לאחר סיומו של שלב רפיח, ההחלטה שצפויה להתקבל על ידי הדרג המדיני היא - מעבר לשלב ג' של הלחימה. לדברי הגורמים המעורים בפרטים, השלב הבא יהיה בפורטת של פשיטות ממוקדות של כוחות צה"ל בכל שטח הרצועה, בהתאם למידע אופרטיבי.

תוכנית המעבר לשלב ג' הוכנה על ידי מערכת הביטחון וממתינה לאישור על ידי הדרג המדיני. גורמים מדיניים אומרים כי הפיילוט לשיתוף הגורמים המקומיים באזורים בתוך עזה שנוכחות חמאס בהם חלשה מאוד, מוכן וגם הוא יקודם בכפוף לאישור של הדרג המדיני.

קבינט המלחמה אפריל 2024 (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
קבינט המלחמה אפריל 2024 (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

לצד זאת, לא נראה כי חל שינוי ביחס של הדרג המדיני לרשות הפלסטינית כאל גורם שמסוגל לקחת חלק פעיל בניהול עזה. להיפך, לאור צעדי הרשות נגד ישראל בזירה הבינלאומית, הקבינט המדיני-ביטחוני החל לדון בחבילת "צעדי הענישה" נגד בכירי רש"פ.

מג"ד הכוח שפועל במסדרון נצרים: "מצאנו מלא חומרי נפץ בשקים של אונר״א, שלום לא יהיה איתם"
שלום מנחם נפל באסון ברפיח; צור אברהם נהרג מקריסת בניין ממולכד

מי שמקדם את חבילת הצעדים הללו הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. אמש העלה שר האוצר לקבינט המדיני אופציות לקידום סנקציות מול הרשות הפלסטינית, לצד הקמת ארבעה ישובים חדשים ביהודה ושומרון.

חיילים ביהודה ושומרון (ארכיון) (צילום: דובר צה''ל)
חיילים ביהודה ושומרון (ארכיון) (צילום: דובר צה''ל)

סמוטריץ' הודיע: "ההחלטה שהובאה בתיאום עם ראש הממשלה, באה על רקע הניסיון של הרשות הפלסטינית לקושש תמיכה בעולם לפעול נגד מדינת ישראל בזירות המשפטיות ולהביא להכרה במדינה פלסטינית". 

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

היום שר האוצר פרסם הודעה מיוחדת בנושא, בה הדגיש כי אמנם מסיבות טכניות ההצעה לא עלתה להצבעה אתמול, אך הוא מצפה מראש הממשלה, כפי שסוכם, לקדם את ההצעות עוד השבוע.