"אני לא בעד זה שהמערכת הפוליטית תתעסק בנושא החנינה לנתניהו. בשביל זה יצאנו למאבק לשמירת עצמאות מערכת המשפט, ולא נכון ולא ראוי שהמערכת הפוליטית תתעסק זה. אין לי רצון או שמחה לראות אותו בכלא, אבל העיקר שילך. לאיש אין קווים אדומים, והנזק שהוא גורם למדינה הוא בלתי ישוער. ייקח לנו המון שנים כדי לתקן אותו", כך אומר ל"מעריב" יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד.

לפיד מעריך שימיה של הממשלה הולכים ומתקצרים: "אני חושב שב־2024 נהיה במערכת בחירות. העסק פשוט לא מחזיק מעמד. אם בתוך שנה התפורר הביטחון האישי, מדיניות החוץ קרסה והכלכלה בצרה, גם הממשלה תיפול בסוף. בעבר הצלחנו להפיל את נתניהו. לאיש אין אופק. הוא כישלון קולוסלי מהלך. לדעתי הוא עוד לא הפנים באמת מה שקרה.

"קרע פומבי": בכירים בבית הלבן נגד נתניהו והסרטון | דיווח
"זורים חול בעיני הציבור": חילופי האשמות בין דו"צ לנתניהו

"כשהוא לא יהיה פה, לא תיקרא על שמו אפילו מזרקה, שלא לדבר על רחוב או היכל תרבות. יזכרו לו רק את 7 באוקטובר, שהוא הכישלון הגדול ביותר מאז מלחמת השחרור".

על שאלת מניעי נתניהו להמשך תפקידו הוא מוסיף: "אני לא עוסק בניתוחים פסיכולוגיים. העובדה שהוא בתפקיד גורמת נזק בל ישוער. אני מדבר עם מנהיגי העולם. אף אחד לא מאמין לו ואף אחד לא רוצה לשתף איתו פעולה. מערכת הביטחון וגם הכלכלנים איבדו בו אמון, אבל לא אכפת לו והוא ממשיך".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפיד העלה בימים האחרונים הילוך בהתבטאויותיו כנגד נתניהו ובהידוק המערך האופוזיציוני כנגד הממשלה. לדבריו, "יוקר המחיה לא מעניין אותו בכלל אלא רק בזמן קמפיינים. אין לו שום ענין בנושא. הוא אפילו לא ממנה מישהו אחר שיטפל מטעמו בנושא. אבל נראה לך שבנושאים אחרים הוא כן מטפל? הוא דיבר על העשור הביטחוני השקט ביותר, ועל היותו מומחה לעניינים המדיניים, ותראה איך התדרדרנו מאז. תראה מה קורה במערכת היחסים עם ארה"ב. נתניהו מבטיח, אבל הוא משקר כדרך חיים".

לפיד הוסיף: "הוא והממשלה הזאת איבדו כל יכולת לנהל את המדינה, שהפכה לפרויקט לא מנוהל. בממשלת השינוי ידענו שאנחנו הולכים לעבוד עבור האזרחים, אבל הממשלה הזאת עובדת עבור עצמה. היא איבדה את היכולת התפקודית".

על יוקר המחיה והצעתו לטיפול במצב הוא מוסיף: "יוקר המחיה זאת עבודה סיזיפית ולא מתגמלת מבחינה פוליטית. לשר אוצר צריך שיהיה אכפת. בנוגע לנושא אפס מע"מ, מערכת המיסוי לא יודעת לעשות מיסוי דיפרנציאלי. המערכת הוחלשה על ידי הממשלה, ולא בטוח שהם מסוגלים להפעיל מערכת כזאת. אבל אני תומך בפטור ממע"מ על מוצרי יסוד. לצד זה, צריך צעדים רדיקליים ביוקר המחיה, בתחום ההייטק ובתחום מחירי הדלק שעלו בחודשים האחרונים חמש פעמים".

הפגנת חרדים נגד הגיוס  (צילום: איתי רון פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד הגיוס (צילום: איתי רון פלאש 90)

על חוק הגיוס: "ממשלת הימין על מלא עלק לא מסוגלת לגייס חרדים שיקבלו נשק. כל השאר זה תירוצים. אם עקרון השוויון מעניין אותם באמת, אז שיגייסו חרדים. ישראל היא מדינה יהודית וזה לא סותר לימודי תורה. הקיצונים בממשלה יודעים רק לצעוק, אבל לא יודעים לנהל כלום. בן גביר לא באמת מנהל משהו אלא מייצר כאוס. כנ"ל סמוטריץ'. תפקיד הממשלה הוא שחיינו יהיו טובים יותר והכסף ממסים ינוהל ביראת כבוד ובחוכמה".

על סאגת חוק הרבנים: "אני שמח שזו הפעם ראשונה שהקואליציה נכשלה בקידום מהלך פוליטי ציני. זה מוכיח שגם בקואליציה יש חברי כנסת טובים, המקבלים החלטות על בסיס ענייני וזה יוצר סדקים. חוק הרבנים הוא בסך הכל חוק ג'ובים, וכולם כבר מבינים את זה".

על איחוד האופוזיציה: "כיום אני האדם הכי מנוסה באופוזיציה אבל ננסה לעשות מאמץ לאחד את כל הגוש אחרינו. זה יכלול את כל מי שיהיה וכל אדם שאכפת לו מהמדינה. המשימה העיקרית שלנו היא להעיף את הממשלה הרעה הזאת".

הראיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"