בעוד פחות משבועיים ייפגשו שני המועמדים לנשיאות לדיבייט הראשון מתוך שניים ויהיה זה העימות הראשון שלהם מאז שנת 2020. העימות הראשון נקבע ל- 27.6 באטלנטה, שם נמצא המטה המרכזי של ערוץ CNN ויימשך 90 דקות, הבוקר (ראשון שעון ישראל) פורסמו החוקים הרשמיים להם הסכימו הנשיא המכהן, ג׳ו ביידן, וקודמו בתפקיד, דונלד טראמפ.

"תומך ברצח העם בעזה"; "אזרוק את הטלפון": המפגש הסוער בין ביידן לעיתונאי בבית הלבן | צפו

החוקים כוללים שתי דקות בלבד לתשובות לשאלות ודקה נוספת להפרכה או תגובה לדברי המתמודדים האחרים, אור יהבהב חמש שניות לפני תום הזמן המוקצב וברגע שיגמר, תהיה השתקת מיקרופונים מוחלטת כל עוד זה לא תורו של המועמד לדבר. אגב, בניגוד לעימותים קודמים, הנוכחי יתקיים ללא קהל.

עוד אמר הערוץ, כי מנהלי העימות - העיתונאים ג׳ייק טאפר ודנה באש ״ינצלו את כל הכלים לרשותם על מנת להבטיח דיון מכבד ואכיפת הזמנים״, זאת כדי למנוע שידור חוזר של 2020, בו טראמפ הרשה לעצמו לדבר ולקטוע את ג׳ו ביידן מספר פעמים, מה שזיכה אותו בתגובה ״אולי תשתוק? זה כל כך לא נשיאותי״.

לנשיא לשעבר טראמפ גם ׳חשבון פתוח׳ מול ג׳ייק טאפר שקרא לו "פייק טאפר" (זיוף טאפר) ביוני אשתקד לאחר שהעיתונאי החליט להחזיר את השידור לאולפן במקום להראות את טראמפ מבקר במסעדה קובנית, בה עצר אחרי שיצא מבית המשפט הפדרלי בתיק המסמכים הסודיים, הצטלם עם תומכיו וחגג יום הולדת במקום. ההכנות בשיאן וההתרגשות עולה, הסקרים משנים את דעתם כל יום - סקר האקונומיסט, כפי שהופיע הבוקר, מצא כי טראמפ מוביל על ביידן בנקודה בשכלול ממוצע אחוזי הסקרים (45 - 44, בהתאמה).

תאריכים חשובים
27.06 - העימות הטלוויזיוני הראשון בין המועמדים לנשיאות, CNN תארח.
11.07 - יינתן גזר הדין במשפט דונלד טראמפ בפרשת ״דמי השתיקה״, הוא הורשע בחודש שעבר ב–34 סעיפי אישום של זיוף מסמכי תאגיד כדי לטייח תשלום דמי שתיקה לשחקנית פורנו בקמפיין בחירות לנשיאות.
15.07 - 18.07 - וועידת המפלגה הרפובליקנית, תתקיים במילווקי, טראמפ צפוי להיות מוכרז כמועמד הרשמי של המפלגה יחד עם סגנו או סגניתו, זהותם טרם פורסמה, גורמים אמריקנים במפלגה הרפובליקנית אמרו ל-NBC שבוע שעבר כי קיים סיכוי שטראמפ לא יהיה נוכח פיזית בוועידה.
19.08 - 22.08 - וועידת המפלגה הדמוקרטית, שם הנשיא המכהן ביידן וסגניתו יוכרזו כמועמדים הרשמיים של המפלגה, הוועידה תתקיים בשיקאגו.
10.9 - העימות הטלוויזיוני השני בין המועמדים.
5.11 - יום הבחירות
6.11 - אימות תוצאות הבחירות והכרזה רשמית
20.1 - השבעת הנשיא החדש

ג׳ו ביידן
בגיל 81, יהפוך למועמד הוותיק ביותר אי פעם לנשיאות ארה״ב מטעם אחת המפלגות הגדולות ושבר את השיא שהוא עצמו קבע בשנת 2020. הנשיא המכהן שנבחר להתמודד שוב עם מעט מאוד תחרות, זכה במושב בסנאט בגיל 30 והחזיק בתפקיד זה למעלה משלושה עשורים. הוא התמודד, ונכשל, במרוץ לנשיאות בשנת 1988 וב- 2008, שם הפך לסגן הנשיא של ברק אובמה.

למרות המוניטין שלו כדמוקרט מתון הוא דחף להרחיב את תחומי האחריות הממשלתיים והגן על איגודי עובדים. עוד הוביל קואליציה בינלאומית לתמיכה באוקראינה לאחר פלישת רוסיה וכמובן, תמך ללא-סייג בישראל לאחר המתקפה ההרסנית בשבעה באוקטובר. הוא נתפס כידיד אמת של ישראל ושל ישראלים, שמתמודד כעת עם קרעים עמוקים בקרב מפלגתו על התנהלות ממשלו מול זה הישראלי. תפיסת עולמו שעוצבה בין השאר ע״י גולדה מאיר, הופכת אותו גם לגורם יציב, מוכר וצפוי בכל הקשור למצב המעורער במזרח התיכון.

דונלד טראמפ
עם אישיות אקסנצטרית וקמפיין פופוליסטי, הנשיא ה-45 של ארה״ב מתכנן להיבחר שוב. הוא הכחיש בתוקף (ולמעשה ממשיך להכחיש) את תוצאות הבחירות של 2020 בהן הפסיד לביידן, ועודד את מפגיניו להסתער על הקפיטול, מה שהוביל לאחד הימים העגומים בהיסטוריה הדמוקרטית של ארה״ב - הפלישה לקפיטול ב- 6 לינואר 2020.

מאמציו לבטל את תוצאות הבחירות ב-2020 הביאו לשני כתבי אישום פליליים, בבית המשפט הפדרלי ובבית המשפט של מדינת ג'ורג'יה. הוא מתמודד כעת מול שניים אחרים, בסך הכל טראמפ עומד מול 91 אישומים. מר טראמפ הוא מיליארדר שהרוויח (והפסיד) הרבה מכספו בעסקי נדל"ן, לפני שהפך לכוכב ריאליטי בטלוויזיה, עם תכניתו ״המתמחה״.

הוא לא-צפוי בלשון המעטה, תקופת כהונתו זכורה כטובה לישראל, לישראלים ולרה״מ נתניהו אחד, אך אין שום ערובה או הערכה כי זה יחזור על עצמו אם ייבחר שוב - זכורה הנשיקה האייקונית בין שני המנהיגים, אך גם גידופים שכיוון הנשיא לשעבר כלפי רה״מ נתניהו בעוד הוא מאשים אותו "בחוסר נאמנות".

לפי דעת הקהל - שני המועמדים סובלים מחוסר אהדה משווע. כשהנשיא ביידן סובל מתת התלהבות, כפי שהרבו לציין כלי התקשורת האמריקנית, ואילו טראמפ נתפס כג׳וקר שאין לדעת מה יעשה. תקופת כהונתו של ביידן מאופיינת באינפלציה גבוהה, מלחמות ארוכות מעבר לים והצעות חוק המיטיבות עם התאגידים הגדולים. בנו האנטר גם הורשע באחזקת נשק תחת טענה כוזבת כי הוא נקי מסמים.

תומכיו של טראמפ ניסו לבטל את ההפסד שלו בבחירות ב-2020; הוא עומד בפני אישומים פדרליים בגין השתתפותו לכאורה והורשע בעבירה פלילית הקשורה לקמפיין שלו לנשיאות ב-2016. הבחירות הפעם יאלצו את הבוחרים להכריע לא מי המועמד הטוב ביותר - אלא מי המועמד הכי פחות גרוע. חוסר החיבה של השניים זה כלפי זה הוא גורם שיקול מרכזי בתכנון האסטרטגיה שלהם, במיוחד לקראת העימות המתקרב. קמפיין טראמפ חושב שהגישה המנצחת היא לחשוף את ביידן בהיותו ביידן; קמפיין ביידן חושב שהקלף המנצח הוא לתת לטראמפ להיות טראמפ.

תהליך הכנתו של ג׳ו ביידן יפוקח על ידי רון קליין, ראש הסגל שלו לשעבר בבית הלבן, הוא ביצע תפקיד זה גם ב- 2020 ועבור הדיבייט שלו כסגן נשיא ב- 2012. קליין מלקט אילו נושאים צפויים לעלות ומה יכולות להיות תשובות עתידיות, כך על פי דיווח ב״ניו יורק טיימס״. אחת השאלות המרכזיות היא האם טראמפ יעלה את הרשעתו של האנטר ביידן, שטראמפ ניהל אחריו מצוד פלילי בשנת 2020 בעוד הוא מנסה לקשור בין עסקים כאלו ואחרים לאביו, ג׳ו ביידן, ללא הועיל. דונלד טראמפ, שמעולם לא הסכים להתכונן לעימותים בצורה מסורתית או קפדנית ואמר לא פעם שהוא בשיאו ״כשהוא מאלתר״, לא נראה כי הפעם ישנה אסטרטגיה.