ועדת החוץ והביטחון מקיימת היום (שלישי) דיון בחוק הגיוס בצל המשבר המתמשך. הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, התייחס למצב כוח האדם של צה"ל ואמר: "על הכתפיים של ועדת החוץ והביטחון יש תפקיד היסטורי: למנוע מהממשלה להחליש את צה"ל".

"אם החוק הזה יעבור והמגמה של השנים האחרונות תימשך אני רואה סיכון גדול ליכולת של צה"ל להמשיך לממש את ייעודו", אמר. "ב-7.10 התרחש המחדל הגדול ביותר מאז הקמת המדינה, נכנסנו למציאות ביטחונית חמורה שתימשך שנים ויידרש להגדיל את הסד"כ, גם בסדיר וגם במילואים".

היועמ"שית על הארכת המילואים: "מכבידים על המשרתים מבלי לצמצם את אי השוויון"
הפעם נתניהו לא יחייך: חוק הגיוס חוזר לכנסת יחד עם התנגדות בקואליציה

עוד הוסיף: "גם מתוך צורך מבצעי וגם מתוך ערבות הדדית נדרש חוק אחר ולא החוק המוצע שהוא אילוץ פוליטי, הדבקה שלא ראויה לחלוטין בעייני במיוחד בשעה קשה. ראש הממשלה רצה בעבר להקטין את צה"ל בשליש, כולם מוזמנים לפתוח את דו"ח לוקר. הצבא לא רצה לקצץ את עצמו אף פעם".

הפגנת חרדים נגד הגיוס  (צילום: איתי רון פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד הגיוס (צילום: איתי רון פלאש 90)

"לא יהיו פתרונות פלא. אני שומע פתרונות פלא שנשענים על דברים הזויים. ההצעה של סמוטריץ' - המחשבה שלו שאפשר בשלב מתקדם לגייס צעירים פלסטינים לצה"ל. אני מאוד ממליץ לא לעשות את זה. שלא יחפשו פתרונות של גיוס פלסטינים מהגדה לצה"ל כדי לפתור את הצורך בגיוס", אמר.

גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים בוועדה, ואמר: "בשבוע הזה היו כבר 16 לוויות של חיילי צה״ל. בכל תולדות המדינה לא היה ברור יותר שיש לנו גורל משותף. החמאס והחיזבאללה והג׳יהאד האיסלאמי והאיראנים לא מבדילים בין שמאלנים לימנים, לא מבדילים בין פריפריה למרכז ולא מבדילים בין חילונים ודתיים לבין חרדים. הם רוצים להרוג את כולנו, ולפיכך כולנו צריכים להתגייס כדי להגן על עצמנו.

"מהוועדה הזו לא יכול לצאת חוק שמפלה בין דם לדם. עיני הלוחמים ועיני המשפחות שלהם נשואות לחדר הזה ואם פה יעשו החלטות לא נכונות, אנשים ימותו. אם פה לא ייתנו לצבא את הכלים שהוא צריך, אנשים ימותו. אם יעשו פה שיקולים פוליטיים במקום שיקולים ביטחוניים, אנשים ימותו".

יושב ראש הוועדה, יולי אדלשטיין, מבהיר שנוסח החוק ישתנה: "קיצרנו תהליכים של חודש-חודשיים על ידי זה שהבאנו את ההצעה מדין רציפות. יש אפשרות, יש פלטפורמה ועליה אפשר לחוקק".

ח"כ אלי דלל, בדיון: "מבחינתי כל מי שהגיע לגיל 18 חייב להתגייס. הצבא יחליט את מי הוא רוצה לגייס לגיוס צבאי ומי לשירות לאומי. אנחנו צריכים לעבור ממשבר להזדמנות וכל חלקי הבית צריכים למצוא נוסח מסוים לחוק הזה.  כשאני אומר לגייס את כולם אני גם רוצה לשמור על תורת ישראל. לכן מכל שכבת גיוס צריך לומר 20% מכל שכבה הם לומדי תורה, כל השאר יתגייסו".

ח"כ בועז ביסמוט: "אני לא רואה סתירה בין הציצית לבין ה-M16. להפך, הם הולכים כל כך יפה יחד. כתוב לנו בתורה 'ויאמר משה לבני גד ולבני ראובן, האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?', וזה משפט שמשקף בעיני את הכל. עם זאת, אני חושב שצריך לערוך בנושא הגיוס אבולוציה ולא רבולוציה. יש לנו מספיק אויבים, מספיק חזיתות, אני לא רוצה מלחמת אחים. אני אצביע בעד החוק הזה רק במידה ומספר המתגייסים יהיה משמעותי, והכיוון יהיה חוק גיוס, ולא חוק פטור מגיוס. אחרת, אצביע נגד".