לאחר שיו"ר עוצמה יהודית, השר איתמר בן גביר, הוציא הודעה נגד קידום חוק החשמל בטענה שמדובר בחוק ש"פורעי החוק בצפון ובנגב ייהנו ממנו מחיבור לחשמל", מתברר שאחד מיוזמי החקיקה המדוברת הוא לא פחות מחבר סיעתו. ל"מעריב" נודע שח"כ יצחק קרויזר, שמשמש גם כיו"ר סיעת עוצמה יהודית, היה חתום על הצעת החוק שמאפשרת חיבור אספקת חשמל לבתים לא חוקיים, ושמעוררת התנגדות בקרב חלקים מסיעות הימין.

מבירור מול לשכתו של קרויזר עולה כי הם אכן תמכו בחוק במתכונתו המקורית, לאור העובדה שהוא נועד לסייע למשרתי מילואים שיש להם בעיות חיבור לחשמל באזורים מסוימים, אך לאחר שכבר אושר בקריאה הטרומית והגיע לוועדה בכנסת - הנוסח השתנה בגלל לחצים של הייעוץ המשפטי והייעוד המקורי של החוק כבר לא היה רלוונטי. לכן, קרויזר החליט להסיר את שמו מיוזמת החקיקה, וגרר את בן גביר להצטרף לסמוטריץ' להתנגדות בוועדת השרים.

הממשלה ניצלה מפירוק? הצעד הדרמטי של החרדים בעניין הגיוס
טיבי באמירה נחרצת: "העמדה שלנו היא נגד גיוס ערבים לצה"ל"

יצחק קרויזר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יצחק קרויזר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כזכור, מוקדם יותר היום הצעת החוק הוסרה מסדר היום של ועדת השרים לחקיקה, לאור התנגדות השרים בן גביר וסמוטריץ'. בהודעה מטעמו של השר בן גביר נמסר: "אם היה מדובר בחוק שמטיב רק עם מי שמשרת מילואים זה מצויין, אבל ההצעה טומנת מדרון חלקלק ואם היא תאושר, כל פורעי החוק בצפון ובנגב יהנו מהחיבור לחשמל".

טרם הודעתו של בן גביר, היה זה יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שהתנגד לחוק והוציא מכתב לשר המשפטים יריב לוין בדרישה למנוע את קידום החקיקה, אותה הגדיר: "חוק חמור יותר מהחוק של איילת שקד" - בהתייחס לחוק החשמל שאושר בימי ממשלת בנט-לפיד לפני כשנתיים וחצי.

סערה בהצבעה על חוק החשמל ב-2021: בנט קם להתעמת עם חברי האופוזיציה. צילום: ערוץ כנסת

לדברי בן גביר: "על המדינה לתת מענה למצוקות העדה הדרוזית, אך ודאי לא בדרך שתעודד בניה בלתי חוקית, שתהפוך את מנגנוני האכיפה שבחוק התכנון והבניה לכלי-ריק, ושתעודד בניה בלתי חוקית בהיקפים נרחבים".

כמו כן, סאגת חוק החשמל החדש הציף מחדש את הוויכוח בין שרת הפנים לשעבר איילת שקד לנציגי "הציונות הדתית". שקד עצמה צייצה היום נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וטענה שהם מקדמים את חוק אפילו נרחב יותר ביחס למה שאושר בתקופתה וזכה לקיתונות של ביקורת מימין.

היא שיתפה את הפוסט של סמוטריץ' בנושא וכתבה: "ניהלתם קמפיין שקרי, ואתם חייבים לציבור תשובות: למה עד היום לא טרחתם לבטל את חוק החשמל אם הוא היה אסון? למה קואליציית 'ימין על מלא' מרחיבה את החוק בצורה מופקרת?". בתגובה השיב לה מנכ"ל מפלגת "הציונות הדתית", יהודה ולד: "איילת, חוק החשמל שהעברת כשוחד פוליטי לתנועת האחות של חמאס שאיתה הקמת ממשלה היה הפקרות מוחלטת. יש רצון בקואליציה שלנו להיטיב עם אחינו הדרוזים שנלחמים איתנו כתף אל כתף ומשלמים מחיר דמים יקר. כרגע לא ניתן לאבחן אותם מהישובים הערבים שאותם את ביקשת לחבר ולכן הטלנו ווטו ועצרנו אותה".

מתנועת רגבים נמסר: "בעקבות המחאה הציבורית כנגד הצעת "חוק החשמל החדש" המעודד בניה בלתי חוקית ופוגע בשלטון החוק, נדחה הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, בעקבות ההתנגדות שהובילו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת ההתיישבות אורית סטרוק. תנועת רגבים פרסמה בימים האחרונים סדרת מודעות ופרסומים שזכו למאות אלפי חשיפות שהסבירו את הסיכונים בחוק המוצע, והזכירו כיצד דווקא חברי הליכוד הם אלו שנאבקו בו בגרסתו הקודמת בממשלת בנט-לפיד-רע"מ. 

"כמו כן פורסמו חוות הדעת המקצועיות של מינהל התכנון והרשות לאכיפה במקרקעין שהתנגדו אף הן בתוקף לחוק המוצע המאפשר חיבור חשמל סיטונאי לאלפי מבנים לא חוקיים, פוגע קשות בשלטון החוק ויטרפד תכנון עתידי ביישובים הדרוזים. טענות הכזב על הקשר בין החוק המופקר לבין הערכה לפועלם של משרתי המילואים הגיבורים נדחים מקריאת פשוטה של הצעת החוק. נמשיך להיאבק למען עתיד הנגב והגליל והחזרת המשילות בכל מרחבי המדינה".