"הוחזק בידייך במשך כשלושה שבועות מבלי שטרחת לבקש את תגובתי לו, כמתבקש ומתחייב": השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שיגר היום (שני) מכתב חריף ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה לקראת הדיון מחר בבג״צ על תיקון חוק "פקודת המשטרה". דבריו מגיעים לאחר שלדבריו היועמ"שית מתכננת לדבריו להגיש בדיון את המכתב שכתב לה מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי על תפקודו של השר, מבלי שביקשה את תגובתו של בן גביר עצמו.

ערב הדיון בבג״ץ על חוק פקודת המשטרה; כתב השר בן גביר ליועמ"שית: "המפכ״ל איבד את החשק לעבוד ומתרשל בתפקידו - מכתבו מגמתי. את והוא חותרים תחתי בניסיון להשפיע על החלטת בג"צ".

זה מה שהוביל את המפכ"ל לשבור את הכלים רגע לפני הסוף

במכתבו, טען בן גביר כי עשתה זאת ממניעים זרים ופסולים, והוא מאשים אותה כי החזיקה בתגובת המפכ״ל לבג״צ במשך שלושה שבועות - ועתה הוא מקבל אותו רק כאשר "לפתע" היועמ"שית מצאה לנכון לפנות לבג"ץ בבקשה להגישו, כדבריו. "מכתבו של המפכ"ל היוצא אלייך מיום 27.5.24 שתוקן מהר במכתב נוסף מיום 14.6.24 לאחר שנחשף כי המכתב מכיל הכל חוץ מאמת עובדתית ותוקן שוב לאחר שהתברר שגם התאריכים שנכתבו בו אינם נכונים".

איתמר בן גביר תוקף את המפכ"ל והיועמ"שית (צילום :ללא קרדיט)

עוד האשים אותה כי המכתב נוסח לבקשתה: "קשה שלא להתרשם שהמכתב הנו תולדה של שיתוף פעולה בינך לבין מפכ"ל יוצא". הוא המשיך: "מכתב זה, בגרסתו השנייה, אשר דומה כי נוסח לבקשתך לשם שימוש בו למטרות זרות, הוחזק בידייך במשך כשלושה שבועות מבלי שטרחת לבקש את תגובתי לו, כמתבקש ומתחייב". בהמשך הוסיף: "היה מקום לברר את העובדות קודם לנקיטת כל פעולה".

הוא המשיך וטען כי היא זו שהדליפה אותו לשידורי החדשות ולטלוויזיה: "לא רק שמצאת לנכון להגיש את המכתב לבג"ץ באופן מניפולטיבי ופסול, אלא שאף הדלפת את המכתבים ואת הבקשה לבג"ץ למהדורות החדשות, כשעה לפני שידורי החדשות בטלוויזיה, באופן שממחיש מהי שיטת פעולתך ומהי מטרתך", כתב, "לצד הניסיון הבוטה והזועק לשמיים לפגוע בי אישית ולמנוע את יכולת התפקוד שלי כשר לביטחון לאומי".

אסון מירון (צילום: דויד כהן, פלאש 90)
אסון מירון (צילום: דויד כהן, פלאש 90)

בן גביר הוסיף במכתבו פרטים על תפקודו של מפכ״ל המשטרה רנ״צ קובי שבתאי וכתב, "למעשה מאז פרסום דו"ח ועדת מירון שמצא אותו אחראי באופן אישי – מר קובי שבתאי כבוי ואיבד את החשק לעבוד. כאשר אני הגעתי לאירועי ההילולה במירון, גיליתי שהמפכ"ל היוצא אינו נוכח וכלל לא מצוי בסוד העניינים וקבלת ההחלטות".

מכתבו של שבתאי

נזכיר, כי זאת לאחר שבשבוע מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, העביר ביום חמישי מכתב דרמטי ליועצת המשפטית לממשלה בה טען כי ישנה התערבות פסולה ונרחבת של השר לביטחון לאומי. לפי המכתב, בשיחה עם השר בנוגע לאבטחת שיירות הסיוע ההומניטרי לעזה, "השר מחה בפניי והבהיר כי יהיו לכך השלכות". עוד טען המפכ"ל כי השר "ניגש לשוטרים ולקצינים בשטח והבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו".

קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתגובה, השיב בן גביר: "היום יותר מתמיד, חשוב לעקר את תרבות השקר במשטרה. כשהמפכ"ל כותב שקיימתי שיחה עם סגן המפכ"ל הוא מסתיר שהשיחה התקיימה בעת שהוא היה בניתוח וסגן המפכ"ל מילא את מקומו...גם שאר הציטוטים והאירועים מסולפים וכוללים חצאי אמיתות ורק תמוה שקובי שבתאי (שבוועדת מירון טען שהזיכרון שלו פגום) נזכר 'לדווח' על האירועים כל כך הרבה זמן אחרי שהוא טוען שהם קרו וחודש לפני שהוא הולך הביתה. אגיב לבג״ץ על המכתב ועל שיטות העבודה של היועמ"שית שמדליפה, מתדרכת ומנסה להשפיע על שופטי בג״צ".

כעת, כתב במכתבו: "המפכ"ל גם מסתיר את העובדה כי באותו תאריך טרם הייתה בתוקף וטרם התקבלה החלטת קבינט, לפיה המשטרה תקבל אחריות על אבטחת שיירות הסיוע ההומניטרי. ההחלטה שהיתה אז בתוקף קבעה שהמשטרה תהיה כוח מסייע לצה"ל. בניגוד לטענת המפכ"ל היוצא בסעיף 1 למכתבו, לא מדובר היה במשימה שהוטלה על משטרת ישראל".

משאיות סיוע לעזה במעבר הגבול כרם שלם. 17 בינואר 2024 (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
משאיות סיוע לעזה במעבר הגבול כרם שלם. 17 בינואר 2024 (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )

"בתאריך 15.12.2023 החלטת הקבינט כלל לא נגעה למשטרת ישראל ונקבע בה ברוב קולות כי הקבינט מאשר הכנסת סיוע הומניטרי עם מצרים לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום בכפוף לבידוק בטחוני ישראלי ורק בתאריך 16.05.2024 השית ראש הממשלה על המשטרה את האחריות לוודא שתנועת הסיוע מתקיימת כסדרה", המשיך.

חוק המשטרה

נזכיר, כי חוק פקודת המשטרה, או "חוק בן גביר" כפי שמכונה לעיתים, עבר בדצמבר 2022 קריאה שנייה ושלישית. תיקון חוק פקודת המשטרה ('חוק בן גביר') עבר, כש-61 חברי כנסת הצביעו בעד, ו-55 התנגדו. מדובר בהצעת חוק שתאפשר לחבר הכנסת איתמר בן גביר ('עוצמה יהודית') להתוות את מדיניות המשטרה ולקבוע סדרי עדיפויות, תכניות עבודה ושליטה על תקציב המשטרה, וגיבוש הנחיות כלליות גם כן.

בג''ץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)
בג''ץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול ידיעות אחרונות)

ביוני 2023 בג"ץ דרש מהמדינה לנמק את חוק פקודת המשטרה, ואף הוציא צו על תנאי בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד חוק סמכויות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, המקנות לו סמכויות כמפכ"ל על. על פי הצו על המדינה להשיב לעתירה בתוך 90 יום.

בן גביר אמר בתגובה להחלטה: "לצערי שופטי בית המשפט העליון שוב מוכיחים שהם סבורים שהם מחוקקי על, מעל כנסת ישראל. אני פונה לראש הממשלה ואומר לו, הגיע הזמן להעביר את הרפורמה במלואה, בלי להיכנע, בלי למצמץ. בוא נראה את כל החתרנים, את אלה שהצביעו מאחורי הפרגוד לטובת קארין אלהרר אם הם יעזו להצביע נגד הרפורמה. רפורמה עכשיו!".