טל שניידר, עיתונאית זמן ישראל, ואבי מימרן, שדרן רדיו קול חי, שוחחו הבוקר (ראשון) עם יריב אופנהיימר ואריה אלדד ב-103FM ופרסו את משנתם בנוגע להתפתחויות האחרונות בזירה הפוליטית.

בפתח דבריה התייחסה שניידר למשבר בקואליציה: "אני לא רוצה להתנבא אבל אני כן חושבת שזה אפקט גנץ. הוא עזב לפני שבועיים ופתאום אתה מרגיש את ההתפוררות והרבה דברים יוצאים החוצה. למה זה קרה? למה זה אפקט גנץ? כי זה אותו החוק, חוק למינוי רבנים, שכל עוד גנץ היה בממשלה הוא התנגד והיה גם הסכם קואליציוני שאסר על חקיקה שאינה עוסקת במלחמה".

"הסיכוי לפירוק הממשלה לא גדול": גנץ העניק לנתניהו כמה חודשים נוספים בשלטון?
הפגנות מול בתי נתניהו בקיסריה ובירושלים: "לא נשתוק עד שיוחזר המנדט"

"ברגע שהחוק הזה עלה זה פתאום שם שיקוף מציאות של מה שקורה בפנים. בן גביר ההשפלות שהוא מעביר את רוה"מ, הסגנון המגעיל שלו היה כבר קודם לכן, באמת הוא איים עליו בצורה הכי לא מכובדת כשהוא מצטלם שמה בתוך המסדרון של משרד רוה"מ. הסגנון של בן גביר זה לא החידוש פה אלא הקרב הזה בין ש"ס לבין הליכוד והעוצמה היהודית. כל עוד גנץ היה שם הדברים האלה לא צצו מעל פני השטח ופתאום בום", הבהירה.

מימרן הסביר: "קודם כל על חוק הרבנים לא מפרקים ממשלה. זה היה בלון ניסוי לשלמותה של הקואליציה הזאת. גם אריה דרעי יודע שזה לא חוק שזוכה ליחסי ציבור טובים בתקופה הזאת, שופטים אפשר למנות, ראשי עיר אפשר למנות, רבנים זה משהו שבמדינה כרגע בעיני חלק מהאזרחים נראה כמיותר והוא יודע את זה ובכל זאת הוא הביא את החוק הזה. הוא הביא את זה בשביל לעורר איזה בלון ניסוי לשלמותה של הקואליציה. הוא אמר לנתניהו אנחנו היינו איתך ברפורמה המשפטית למרות שזה לא היה הדגל של המפלגות החרדיות".

"אני כחרדי לא הלכתי כדי להיות מעורב בוועדה למינוי שופטים אבל למרות זאת יש משמעת קואליציונית והמגזר החרדי כחלק מקואליציה הלך עם הסיפור הזה למרות שהוא חטף את כל האש. הגיעה המלחמה ועצרה את הרפורמה המשפטית אבל יש דברים במדינה שצריכים להמשיך להתנהל. יש מעל 40 ערים במדינה שאין להם רב. יש ערים במדינה שכן רוצים רב וצריכים רב. אמרו שינסו לראות האם יש קואליציה לנתניהו. השבוע הזה הוא דרמטי כי השבוע התברר שאין קואליציה של 64 לחוקי דת ומדינה. הקואליציה לא מנהלת שום דבר אלא הפקידים", טען.

הדיון בחוק הרבנים (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
הדיון בחוק הרבנים (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

מימרן תיאר את התנהלות המפלגות החרדיות: "החיבור בין חרדי לבין הקהל הימני והמסורתי הוא אידיאולוגי. הוא לא פר מנדטים. הוא לא עם בן גביר ברקע או לא בן גביר ברקע. עוד לפני שבן גביר אמר הרב שך שאנחנו אנשים חרדים והזהות שלנו עם מנחם בגין, שתי קבוצות אוכלוסייה שרוצות לשמר את הזהות היהודית של מדינת ישראל. החיבור הזה הוא לא תלוי מנדטים ולא תלוי אינטרסים ולא תלוי הסכמים קואליציוניים".

עוד הוסיף כי "אם החרדים היו נכנסים על בסיס אינטרסים ומי נותן יותר הם תמיד היו עם השמאל. תמיד היינו עם השמאל. הוא תמיד הבטיח יותר. הוא רצה לתת לישיבות הרבה יותר. חוקי הגיוס הכי קלים ונוחים של החרדים היו של ראש הממשלה רבין ואחרים שבאו הרבה יותר לקראת מממשלות הימין. החיבור בין החרדים לימין הוא על בסיס אידיאולוגי בעוד החיבור בין החרדים לשמאל הוא על בסיס אינטרסים".

"כל עוד החרדים לא יבינו שזהות יהודית היא גם זהות חילונית, כל עוד הם לא יקבלו את זה כערך, שום דבר לא יקרה. אם הם ירצו רק זהות יהודית אורתודוקסית הם לעולם לא יוכלו להשתלב בציבור היהודי החילוני הליברלי שזה גם יהודים עם ערכים יהודיים רק שהם פשוט לא מוכנים לקבל אותם ככאלה", שניידר השיבה.

עריכה: עידו טבת