מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הגיש היום (רביעי) בקשה דחופה לבג"ץ, בטענה שראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לשתף פעולה עם הביקורת על תפקוד הדרג המדיני טרם פרוץ המלחמה.

במכתב ששיגר משנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה לראש הסגל של רה"מ, נטען כי בניגוד לצו הביניים שהוציא בג"ץ לאחרונה, ואשר הורה על עצירת הליכי הביקורת בצה"ל ובשב"כ בלבד - לשכת ראש הממשלה מנצלת לרעה את ההחלטה כדי למנוע ממבקר המדינה לעיין במסמכים הנוגעים לדיונים שקיים נתניהו עם גורמי מערכת הביטחון בשנים שקדמו למלחמה. לטענת המבקר, צו הביניים שהוציא בג"ץ לעצירת הביקורת על צה"ל ושב"כ מנוצל לרעה על ידי לשכת רה"מ.

מתניהו אנגלמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מתניהו אנגלמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

מוקדם יותר היום, הודיע אנגלמן ללשכת ראש הממשלה כי הקפאת הביקורת שלו בצה"ל ובשב"כ על ידי בג"ץ אינה חלה עליו. משכך, עליו להעביר את המסמכים לצורך המשך הביקורת בהקדם. במכתב ששלח מבקר המדינה לראש הסגל של ראש הממשלה הוא ציין כי הוא שלח לו מכתב בו הסביר את אי העברת המסמכים המתייחסים לצה"ל ולשב"כ: "אנו מנועים ממסירת חומרים אלה בהתאם לפסיקת בג"ץ". בתשובה לכך אמר המבקר, כי התשובה אינה מקובלת, ועליהם להעביר את המסמכים. "בקשת המסמכים מלשכת ראש הממשלה נעשתה כאמור במסגרת ביקורת שמבצע משרדנו על תפקוד הדרג המדיני טרם המלחמה ומשכך אין כל מקום לקשור בין בקשה זו לבין החלטת הביניים האמורה", נכתב.

כזכור, שופטת בית המשפט העליון גילה כנפי שטייניץ החליטה להקפיא את הליכי הביקורת של מבקר המדינה על תפקוד צה"ל ושב"כ ב-7 באוקטובר.  בהחלטתה כתבה כנפי שטייניץ כי קיבלה אותה בעקבות "מתן משקל משמעותי לחוות הדעת החסויות של גורמי הביטחון".

התנועה לאיכות השלטון: "מדובר בניצול ציני ופסול של החלטת בית משפט, אשר משהה את הביקורת בצה"ל ובשב"כ משיקולים ביטחוניים, לטובת התחמקות של גורמים מדיניים מביקורת של מבקר המדינה. זאת, מתוך שיקולים ותרגילים פוליטיים ופסולים. התנועה לאיכות השלטון טענה מתחילת הדרך שמעמדו של המבקר וסמכויותיו שמורות לו ואין לפגוע בהן, אך במציאות הביטחונית הנוכחית והמורכבת יש להתחשב בהפרעה ללחימה אשר עולה מתוך הכוחות בשטח וקיבלה ביטוי בתגובת המדינה לעתירה. אכן, המנגנון המתאים ביותר לחקור את אירועי השבעה באוקטובר הוא ועדת חקירת ממלכתית, אך אין לעשות שימוש פסול בהחלטות בית המשפט על מנת למנוע ממבקר המדינה לבצע את עבודתו".