מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי, לא חסך בדברים היום (רביעי), מעל דוכן הנואמים בוועידת אוניברסיטת ת״א- עתיד ישראל במסגרת יוזמתה לעסוק בעתידה החברתי -ביטחוני של מדינת ישראל בימים מורכבים אלו , ו"ניצל" את הבמה לפרוס את משנתו, וכן גם לשלוח חיצים לעבר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלדבריו, בשנה האחרונה מנסה לשנות את האיזון בין ממונה מדיני לפוליטי. 

"משטרת ישראל, מעמדה וחוסנה המקצועי הם לחם חוקי,  המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה ונקייה מכל סממן פוליטי. היא חייבת להישאר אוטונומית. נטולת הטיה פוליטית, כזו או אחרת. רק כך תובטח עצמאות המשטרה" אמר רנ"צ שבתאי והוסיף. "אתמול העברתי את עמדתי הנחרצת ביחס לתיקון 37 לפקודת המשטרה. אומר את עיקרי תפיסתי המקצועית: חובה עלינו כחברה דמוקרטית להבטיח כי ישמרו היסודות העקרוניים הנדרשים לשם תפקודה התקין של משטרת ישראל, ולממשק הראוי בינה לבין הדרג המדיני. אבהיר,  אין חולק על כפיפותה של משטרת ישראל לדרג המדיני אשר תפקידו להתוות מדיניות.

מפכ"ל המשטרה סבור שההחלטות שיתקבלו בימים הקרובים במסגרת העתירה לבג"צ הן אקוטיות לעתידה הדמוקרטי של מדינת ישראל וסבור כי חייבים להציב גבולות ברורים בין הדרג הפוליטי לבין הגורם מפעיל הסמכות  שבעת הזאת נסדקים. "אני חרד מהסכנות הצפויות במידה ויפרצו כליל.  הדרך להימנע מכך היא רק באם תישמר ההפרדה הברורה בין הדרג הפוליטי לבין הגורם המפעיל את הסמכות".

שבתאי הודף את הטיעונים שעלו מסביבתו של השר בן גביר לפיהן, טענותיו של המפכ"ל נשמעו רק בחודש האחרון אחרי שנחשף דו"ח מירון כביכול ושולח עקיצות ומסר ברור. "במשך כהונתי כמפכ"ל המשטרה פעלתי בכפיפות לשלושה שרים. באופן טבעי, לכל שר תפיסת עולם מקצועית שונה. לצערי, בעיקר בשנה החולפות מתרבים הניסיונות של השר הנוכחי להפר בצורה בוטה את האיזון המתבקש בין הדרגים והדוגמאות לכך רבות. 

יעקב שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)
יעקב שבתאי (צילום: אבשלום ששוני)

אל תטעו בניסיונות לצייר את האירוע כנושא שעלה בחודש האחרון. את עמדתי המקצועית אמרתי ותמיד אומר למקבלי ההחלטות בחדרים סגורים ולא אל מול התקשורת- לא זו דרכי. גם אם הארגון עליו אני מופקד ואני באופן אישי משלמים על כך מחיר כבד. אך גם במחשבה לאחור, כלובש מדים, לא  הייתי פועל אחרת - וכך אני מצפה גם מהבאים אחרי. חוסננו הלאומי, הביטחוני והחברתי- תלוי בכל אחד מאתנו. אני מאמין שמתוך שבר ניתן לצמוח. וזו אחריותנו, כפרטים וכחברה, למנוע קיטוב ולחבק את המגשר והמאחד. בכוחנו לעשות זאת. גם בזכות מחקר איכותי, שמקדיש את זמנו וטובי המוחות האקדמאים להנעת החברה לשיח פתוח ומקדם לעבר עתיד טוב יותר".

המפכ"ל התייחס בנאומו גם לאירועי ה – 7 באוקטובר, העובדה שהמשטרה , מג"ב וימ"מ הוכיחו שהם השכפ"ץ של תושבי המדינה, ספד לשוטרים ששילמו בחייהם וללוחמים שנהרגו במשימות החשובות, הלל את המבצע ההירואי של ימ"מ בחילוץ החטופים והתייחס כמובן  להישגיה של המשטרה בתקופת כהונתו, תוך שהוא חושף נתונים במסגרת הטיפול בארגוני הפשיעה. נושא הפשיעה בכלל  ונושא הפשיעה בחברה הערבית  טומן בחובו, איומים אסטרטגיים על החברה בישראל.  להשתרשות הפשיעה לסוגיה, בשילוב עם החלשות נורמת הציות לחוק, יש השפעה מכרעת על החברה וחוסנה הלאומי. נוכח המציאות, הבלתי נתפסת, בה אימהות בציבור הערבי, ממאנות לשלוח את ילדיהן לשחק במגרש המשחקים, מחשש קיומי לשלומם וביטחונם - נדרש מענה נחרץ בדמות מכת מחץ משמעותית שתחסל את התופעה.

על כן הצבתי את הלחימה בפשיעה בראש סדר היום הארגוני, והדבר קיבל ביטוי הן בקביעת יעדי העבודה והן בהסתת מרכז הכובד לתחום הלחימה בפשיעה.  חתרנו לניתוק צינור החמצן הכלכלי של אותם ארגונים. במסגרת זו הוקמו 4 יחידות כלכליות העוקבות אחר זרימת הכספים ופועלות על מנת לקטוע את אספקתם. מהלך זה הוביל לתפיסה של מיליארד ו-450 מיליון ₪! לצרכי חילוט, בשנה החולפת. במסגרת מהלך חובק רשויות שזכה לכינוי מסלול בטוח, מתחילת שנת 2024 נתפסו לא פחות מ-9 ראשי ארגוני פשיעה, אשר מצויים כעת מאחורי סורג ובריח.

סוכלו 39 מעשי רצח; בוצעו למעלה מ- 3000 מעצרים; 142 מחוללי פשיעה מרכזיים, ברחוב הערבי, הועמדו לדין פלילי; הצלחנו להעלות ב-30% את תפיסות כלי הנשק- מידי שנה! כשבמהלך 3 השנים האחרונות, נתפסו כעשרת אלפים כלי נשק. המציאות לצערי הוכיחה עד כמה קלה הדרך בה נשקים זולגים מעולם הפשע לארגוני טרור. ניתן רק לדמיין כיצד היו נראים הרחובות בישראל, ללא תפיסת נשקים אלו. אך המלאכה לא תמה. מדובר בתהליך שדורש התמדה ואורך נשימה. אני מאמין כי שילוב זרועות בין כלל הרשויות וגורמי אכיפת החוק וּרתימת החברה הערבית לשיתוף פעולה, הם הערובה למיגור התופעה וקטיעת שרשרת הדמים.

זאת ועוד, בשנים האחרונות חלה קפיצת מדרגה מובהקת ביכולת של מחוללי הפשיעה לפעול בעולם המקוון - המרשתת והסלולרי. הפעילות הפלילית מזמן אינה לוקאלית. הגבולות הפיסיים לא קיימים. לפושעים אין טריטוריה מוגדרת ואין גבולות והם חוצים ערים ומדינות בעניין זה התייחס רנ"צ שבתאי , לעובדה שנשללה מהמשטרה האפשרות לעשות שימוש בתוכנות רוגלה ומעקבים וקבע. "משטרת ישראל נדרשת לפעול בזירה זו במלוא העוצמה ולהציב מול אותם עבריינים הרתעה הולמת בדמות טכנולוגיה חכמה ומתקדמת.

אין כל היגיון שהטכנולוגיה המופקדת בידי המשטרה תהיה נחותה ביעילות שלה מהכלים הקיימים בשוק האזרחי ובעולם.   על כך התרעתי מעל כל במה ובעיקר אל מול מקבלי ההחלטות. ואשוב ואומר- אסור שהמשטרה תישאר מאחור! מדינה חפצת חיים חייבת לפעול בעולם המקוון בחכמה וביעילות הנדרשת- לכך חתרתי. לא ניתן להילחם בטרור הפלילי, באירועי הרצח ובפשיעה החמורה כשידנו כבולות. לפני הכל נדרש לזכור כי מדובר באמצעים טכנולוגיים שתכליתם הצלת חיים, ועלינו להשיבם לפעילות ללא דיחוי".

בן גביר: "אותי מעניין לנהל את המלחמה"

בהמשך, התראיין יו"ר עוצמה יהודית והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בתכנית של גדי נס ברדיו צפון 104.5fm ואמר כי "במדינה דמוקרטית המשטרה כפופה לשר הממונה עליה". בן- גביר סיפר בהמשך השיחה: "אמרו לי בג"ץ יפסוק נגדך' עניתי להם 'מה זה מגרש ביתי של השמאל?'. החוק קובע שאנחנו מדינה דמוקרטית ויש ממשלה בישראל".

עוד סיפר: "גיליתי לתדהמתי שלא הורסים בתים בנגב ובגליל- אמרתי: 'לא יקום ולא יהיה אתם תאכפו את החוק גם שם'", הוסיף: "אם את הדברים האלה אני כשר לא מוסמך לעשות, מה כן?" לדבריו, "היום מבינים שם היו נותנים לי להקים את המשמר הלאומי בזמן אמת היו לנו יותר מאלף ללוחמים עם נשקים ארוכים בדרום באותו זמן. אני את שלי עושה, באתי להשפיע ולשנות. גם בנושא ניהול המלחמה אמרתי לרה"מ אני רוצה להשפיע ולשנות".

המשיך: "יכול להסביר למה אני רוצה להשתתף בניהול המלחמה יש כאן הפקרות מחולטת, הייתי בסיורים בצפון, אתה רואה חבל ארץ שנעלם לך מול העיניים- לא מקבל את זה, לא יכול להיות מצב שבו במדינת ישראל אנחנו רק סופגים וסופגים והצד השני יישן בשקט בלילה- איפה הכוח שלנו?"

ברדוגו לא עוצר וטוען: "המדיניות של הגרי היא שמאל מובהק"
"גם לנו יש בייס": החרדים מגבירים את הלחץ ומטילים פצצה

בריאיון ל-103FM אמר כי "הייתי שותף להקמת הממשלה הזו כדי לשנות דברים. מזכיר לך שבמשרד שלי שינינו המון, אבל אתה צודק, אני רוצה להשפיע הרבה יותר על המלחמה. במשרד שלי יש סטטיסטיקה, הכפלתי פי שלוש את אכיפת המקרקעין בנגב, עצרנו את גל ההתפטרויות של השוטרים, העליתי משכורות. אבל אתמול מה היה הדיון בבג"ץ - שבן גביר לא יוכל לקבוע. אי אפשר לתקוע לי מקלות בגלגלים ואז לשאול אותי מה קורה. אני בא לשנות, ועם השינויים אתם באים לבג"ץ ואומרים שאני מתערב יותר מדי, אז תחליטו".

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"היו 70 כיתות כוננות לפני שהגעתי, כעת יש 900 כאלה. היו 800 רישיונות לנשיאת כלי נשק ותוך 5 חודשים הפכתי את זה ל־14,000. אין יותר קייטנה בשב"ס, יש ירידה בגנבת הרכבים. ועצרנו את גל ההתפטרויות של השוטרים", טען והוסיף, "לגבי העניין של חוק הג'ובים, אני חושב שזו טעות גדולה הייתה להביא את החוק הזה. חוק כזה לא מביאים בתקופה כזאת, כשנופלים לנו חיילים ועם ישראל במלחמה, זה לא מתאים. העניין זה להגדיל את הכוח של אריה דרעי. זה העניין, זה הסיפור. אותו מעניין ג'ובים ואותי מעניין לנהל את המלחמה".

לדבריו, "רצו לעשות כאן דיל, ואני אמרתי לא יקום ולא יהיה. אם כבר שמאל, מי שכורת ברית עם מנסור עבאס, זה שמאל. אני מודה בדבר אחד, כל אחד מעניין אותו משהו אחר בממשלה הזו, אותי מעניין לנהל את המלחמה, אני מודה בזה, וקשה לי לחיות עם החוק הזה. אני מאוד לא אוהב אותו, אבל זה לא איזשהו דגל שאני אתאבד עליו אם אני אקבל את מה שחשוב לבוחרים שלי, בשביל זה באתי". והבהיר: "התפיסות של אריה דרעי הן תפיסות שאני חולק עליהן ב־180 מעלות, עוד מימי אוסלו".

אריה דרעי ובן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי ובן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

למה לא מצרפים אותך לקבינט? 
"יכול להיות שאני מביא לעמדות שלא מסתדרות עם הקונספציה של כל מיני אנשים. בואו נהיה ישרים, בואו נהיה אמיתיים - יש רמטכ"ל, יש ראש שב"כ. לא נעים להגיד, אבל עיקר ההדלפות שהיו הם היו בקבינט המלחמה. היות ואני לא הייתי שם, כנראה שמקור ההדלפות הן ממקור אחר. הסיפור כאן הוא שיש מי שחושב שאני לא מתאים לניהול המלחמה. התפיסה שלי לא נוחה לכולם כנראה, בואו נגיד את האמת".

עוד ציין כי "אריה דרעי מעדיף אנשים אחרים, הוא העדיף ממשלה אחרת. התפיסות של אריה דרעי אני חולק עליהן עוד מימי אוסלו". בסיום דבריו התייחס לניצב אבשלום פלד, אותו הוא מעוניין למנות למפכ"ל הבא: "ארבעים שנה השוטר הזה היה הכי מצטיין, אבל פתאום שבן גביר רוצה למנות אותו למפכ"ל - פתאום הוא ככה והוא ככה".