חוק "הרבנים": לאחר המחלוקות המרובות בתוך הקואליציה ודחיית ההצבעה - ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט הלילה (בין שלישי לרביעי) להסיר את חוק "הרבנים" מסדר היום של ועדת החוקה.

טלי גוטליב נגד ינון מגל: "לפחות כשאתה שופר עיוור תיצמד לעובדות"
בן גביר במתקפה חסרת תקדים: "ש"ס מתורגלים בדילים עם תומכי טרור"

להחלטת נתניהו להסיר את חוק הרבנים קדם מו"מ לילי ממושך בין אנשי רה"מ בכירים לבין השר בן גביר. בן גביר התעקש על דרישתו : חברות בקבינט מלחמה שיוקם מחדש, כתנאי לתמיכת 'עוצמה יהודית' בחוק הרבנים שכה יקר לדרעי. בן גביר פסל את החלופות שהוצעו לו בתמורה להצבעה בעד החוק. בנקודה זו המו"מ נפסק והחוק הוסר לעת עתה מסדר היום של הכנסת. גורמים פוליטיים מעריכים כי מדובר בהפוגה טקטית, דרעי לא יוותר ובקואליציה ימשיכו לחפש פתרונות.

בינתיים בש"ס זועמים על נתניהו, ובין דרעי לרה"מ הייתה שיחה קשה הלילה. במפלגה אמרו: "אין לביבי שליטה על כלום בקואליציה, אם עוד רלוונטי לקרוא לזה 'קואליציה'". גורמים בש"ס: נתניהו לא שולט בכלום, התאבדנו בשביל הקואליציה ולא רואים שום תמורה. מנגד גורמים בליכוד מסרו: "חוק רבנים ירד ולא יחזור. אחד פה דואג לעם ולמדינה ואחד לקבוצה קטנה של רבנים".

רוטמן: "אם החוק טוב? זה ממש לא משנה"; סעדה: "אזרחי ישראל שבכלל לא מבינים מה פשר החוק"

ח"כ שמחה רוטמן התייחס לסערה ואמר הבוקר ב-103FM כי "כל הידוע, הדברים שנמצאים בהסכמים קואליציוניים, מקוימים לפי לו"ז של אנשי קואליציה. לצערי היו כמה גורמים שהחליטו שהתנהלות קואליציונית לא מתאימה להם. אם החוק טוב? זה ממש לא משנה כרגע. כל האירוע יצא מפרופורציה מוחלטת. קיבלו עמדה מנוגדת לעמדתי, אך בסופו של דבר זה חלק מהדמוקרטיה. ההחלטה לקדם או לא לקדם היא החלטה קואליציונית, ואני כחבר בקואליציה חושב שכל המעורבים בדבר ששמו על זה אקסטרה דגש, חבר'ה באמת? על זה כל המהומה?"

"אני חושב שכל מי שהשקיע בחוק הרבנים הזה גרם יותר מחוק הגנת הפרטיות שמשפיע הרבה יותר על מדינת ישראל ואזרחיה. זה היה חוק משעמם, הוא היה אמור להיות משעמם, ומי שהפך אותו לכזה גדול פשוט טעה".

ח"כ משה סעדה התייחס גם הוא ואמר בריאיון לרדיו כי "הגיבורים בסיפור הזה זה ראשי הערים, הזעקה שלהם, ואזרחי ישראל שבכלל לא מבינים מה פשר החוק הזה בשלב הזה. זה חוק של שמחה רוטמן, שהמטרה הייתה למנות רב שבמקום שיתאים לאוכלוסייה בכל עיר, ימנו עסקנים פוליטיים. היום רב שיפשוט את מדי הזית, לא יוכל להתמנות לרב, כי הוא לא יתאים. אנו בעיצומה של מלחמה, ושמחה רוטמן אומר שטעינו, אז שיסתכל על הציבור, כי מי שמוביל פה זו המפלגה הגדולה, מפלגת הליכוד, שאומרים להם התבלבלתם". 

"הליכוד חזק, עוצמתי, דמוקרטי. לציבור, הממשלה הזו היא ממשלה טובה, אידאולוגית. מדינת ישראל שנים הכילה, הכילה והכילה ובסוף לא קיבלנו שקט ושילמנו מחיר כבד מאוד. כרגע צריך להתעסק במלחמה, בחיסול החמאס. מלחמות לא נגמרות ביום יומיים, אבל כן אם רוצים לנצח, צריך נחישות וסבלנות. אני חושב שהממשלה הזו היא טובה לעם ישראל, ושראש הממשלה הוא האיש הנכון במצב הזה".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "שיהיה ברור לכולם שנתניהו לא משך את חוק הג'ובים בגלל שהוא חושב שהוא חוק רע ולא מתאים לשעת מלחמה, הוא עשה את זה כי פשוט לא היה לו רוב והוא לא רצה להתבזות. לא היו לביבי קווים אדומים והוא  סגר דיל עם אחמד טיבי כדי שימנעו בהצבעה בשביל להשיג את הרוב לחוק המושחת הזה, כשאפילו זה לא עזר, נתניהו התקפל".

כזכור, מפלגת עוצמה יהודית פרסמה הודעה בה היא מתנגדת לדיל פוליטי, כביכול, בין ראש הממשלה נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי. "עוצמה יהודית לא תי תן יד לדיל פוליטי בין נתניהו ודרעי לחבר ועדת חוקה מנסור עבאס שהסכים להימנע בהצבעה על חוק הרבנים של ש"ס".

"מקווים שגם בליכוד לא יתנו יד לדיל כזה" נכתב בהודעה", המשיכו. "כמו כן, יו"ר המפלגה והשר לביטחון לאומי, המשיך את הקו התקיף נגד ש"ס וכתב: "ש״ס מתורגלים בדילים בעייתיים עם מפלגות תומכות טרור עוד מימי אוסלו. עוצמה יהודית לא תיתן יד לדיל ביבי-דרעי-עבאס".

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

מתנועת ש״ס נמסר בתגובה להודעת עוצמה יהודית: "מדובר בשקר מוחלט. ש״ס לא עשתה שום הסכם עם אף מפלגה ערבית או כל מפלגה מסיעות האופוזיציה לתמיכה בחוק הרבנים, ומצפה להעביר את החוק בתמיכת 64 אצבעות הקואליציה בלבד".

"איתמר בן גביר כדרכו הנלוזה מפיץ שקרים במטרה לסחוט את ש״ס לקבל מינוי רבנים שהוא חפץ בהם, או מינוי רב ראשי כזה או אחר, בניגוד לכללים", המשיכו. "מהלך  זה לא יצלח. ש״ס מצפה שההסכם הקואליציוני שנחתם עמה יקוים, ואם איתמר בן גביר החליט להפר משמעת קואליציונית ולהצביע נגד החוק - האחריות תהיה עליו בלבד".

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוסף, חברת הכנסת טלי גוטליב, בחרה לבקר בחריפות את העיתונאי ינון מגל, זאת על רקע חילוקי דעות כבדים ביניהם בסוגית "חוק הרבנים", לו היא מתנגדת. מוקדם יותר, כתב מגל: "הסיבה היחידה שהחוק הזה כל כך דחוף עכשיו היא כמובן שוב התערבות של בג״ץ. למה? כי החוק קובע שהרבנים הראשיים ממנים 10 רבנים לגוף שבוחר את הרבנים הראשיים הבאים, אבל בג״ץ החליט שחלק מהרבנים צריכות להיות נשים  זה תקדים שהרבנות לא תקבל. אז חוק הרבנים".

ינון מגל, טלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90,חיים גולדברג פלאש 90)
ינון מגל, טלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90,חיים גולדברג פלאש 90)

לאחר זמן קצר, גוטליב השיבה: "לא ינון מגל. ממש בג״צ לא מחייב מינוי רבניות נשים. ואתה בפאתוס הציני שלך משקר את הציבור הימני. החוק הקיים מאפשר ממילא מינוי רבניות נשים ככל שהן עברו מבחן הסמכה של הרבנות הראשית, לפחות כשאתה שופר עיוור תיצמד לעובדות.

במהות, אם נדמה לך שבזמן שאנחנו קוברים את מתינו ושולחים את חיילנו לשדה הקרב נחוקק חוק שנותן כוח לשר הדתות על פני ראשי רשויות מקומיות אז אתה טועה. ואתה עוד יותר טועה אם נדמה לך שדרעי יפיל ממשלה על דחיית חקיקת חוק בזמן מלחמה".

מבקר מפלגת הליכוד, עו"ד שי גלילי, כתב מכתב לבנימין נתניהו - כנגד ההחלטה להדיח את ח"כ גוטליב וסעדה מחברותם בועדת החוקה, וזאת נוכח חוסר סמכות פונקציונאלית בקבלת ההחלטה - וכן לאור הפרת כללי המינהל התקין במפלגה.