בוועדת החוץ וביטחון, שהתכנסה לדיון בנושא שילוב תלמידי הישיבות במסגרת הצעת חוק שירות ביטחון, אמר היום (שני) חבר הכנסת גדי אייזנקוט ממפלגת "המחנה הממלכתי", ולשעבר חבר הקבינט, כי ממה שידוע לו - לא דובר בקבינט על עסקה חלקית.

הוא אמר, "כמי שישב בקבינט המלחמה עד לפני שבועיים - בכל הדיונים בקבינט עמדו שתי חלופות בלבד: או עסקה בשלב אחד, מה שנקרא הכל תמורת הכל, או - עסקה כוללת בשלושה שלבים. הקבינט הצביע על זה פה אחד, ולכן האמירה של ראש הממשלה על עסקה חלקית - היא בניגוד להחלטת קבינט המלחמה".

"אין מקום לעסקה חלקית, הוא לא דיבר איתנו על זה": אח של שניים מהחטופים מגיב לנתניהו
נתניהו חושף בראיון בערוץ 14: "המלחמה בשלב העצים עומדת להסתיים"

גדי אייזנקוט ויולי אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון ביקורת על אמירתו של בנימין נתניהו (צילום :ערוץ הכנסת)

נזכיר, כי ראש הממשלה הצהיר בריאיון לערוץ 14 אתמול כי יהיה מוכן ל"עסקה חלקית שתחזיר את חלק מהחטופים", ללא סיום המלחמה. "זה לא סוד", הוסיף. אייזנקוט ציין כי אולי מדובר בפליטת פה או במחשבה, ולכן, לדעתו: "אני חושב שזה מחייב הבהרה לאור סערת הנפש שזה עושה למשפחות החטופים", אמר.

ברקע המשפחות ענו כי הוא צודק. "זו הרי מטרת מלחמה, וזו פגיעה אנושה בחוסן הלאומי של מדינת ישראל. יש עכשיו חיילים שנלחמים, כשלהשיב את החטופים זו אחת ממטרות המלחמה שלהם, ולכן אני חושב שזה מחייב הבהרה מיידית של ראש הממשלה למה הוא התכוון".

כאמור, גדי אייזנקוט יצא מקבינט המלחמה לפני כשבועיים. אך חבר הכנסת יולי אדלשטיין, יושב ראש ועדת חוץ וביטחון ממפלגת הליכוד, אישר את דבריו ואמר כי גם מה שהוועדה מכירה אלו הדברים שעליהם דיבר אייזנקוט. "השאר נאמר בריאיון תקשורתי כזה או אחר - ואני לא יודע מה הבסיס לדברים האלו", הוסיף.

נתניהו בערוץ 14 (צילום: צילום מסך ערוץ 14)
נתניהו בערוץ 14 (צילום: צילום מסך ערוץ 14)

נזכיר, כי גם שרון שרעבי, אחיהם של יוסי שרעבי שנרצח בשבי ושל אלי שרעבי שעדיין בעזה, סיפר היום כי כשנפגש עם ראש הממשלה - הוא לא הזכיר את הדברים. "בתוך הישיבה עם המשפחות רה"מ אמר שצה"ל יישאר ברצועת עזה עד השבת אחרון החטופים. זאת הייתה אמירה ברורה. הוא לא דיבר על עסקה חלקית, הוא לא הזכיר עסקה חלקית, אני לא חושב שיש מקום לעסקה חלקית. אני לא חושב שצריך לעשות מתווה שמדבר על השבת חלק מהחטופים. הוא לא הזכיר את המילה חלקי בפגישה איתנו".

עוד אמר, כי הוא חושב שנתניהו צריך להבהיר מה זה "חלקי": "האם זה מתווה שיש לו שלבים? חשוב לי לקבל ממנו את ההבהרות". הוא הוסיף כי נפגש עם נתניהו אתמול: "באתי לא כדי לשמוע עד כמה הוא דואג לחטופים, אלא כדי להציע מתווה שהוא ויועציו לא חשבו עליו: אם יותר קל לו לגייס מבית את הימין הקיצוני כדי שלא יתנגד לעסקה, אולי שווה להתחיל עם חטופים חללים. אולי סינוואר כן יתרצה במהלך שלא ישנה את פני השטח ויעיד על הפסד", שיתף.

עצרת של קיבוץ ניר עוז למען השבת החטופים (צילום: דוברות קיבוץ ניר עוז)
עצרת של קיבוץ ניר עוז למען השבת החטופים (צילום: דוברות קיבוץ ניר עוז)

נזכיר, כי עסקת החטופים עומדת כעת במבוי סתום. לפי דיווח של ירון אברהם אתמול בחדשות 12, בישראל מודים - המגעים לעסקה הגיעו למבוי סתום. גורם מדיני בכיר אמר: "הכדור במגרש של חמאס, הוא חייב לתת תשובות ברורות. אם חמאס יעשה את חלקו, ישראל תפסיק את המלחמה בזמן שנקבע בהסכם בכפוף להחזרת כל החטופים". זאת לאחר שבחמאס טענו כי הסכימו לעסקה כפי שאושרה במתווה האו"ם.