הווידאו שנתניהו פרסם ובו האשים את ממשל הנשיא ג'ו ביידן בעיכוב משלוחי נשק לישראל הוא שקרי וחסר אחריות, וגרם לנזק אסטרטגי כבד לביטחון ישראל. השפה האנגלית, המסר והעיתוי מסגירים את המוטיבציה ההרסנית של נתניהו. זה היה ניסיון מגושם ושקוף להתערב בבחירות לנשיאות ארצות הברית שיתקיימו בחמישה בנובמבר.

מתיחות ביחסי ישראל-ארה"ב: מהם הפערים בין ביידן לנתניהו?

בשלב קריטי של הבחירות, כמה שבועות לפני שנתניהו אמור לנאום בישיבה משותפת של שני בתי הקונגרס, שאליה הוזמן במשותף על ידי מנהיגי הרפובליקנים והדמוקרטים, הוא פנה למנהיגים הרפובליקנים ולציבור תומכיהם בתלונות על מדיניות ממשל ביידן כלפי ישראל, בתחום הכי רגיש של אספקת נשק.

נתניהו אמר ש"לא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מונע מישראל נשק ותחמושת". זו אמירה כוללנית, שקרית ומטעה. נתניהו ניסה לייצר את הרושם שמדובר בתופעה רחבת היקף שנמשכת זמן רב. דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן פייר, דחתה את האשמתיו של נתניהו ואמרה כי "מלבד משלוח הנשק האחד הזה כל שאר אספקת הנשק התקדמה כרגיל, אנחנו באמת לא יודעים על מה הוא מדבר".

שר החוץ בלינקן הסביר מהו אותו משלוח הנשק האחד: "אנחנו, כידוע, ממשיכים לבדוק משלוח אחד שהנשיא ביידן דיבר עליו, של פצצות במשקל 900 ק"ג, בגלל החששות שלנו לגבי השימוש בהן באזור צפוף אוכלוסייה כמו רפיח. זה נשאר בבדיקה, אבל כל שאר המשלוחים ממשיכים כפי שהיו בדרך כלל. הכול נעשה כדי לוודא שלישראל יש את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה מפני ריבוי האתגרים שלה".

ממשל ביידן לא רק זעם על הצהרת נתניהו, אלא גם ביטל פגישה של "הפורום האסטרטגי" בראשות היועצים לביטחון לאומי של שתי המדינות, שהייתה אמורה להתקיים בוושינגטון. המפגש נועד לעסוק בנושאים אזוריים קריטיים, לרבות האמצעים לעצור את הדהירה האיראנית לנשק גרעיני, שהוזנחה עקב המלחמה בעזה. הביטול גרם נזק כבד לביטחון ישראל.

נתניהו לא למד לקח מהתערבויות קודמות וגסות שלו בפוליטיקה האמריקאית. בבחירות 2012, תמך במיט רומני, מועמד הרפובליקנים לנשיאות נגד אובמה. ב-2016, תמך בטראמפ נגד הילארי קלינטון, וב-2020 העדיף את טראמפ על ביידן. במרץ 2015 הוא נאם בקונגרס, תקף את אובמה וניסה לסכל את הסכם הגרעין שהוא עמד לסכם עם איראן.

נתניהו נכשל, כי אובמה חתם על ההסכם, אבל הנאום גרם לקרע חמור בין ישראל לבין המפלגה הדמוקרטית ויהדות ארצות הברית, שרובה תומכת בדמוקרטים. לאור זאת, די מגוחך לשמוע תלונות על התערבות של ביידן בפוליטיקה הישראלית משרים וחברי כנסת של הליכוד. מזה כמה חודשים שביידן מצוי בלחץ כבד של קבוצות במפלגתו, פרוגרסיביים, מוסלמים וצעירים, שדורשים ממנו להפסיק כליל את תמיכתו בישראל, ביחוד את אספקת הנשק.

הם מאיימים שאם לא יפסיק, הם לא יצביעו עבורו בבחירות. למרות שמאזן הכוחות בינו לבין טראמפ צמוד מאד, הוא עדיין דוחה את דרישותיהם. מתחילת המלחמה בעזה ובלבנון, ממשל ביידן סיפק לישראל כמויות אדירות ובלתי נתפסות של נשק ותחמושת. בלי האספקה החיונית הזאת, ישראל לא הייתה יכולה להחזיק מעמד חודשים רבים כל כך. הווידאו של נתניהו הוא לא רק כפוי טובה, אלא גם מספק טיעונים למבקרי ביידן ומתנגדי תמיכתו בישראל בקרב הדמוקרטים.

נתניהו חיבל במסורת ארוכה של תמיכה דו-מפלגתית בישראל. ממשל ביידן עשה מאמץ לחדש את התמיכה הזו. בהצטרפותם של מנהיגי הדמוקרטים להזמנת נתניהו לנאום בקונגרס, הם סיפקו לו הזדמנות נדירה לשקם את התמיכה הדו-מפלגתית, אבל הוא בחוסר אחריות פוליטית חזר לסורו ובעט בדלי. הנאום הזה, שכמה חברי קונגרס דמוקרטים כבר הודיעו שיחרימו אותו, יהיה חמוץ ושנוי במחלוקת.

פרופ' גלבוע הוא מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר-אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.