ה"ניו יורק טיימס" האמריקאי חשף הערב (שישי) "ניו יורק טיימס" הקלטה של שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', מתוך נאום שנשא בכנס שבו השתתף שבוע שעבר באחד היישובים ביהודה ושומרון.

בהקלטה של ​​הנאום, ניתן לשמוע את סמוטריץ' טוען כי המטרה הייתה למנוע מיהודה ושומרון להפוך לחלק ממדינה פלסטינית. "אני אומר לכם, זה מגה דרמטי", אמר סמוטריץ'. "שינויים כאלה משנים את ה-DNA של המערכת. בנאומו של סמוטריץ' מה-9 ביוני הוא התגאה בתוכנית מתוזמרת בקפידה להפקיע את הסמכות על יהודה ושומרון מידי צה"ל, ולהעבירה לגופים אזרחיים שכפופים לו במשרד הביטחון. חלקים מהתוכנית כבר הוצגו בהדרגה במהלך השנה וחצי האחרונות, וחלק מהסמכויות כבר הועברו לגופים אזרחיים. 

סמוטריץ' נגד גלנט: "שר הביטחון תקוע בעבר ומסרב להתקדם"
סמוטריץ' פועל לפירוק הרשות הפלסטינית - ומסכן בכך את עתיד האזור | אבי אשכנזי

"יצרנו מערכת אזרחית נפרדת", נשמע סמוטריץ' אומר בהקלטה. כדי להסיט את הביקורת הבינלאומית, כך אמר, הממשלה אפשרה למשרד הביטחון להישאר מעורב בתהליך, כדי ליצור מראית עין שהצבא עדיין נמצא בלב הממשל ביהודה ושומרון. "יהיה קל יותר 'לבלוע' את זה בהקשר הבינלאומי והמשפטי", אמר סמוטריץ'. "כדי שלא יגידו שאנחנו עושים כאן סיפוח".
 
כתבי ה"ניו יורק טיימס" האזינו להקלטה שסיפק אחד מהמשתתפים בכנס, חוקר מ"שלום עכשיו".סמוטריץ' אמר כי נתניהו היה מודע לפרטי התוכנית, שחלק ניכר מהם הוסכם בהסכם קואליציוני בין מפלגותיהם. "נתניהו איתנו על מלא", אמר סמוטריץ'. "המטרה שלי - ואני חושב על כולם כאן - היא בראש ובראשונה למנוע הקמת מדינת טרור בלב ליבה של ארץ ישראל", הוסיף.

בכנס הוצגה בנוסף החלטת מפברואר 2023 שקבעה כי יוגדרו מאחזים מסויימים כ"אתרים בהסדרה". במאחזים האלה, כך אמר סמוטריץ', הממשלה תשקיע תקציבים, תבנה מבני ציבור, תחבר תשתיות ותימנע מביצוע הריסות של הבניה הלא חוקית. כל זאת למרות שאף אחד מהמאחזים הללו לא השלים הליך של הכשרה. 

בנוסף לנקודות ההתיישבות הצעירה שבתהליך הסדרה, כך נחשף בכנס, הוחלט כי לא מפנים חוות קיימות על אדמות מדינה ששומרות על קרקעות המדינה.

כזכור, לאחרונה חשף כתב "מעריב" אבי אשכנזי כי במערכת הביטחון חוששים כי התוכנית של שר האוצר למוטט את הרשות הפלסטינית תוביל עד כדי הבערת יהודה ושומרון. במצב כזה עלול צה"ל להפסיק את התמרון בעזה ולהעביר כוחות מיידית ליהודה ושומרון. בצה״ל אף חוששים כי יתקשו במקרה כזה לנהל שתי זירות לחימה באיוש ובגבול הצפון.

נזכיר, כי סמוטריץ' הכין תוכנית ממשלתית להענשת הרשות הפלסטינית שכוללת עצירת כספי המיסים שישראל גובה עבור הרשות, ביטול אישורי מסחר בנקאי בין בנקים ישראלים לבנקים פלסטינים וצעדים כלכלים נוספים אשר יביאו לחדלון פירעון של הרשות הפלסטינית. הקבינט והממשלה אמורים לקבל החלטה בעניין.

כאמור, בצה״ל ובמערכת הביטחון מסתייגים מהמהלך של שר האוצר נגד הרשות הפלסטינית ובשיחות עם הדרג המדיני אומרים בצבא ובמערכת הביטחון: "שמונה חודשים הצליח צה"ל והשב"כ למנוע את כניסת יהודה ושומרון ללחימה בעצימות גבוהה מול ישראל, מהלכי הענישה של שר האוצר עשויים לדרדר את כל המזרח התיכון לסבבי לחימה קשים וספק אם ישראל נמצאת כרגע במצב להתמודד עם שבע חזיתות לחימה בעוצמה גבוהה".

מלשכת השר במשרד הביטחון ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ נמסר: "שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ׳ פועל כדי לסכל כל אפשרות להקמת מדינת טרור פלסטינית שתהווה איום קיומי על מדינת ישראל. כפי שכל העולם ראה בטבח ב7.10 שיצא מעזה, ברגע שישראל עוזבת את השטח, הטרור האיסלאמי הרדיקלי נכנס ומנסה להגשים את מטרתו לרצוח, לאנוס ולחטוף יהודים ולהשמיד את מדינת ישראל ועל כן פועל השר במסגרת סמכויותיו ובהתאם לעמדת הרוב המכריע של אזרחי ישראל לחזק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון שהיא המחסום המונע השתלטות ערבית על השטח  ובכך מהווה רצועת הביטחון והמגן של כל המדינה".