לאחר סערת הסרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו, גורמים רשמיים בארה"ב טוענים שנדהמו מטענותיו, כך לפי פרסום של הוול סטריט ג'ורנל. כפי שציין ביום חמישי מתיו מילר, דובר מחלקת המדינה של ארה"ב "אין צוואר בקבוק" בכל הנוגע להעברת נשק לישראל.

בסופו של יום, מעריכים גורמים בארה"ב, המנהיגים ימאסו במלחמה ויעדיפו עסקה, אבל לא מהר כפי שקיווה נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. לדידם, לנתניהו וסינוואר כלום לא בוער, והם למעשה חולקים אינטרס משותף שהמלחמה תימשך עוד זמן רב.

"אדם מקסים ואיש משפחה": ישראלי נכנס לקלקיליה לקנות סחורה - ונרצח  
ארה"ב תתמוך בישראל במלחמה בצפון: זה הקו האדום שלה | דיווח  

הממשל טוען שלא עיכב שום משלוח, למעט משלוח אחד בחודש מאי של פצצות כבדות שהבית הלבן חשש שיישומש תוך פגיעה בבלתי מעורבים. מה שמוליך אותם (ולא רק אותם) להאמין שמניעיו של נתניהו לפרסום הטענות הנוקבות הם מניעים פוליטיים פנימיים גרידא, כך לפי הפרסום.   

"השעונים שלהם (נתניהו וסינוואר) לא מסונכרנים עם זה של ביידן", אמר אהרון דיוויד מילר, עמית בכיר בקרן קרנג'י לשלום בינלאומי, "הם (נתניהו וסינוואר) הרבה יותר בקנה אחד זה עם זה, ושעוניהם מתקתקים לאט מאוד".

בנימין נתניהו על אמברגו הנשק האמריקאי (צילום:- דוברות רה"מ)

בבית הלבן חוששים כמובן שללחימה בעזה יש השלכות גם בגזרה הצפונית ומזהים סבירות גבוהה לתרחיש בו לחימה מתמשכת בעזה תוביל להתפשטות המלחמה ללבנון. בעוד שנתניהו הביע נכונות לקבל את מתווה הפסקת האש שהציג ביידן, הוא טרם התווה תכנית יישומית וברת קיימא לשלטון ארוך טווח בעזה. 

חאלד אלגינדי, עמית בכיר במכון המזרח התיכון, אמר כי נתניהו וסינוואר משלמים מס שפתיים בתמיכתם בהפסקת האש, אך שניהם למעשה נהנים מיתרון פוליטי בהימשכות המלחמה, כך לפי הפרסום. סינוואר, לדבריו, רואה את הפופולריות של חמאס עולה באופן דרמטי ברחבי העולם הערבי, למרות האבדות הרבות שקרב תושבי עזה מראשית המלחמה. הפופולאריות של נתניהו לעומת זאת צוללת, והוא עשוי להיפגע פוליטית מכל סוג של הסכם, כך לפי אלגינדי. 

נתניהו למעשה ישמח "למשוך את המשא ומתן לנצח ולהישאר בשלטון", כך צוטט אלגינדי בוול סטריט ג'ורנל, "מפני שביום שהמלחמה הזו תיגמר, שעון החול של סוף כהונתו יתהפך". 

סינוואר, ביידן, נתניהו  (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס,עבד רחים כתיב)
סינוואר, ביידן, נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס,עבד רחים כתיב)

ברמת השיח הציבורי, ארה"ב מאשימה את חמאס שוב ושוב בטרפוד העסקה, אך לא ביידן ולא המתווכות הצליחו עד כה להפעיל עליו לחץ משמעותי לקבלה. דייוויד סאטרפילד, שעד אפריל שימש כשליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון בנושאים הומניטריים, אמר באירוע מקוון שנערך לאחרונה על ידי קרן קרנג'י כי המכשולים להסכם כעת הם הגרועים ביותר מזה 45 שנה. קושי אחד, לדבריו, הוא שהצדדים לסכסוך, ישראל וחמאס, אינם מודאגים כל כך מהשגת הישגים פוליטיים מוחשיים במשא ומתן, אלא מעצם שימור קיומם.

"מדובר בהתנגשות אינטרסים בסיסית, שבה כל סוג של תרחיש שיכול באמת לעבוד עבור כל הצדדים המעורבים - וצריך לזכור שאחד מהם הוא ארגון טרור אכזרי - הוא תרחיש שקשה מאוד לקבל", אמר.