אחרי פרישת בני גנץ מהקואליציה, ועדת החוקה של הכנסת צפויה לדון ביום שלישי הקרוב ב״חוק הרבנים״, שהקואליציה נמנעה מקידומו עד כה בשל התנגדות המחנה הממלכתי וחלק מחברי הכנסת בליכוד. כעת, אחרי שבני גנץ פרש, הקואליציה תנסה לקדמו מחדש.

בניגוד לעמדתו של נתניהו: בית הדין של הליכוד קיבל החלטה דרמטית

הצעת החוק, שמקודמת על ידי מפלגת ש"ס ונתמכת על ידי רוב סיעות הקואליציה המקורית, הייתה אמורה לעלות להצבעה בחודש מרץ האחרון. בין היתר, ההצעה תאפשר למנות יותר מאלף רבני ערים, יישובים ושכונות חדשים ולהגדיל את מספר הרבנים שמקבלים משכורת ביותר מפי שלושה. ההצעה תאפשר למנות 768 רבני יישובים נוספים ו-278 רבני שכונות חדשים, באופן שייתן לשר הדתות מיכאל מלכיאלי מש"ס שליטה במינויים אלה.

חברי כנסת מהליכוד מתחו ביקורת על כך שהקואליציה תשוב לקדם את הצעת החוק. ח"כ משה סעדה כתב בקבוצה הפנימית של ועדת החוקה: "סוכם על דעת כולם שזה לא נכון לקדם את החוק בעת מלחמה. לכן לא ברור למה כעת הוחלט לחדש את הדיון". ח"כ טלי גוטליב הוסיפה: "למה בשם כל השמות מעלים שוב חוק שמצוי במחלוקת ומעורר מחלוקת בזמן מלחמה? לא למדנו כלום? יש מספיק חוקים שקשורים למלחמה".

ח"כ דן אילוז מהליכוד צייץ: "אני מתנגד בתוקף לחוק הרבנים שחוזר לדיונים בוועדת החוקה של הכנסת, חוק שמחליש את הרשויות המקומיות במינוי רבנים במקום לחזק אותן. הרשויות המקומיות צריכות להיות חזקות הרבה יותר, לא פחות. הכיוון צריך להיות פחות ריכוזיות ויותר כוח לראשי ערים ולרשויות המקומיות.

הוא הוסיף: "כמו כן, רבנים צריכים להיות קשובים לציבור שהם משרתים ולהכיר את הקהילה שלהם לעומק. הכיוון צריך להיות פחות כוח לגורמים ריכוזיים ברמה הארצית והרבה יותר כוח לרשויות המקומיות ולקהילות. בכל מקרה, זמן מלחמה הוא לא הזמן לקדם חוק שנוי במחלוקת שכזה, שנותן לציבור תחושה עמוקה כאילו אנחנו מתנהגים בעסקנות במקום להתעסק במימוש יעדי המלחמה. אני קורא לממשלה לעצור את קידום החוק הזה ולתת עדיפות לנושאים שבאמת חשובים לציבור הישראלי".

גם באופוזיציה כמובן זעמו על קיום הצעת החוק. יו״ר סיעת הימין הממלכתי, ח״כ זאב אלקין צייץ: "תוך כדי זה שאני יחד עם חבריי ראשי הסיעות בצפון במפגשים עם התושבים ועם ראשי רשויות על האתגרים הקשים כאן והיעדר מענים מהממשלה, פתאום אני שומע שהקואליציה החליטה לשוב ולקדם את אחד מחוקי המריבה: 'חוק הרבנים'. ‏נגמר כבר ה'ביחד ננצח'? ‏ניצחנו כבר במלחמה בעזה ובצפון?".

הוא הוסיף: עזבו אותנו מחוקי המריבה וחוקי הג׳ובים, ‏בואו לצפון, תראו מה קורה כאן ותתגייסו לעזור לתושבים! ‏אתם מדברים כל הזמן בשם הפריפריה, כרגע הגליל צריך מכם סיוע והתגייסות, ולא את ״חוק הרבנים״.

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, צייץ: ״מה עשתה היום ממשלת נתניהו למען אזרחי ישראל שמשרתים בצבא, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים? אישרה את החוק להארכת השירות לאנשי המילואים שנלחמים בחזית כבר שמונה חודשים, והמשיכה לקדם את חוק הג׳ובים של ש״ס, שיעלה לציבור ביוקר. והכל אך ורק בכדי לשמר את הקואליציה שמתעדפת את המשתמטים ופוגעת באנשי המילואים".

בנוסף, מטעם האופוזיציה נמסר כי "בתגובה להעלאת חוק הרבנים החליטו יושבי ראש סיעות האופוזיציה לקיים פיליבסטר מחר על הצעות החוק שיגיעו למליאה ולהצביע נגד חקיקה ממשלתית. למעט החכים של הסיעות הערביות שנמצאים מחר בחופשת חג הקורבן, כל הח"כים של האופוזציה מחוייבים להגיע למליאה מחר ולהילחם בהחלטת הקואליציה להחזיר את חוק הרבנים לדיון בועדת חוקה".