ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנאום בבית הנבחרים בוושינגטון ב-24.7.24. כזכור, גם לפני סאגת סרטון הביקורת על אספקת הנשק, חברי הפרלמנט לא ששו לקראת בואו. בדיווח שפורסם היום (שבת) ב"פוליטיקו", דווח כי חברי הקונגרס חרדים מנאומו של נתניהו, זאת מתוך סברה שראש הממשלה עלול להשתמש בנאומו על מנת למתוח ביקורת פומבית על נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בעניין מידת תמיכתו בישראל.

על פי הדיווח, הנאום עשוי ליצור מחזה מסובך מבחינה דיפלומטית ובעייתי ברמה הפוליטית עבור הנשיא, המתמודד כעת לקדנציה נוספת. "הסרטון (של נתניהו) השבוע לא מועיל כלל והוא עשוי להחמיר את המצב עוד הרבה יותר בנאומו בקונגרס", כך אמר ל"פוליטיקו" אחד הבכירים בממשל האמריקאי. בכיר אחר ציין: "איש לא יודע מה הוא עומד לומר". 

"קרע פומבי": בכירים בבית הלבן נגד נתניהו והסרטון | דיווח    
הייאוש של ביידן: ״בסוף יהיה הסכם, אבל לנתניהו ולסינוואר שום דבר לא בוער״

בנימין נתניהו על אמברגו הנשק האמריקאי (צילום:- דוברות רה"מ)

ההאשמות שפיזר ראש הממשלה בימים האחרונים מציבות את היחסים בין ביידן לנתניהו, שלא היו קלים לאורך המלחמה כולה, בשפל חדש, כך לפי הבכירים. הגורמים הדגישו כי עד כה הבית הלבן טרם שלח לנתניהו הזמנה רשמית לפגישה עם הנשיא בעת שהותו בוושינגטון לצורך נאומו. לדידם, הזמנה כזו צפויה לצאת. הם ציינו שאם השניים לא ייוועדו בעת שנתניהו נוכח בקונגרס, תהיה סטירת לחי גדולה, וסביר שביידן לא יבחר בדרך זו שכן הוא לא נוטה לנזוף בפומבי. 

מתיו מילר, דובר המחלקה האמריקאית, צוטט השבוע כשאמר: "אני לא חושב שזה פרודוקטיבי להיכנס לדיונים ציבוריים אינטנסיביים בנושא הזה" והזכיר שבלינקן הבהיר בפגישותיו האחרונות עם נתניהו שארה"ב ממשיכה לגבות את ישראל. 

הבכירים סוברים כי נתניהו ינסה בנאומו לפנות במקביל לשני קהלים: הישראלי והאמריקאי. לפיכך יביע הכרת תודה לממשל האמריקאי על הסיוע במלחמה וידגיש את השותפות בין שתי האומות, אך בה בעת ידרוש סיוע נוסף ללא תנאים, דבר שסביר שלא יתקבל באהדה בקרב הדמוקרטים. 

ג'ו ביידן (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)
ג'ו ביידן (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)

חוסר הוודאות הגדול מבחינת הבכירים, כך לפי ה"פוליטיקו", הוא בשאלה האם ישתמש נתניהו בנאומו לצורך ביטוי ביקורת מפורשת כלפי ביידן ומדיניות הסיוע שלו לישראל. הם חושבים שביחס למצבו הפוליטי של נתניהו בישראל - מהלך שיתפס כמאבק בביידן יכול לצבור לו כמה נקודות אצל הימין הקיצוני בארץ, דבר שהוא זקוק לו כעת. 

כזכור, חברי קונגרס רבים כבר הודיעו, טרם סערת הסרטון, שהם לא מתכוונים לנכוח בעת נאומו של נתניהו, או גרוע מכך - מתכוונים לנכוח ולהפריע לו בנאומו.