המצב הולך ומדרדר: בצל הסערה הציבורית על מינוי הפרויקטור לצפון, אשר נבלם ברגע האחרון, מאות מפוני ותושבי הצפון המיוצגים על ידי מטה נלחמים על הצפון דורשים היום (חמישי) להיפגש בהקדם האפשרי עם ראש הממשלה נתניהו.

"להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם": הממשלה בדרך להחלטה דרמטית?
חוזרים למקורות: הצעד הדרמטי של השב"כ לאחר הטבח בעוטף

לאחר סיכול מינויו של אבי כהן סקלי לתפקיד הפרויקטור הצפוני, ראשי הרשויות בקו העימות הצפוני, שיגרו מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרשו ממנו להשאיר בתוקפו את מינויו של סקלי: ״התבשרנו אמש על מינויו של מר אבי כהן סקלי, מנכ״ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות כפרויקטור הצפון״, כתבו.

״עוד לא יבשה הדיו על קבלת ההחלטה, ואנו למדים מתוך הודעות בתקשורת, כי מינויו של מר כהן סקלי - טורפד. תושבינו העקורים מבתיהם כבר יותר משמונה חודשים אינם ישנים בלילות ואינם יודעים את נפשם מרוב דאגה. בעלי העסקים, התיירנים והחקלאים כבר קרסו - ובממשלה עסוקים במשחקי תפקידים! תפקיד הפרויקטור ליישום תכנית הצפון הינו חשוב ומשמעותי. אנו דורשים שמר כהן סקלי ימשיך בתפקידו. אל תהפכו את תוכנית הצפון ומימושה למשחק כסאות״, דרשו. 

על המכתב חתמו משה דוידוביץ׳ - ראש מועצת מטה אשר ויו״ר פורום קו העימות, אביחי שטרן - ראש עיריית קריית שמונה, גיורא זלץ - ראש מועצה אזורית גליל עליון, גבי נעמן - ראש המועצה המקומית שלומי, דוד אזולאי - ראש מועצת מטולה, עמית סופר - ראש מועצת מרום הגליל, בני בן מובחר - ראש מועצת מבואות החרמון ושמעון גואטה - ראש מועצת מעלה יוסף.

המפונים, אשר טוענים כי "מדינת ישראל איבדה את הצפון",  מציינים כי הם פנו לגורמים המקורבים ללשכת רוה"מ בדרישה להיפגש עימו, אך עד כה לא קיבלו תשובה: "אנחנו מקווים שראש הממשלה יתייחס הפעם לבקשה ויסכים לשמוע את הטענות שלנו". 

המפונים צפויים לדרוש מראש הממשלה שמדינת ישראל תקים רצועת ביטחון מחוץ לשטח מדינת ישראל: "נמאס לנו להיות רצועת ביטחון אנושית. נגיד לא גם להסכם כניעה שיתן שקט לזמן קצר, ופגיעה אנושה לטווח הארוך",  ציינו בתנועה. 

מתן דוידיאן, נציג קהילת המפונים בשלומי וממובילי מטה נלחמים על הצפון מסר: "כבר שמונה חודשים אני מפונה מהבית שלי. הצפון בוער, ומדינת ישראל חייבת להתעורר. אנחנו דורשים מראש הממשלה שיפגש איתנו בשבוע הקרוב וישמע את הקול שלנו".

כזכור, במוצאי השבת האחרונה הפגינו עשרות מפונים ממטה נלחמים על הצפון וחסמו את הכניסה לירושלים. התושבים הודיעו כי גם השבוע הם צפויים לחסום כביש מרכזי, וציינו כי במידה ולא תתקיים הפגישה בכוונתם להחריף את הטון במאבק למען הצפון.

יירוט בקריית שמונה (צילום: אלוני מור)

בנוסף, אמש פנו אלף בני משפחות מפונים ותושבי הצפון לנתניהו, והצהירו כי הן מתנגדות לקיום הסכם כניעה מדיני, והודיעו כי במקרה ויהיה הסכם כזה המשפחות לא יחזרו לביתן. גם במכתב הצהירו המשפחות שהן לא יסכימו להיות רצועת הביטחון של מדינת ישראל.

תגובת ״לובי 1701״ לאי מינוי הפרויקטור לשיקום הצפון: ״לובי 1701 ותושבי הצפון כולו המומים מהחלטת לשכת ראש הממשלה לסכל את מינוי הפרויקטור המקצועי ליישום תכנית שיקום הצפון, אבי כהן סקלי. שמונה חודשים אנו מחכים, ואחרי שרה"מ כבר קיבל החלטה על מינוי דמות מקצועית וראויה, הזדעזענו לשמוע הבוקר כי גורמים בלשכה עצרו את המינוי.

נראה ש"שיטת הרמזור" לא פוסחת על הצפון. תם העידן בו תקציבי הצפון שימשו כלי פוליטי לקידום אינטרסים צרים של פעילים פוליטיים. אנו מודיעים כי לא נאפשר זאת. תושבי הצפון סיימו להיות כלי משחק פוליטי בזמן שהצפון נשרף, עסקים קורסים ותלמידים נושרים. ההתיישבות בצפון בסכנה, אין זמן כעת לאינטרסים ומבחני נאמנות פוליטיים. האינטרס היחיד הוא שיקום ופיתוח הצפון״.