משבר חוק גיוס: בכירי הליכוד ששוחחו לאחרונה עם בכירי יהדות התורה, שמעו מהם כי הלך הרוח בקרב ההנהגה החרדית הוא הפנמה, וכי חוק בהסכמה עדיף על בחירות - כך נודע היום (ראשון) ל"מעריב". בקרב הגורמים ישנה הפנמה כי יש צורך להתפשר.

"אם החוק שיעבור ידבר על גיוס צעירים חרדים שאינם לומדים, גם אם יעדי גיוס יהיו יותר מ-3000, החרדים יחיו עם זה. לפי הערכות במגזר פנימה, היום יש לפחות 3000 צעירים במחזור שאינם לומדים בישיבות ואין לחרדים בעיה אידאולוגית בגיוסם. זה, כמובן, בתנאי שצה"ל יקים מסגרות ייחודיות שתואמות את אורח החיים החרדי עבור הצעירים שיתגייסו", כך אמרו הגורמים ל"מעריב".

איך גיוס חרדים יכול לשנות את המצב גם בעבור הקהילה הדרוזית?
גורמים בישיבת הממשלה ל"מעריב": "נתניהו איבד את העשתונות"

הדיון בבג''ץ הגיוס (צילום: פול עמית שאבי)
הדיון בבג''ץ הגיוס (צילום: פול עמית שאבי)

בכיר חרדי אמר ל"מעריב" מוקדם יותר היום: "אין לחרדים אינטרס להפיל את הממשלה, מי שטוען כך, לא מסוגל להסביר מדוע החלופות טובות לנו יותר. אם בארצות הברית יגויס סכום מכובד עבור הישיבות שיכסה את הפער שיווצר לאחר שיופסק מימון המדינה - נראה כי לא נמהר להפיל את הממשלה, נחזיק כמה שיהיה אפשרי".

נזכיר, כי בימים הקרובים בג"ץ צפוי לפרסם את החלטתו בנוגע לעתירות שהוגשו נגד המשך המימון של בני הישיבות על רקע היעדר פתרון גיוס. בהנהגה החרדית הוחלט להמתין לפסיקת בג"ץ ובהתאם אליה לגבש את הצעדים הבאים. אם המימון לא יופסק - אפשר יהיה לומר כי חלף האיום המיידי על יציבות הממשלה. גם אם דיוני הגיוס בוועת חוץ וביטחון יימשכו ולא יבשילו לכדי אישור חוק מתוקן - אזי הכנסת תצא לפגרת הקיץ ומימון הישיבות יימשך "על אוטומט". המצב יהיה קשה הרבה יותר אם המימון ייפסק בהחלטת השופטים. אך גם התסריט השלילי הזה כבר לא מסתמן כתחילת סופה של הממשלה.

חרדים ליד לשכת גיוס  (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
חרדים ליד לשכת גיוס (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

בחודש שעבר פורסם כי רק פחות משליש מהצעירים החרדים בגיל גיוס עומדים בקריטריונים של "תורתם אומנותם" ומקימים שלושה סדרים ביום. 13 אחוזים מהצעירים החרדים בגיל גיוס לא לומדים ולא עובדים. 39 אחוז מהצעירים החרדים רק עובדים. 19 אחוזים עובדים ולומדים. 29 אחוז רק לומדים והם עומדים בהגדרה תורתם אומנותם - כך עולה מדוח של צוות וועדה של משרד הביטחון אשר בחנה את שילובם של צעירים חרדים לגיוס לצה״ל.