר המוביל את הסחורות יהיה פתוח במהלך שעות היום בתיאום עם ארגונים בינ״ל, לשינוע הסיוע ההומניטרי בלבד".

לטענת גורמים מעורים בפרטים, לא מדובר בשינוי מהותי בהחלטה שהתקבלה, אלא בשינויים בנוסח ההודעה. ההודעה שנועדה לתקשורת זרה באה להדגיש את המאמץ הישראלי בתחום הסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועה. זאת בעקבות הביקורת החריפה והמהלכים שמקודמים נגד ישראל במוסדות הבינלאומיים, בין היתר בטענה למצב הומניטרי קשה ברצועה.

יש לציין כי ההודעה המקורית של דובר צה"ל לתקשורת הזרה הספיקה לעורר זעם בקרב חלק מהשותפים הקואליציוניים של הליכוד. הבולטת מהתגובות הייתה תגובתו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שגינה את המהלך וכתב: ״מי שהחליט על 'הפוגה טקטית' לצורך מעבר הומניטרי במיוחד בשעה שטובי חיילנו נופלים בקרב הוא אוויל וכסיל שאסור לו להמשיך להיות בתפקידו. לצערי מהלך זה לא הובא בפני הקבינט והוא מנוגד להחלטותיו. הגיע הזמן לצאת מהקונספציה ולהפסיק את הגישה המטורללת וההזויה שרק מביאה עלינו עוד הרוגים ונופלים״.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ תקף גם הוא את ההודעה : "'הסיוע ההומניטרי' שממשיך להגיע לחמאס משאיר אותו בשלטון ועלול להוריד לטמיון את הישגי המלחמה״.

זמן קצר לאחר פרסום הודעות הגינוי של בן גביר וסמוטריץ, לשכת ראש הממשלה הוציאה הודעה בשם גורם מדיני, בה נטען כי: "כשראש הממשלה שמע בבוקר את הדיווחים אודות הפסקה הומניטרית ל-11 שעות ביממה הוא פנה למזכירו הצבאי והבהיר שהדבר אינו מקובל עליו. לאחר בירור, דווח לראש הממשלה שאין שינוי במדיניות צה"ל וכי הלחימה ברפיח נמשכת כמתוכנן".