הבוקר (שלישי) במקביל לדיון סוער על חוק הרבנים בוועדת החוקה, אחד מהמקורבים הוותיקים של ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא לסבב בהול של תדרוכים, בעקבות אירוע חריג ביותר שהתרחש לראשונה מהקמת הממשלה. עד כה, גם בסיטואציות של מתח רב בין נתניהו לדרעי, הדיבור החריף נגד יו"ר ש"ס, הכולל טענות מסוג "פני דרעי לפירוק הממשלה" ו-"דרעי נתן לאופוזיציה הבטחות מרחיקות לכת" - מעולם לא פרץ את כותלי לשכת רה"מ. היום באופן יוצא דופן שונו כללי המשחק ואותו מקורב לנתניהו אמר בקולו את מה שעד היום לא היה נהוג להשמיע.

"האם יכול להיות שמישהו מחברי הכנסת החרדים ידע שחוק הרבנים לא יעבור. הוא הגיש אותו כעת כדי להכשיר את דעת הקהל החרדית לקראת פירוק הקואליציה עד סוף המושב. הנימוק יהיה חוק הגיוס אבל הרקע האמיתי הוא תחושת מיאוס כללית מהממשלה  הלא מתפקדת עבור החרדים שלא מקבלים מה שגנץ מבטיח לתת?".

בגרמניה הכריזו מלחמה על ה-BDS: כך בחרו לפעול\
גורם ישראלי בכיר: "יודעים כמה חטופים חיים מוחזקים בעזה"

אם שמים בצד את אווירת הלחץ, על גבול פרנויה,  השוררת בסביבת נתניהו לאור התעקשותו של דרעי להעביר בכל מחיר את חוק הרבנים, התדרוך של איש אמונו של רה"מ הוא פעולת סיכול נכונה. 

בנימין נתניהו על אמברגו הנשק האמריקאי (צילום:- דוברות רה"מ)

התדרוך בא לעשות אאוטינג למקדם חוק הרבנים כדי לסכל את המזימה ( אם המזימה באמת קיימת) ואם לאו - לכל הפחות להוריד מחיר ולגרום ליו"ר ש"ס להתגמש ולהסכים לפשרות בנוסח החוק הכה קרוב לנפשו , לליבו ולמקורביו.

ספק אם התזה המסתובבת בסביבת נתניהו היא במאה אחוז נכונה . התזה מדברת על היאוש הגדול של החרדים שמוכנים, לכאורה,  לתת יד לאי אימון קונבטרוקטיבי שיוביל להחלפת הממשלה ללא הקדמת הבחירות לכנסת. זאת , כמובן, על רקע ההבנה המתגברת כי אין היתכנות להבנות סביב חוק גיוס כלשהו. הדיון הראשון על מתווה גיוס שהתקיים היום בוועדת חוץ וביטחון הוכיח את הידוע: המקסימום שהחרדים מוכנים לתת בסוגיית הגיוס לא מתחיל להתקרב למינימום שעליו מוכנים הסיעות הלא-חרדיות של הקואליציה.

אלא כבר לא רק אילוז-שיקלי וגלנט שזה תקופה מתנגדים לחוק הגיוס במתכונתו הנוכחית. בכל יום עוד ח"כ או שניים מהליכוד מצטרפים למועדון המתנגדים. בקצב הזה הסיכוי לאישור חוק הגיוס כלשהו בוועדת חוץ וביטחון שואף לאפס.

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

וזה כבר לא רק גיוס חרדים. מיום ליום בימין הולכת ומתחזקת התחושה כי מנדט הממשלה מתקרב לפקיעתו. יש טוענים כי נתניהו צריך ללכת הביתה  ויש טוענים כי לכל הפחות הוא צריך ללכת לבחירות. נדגיש: מדובר באנשי ימין שגם היום תומכים במפלגות של " גוש הליכוד".

אווירת החשדנות , האי יציבות , ה"עוד רגע הכל קורס" שחודרת יותר ויותר לשורות הקואליציה מסוגלת לייצר את " אפקט הדומינו" . בקואליציה מכירים היטב את הדינמיקה המסוכנת הזאת שהפילה יותר ממשלה אחת. באופוזיציה מקווים שהמגמה תתעצם והח"כים שהיום עדיין מתנדנדים - מחר יבשילו לכדי השלמת המשימה.